Plotseling fors hoger verbruik
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 07 december 2017 10:01 PM

Hallo,

Sinds kort heb ik met mijn Saxo 1.1i een fors hoger verbruik, in de winter ging die normaal gesproken rond de 1 op 16 zitten, maar nu gaat het zelfs onder de 1 op 15, ik rij veel snelweg, schakel zo economisch mogelijk, en heb daarom dus het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.

Is er iemand die weet waardoor dit kan komen? Overigens piept er ook zo nu en dan iets bij de multiriem, en gaat soms de elektra niet aan voor ongeveer 30 sec. Dus geen stuurbekrachtiging, radio en ventilatie.

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 08 december 2017 10:07 AM
  [ # 1 ]

Misschien iets mis met de mengselregeling c.q. lambdasonde? Dan gaat het verbruik meestal omhoog.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 december 2017 11:14 AM
  [ # 2 ]

Begin eerst eens met die piepende multiriem,  deze drijft immers de dynamo aan, die er voor zorgt dat alle electronica blijft werken, en niet zoals de meeste denken de accu zelf, deze werkt alleen als buffer,  stel je zet de de achterruitverwarming aan, bij stationair toerental, dan kan de dynamo dit nog niet aan,
Ookheb ik het ideedat de accu een beetje op is, start ie wel makkelijk?
Een goede accu test is, (beter als dat mini ding van de garage) grootlicht aan 2 min wachten, en dan starten, gaat dit nu niet, of heel moeizaam, dan is het tijd voor een verse,
Alleen vergeet ik nog wat, de dynamo test, je hebt hier een multimeter voor nodig, met voltage aanduiding, meet op de accupolen met motor uit,  dit moet nu 12,4 volt zijn, plus minus, start nu de motor nu moet je meten, en moet het 13,2 volt zijn, of hoger, zoniet dan is ook de dynamo een beetje gaar, en dan laten testen bij een dynamo reviseur/centrum,
Hoe is het verder met het onderhoud? Vers luchtfilter, want een luchtfilter van 2jaar zal aardig dicht zitten en het verbruikverhogen,
Ook een temperatuurmeter, die Niet op komt vormd een probleem, de motor blijft dan te lang op een te rijk brandstof door rijden,

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 08 december 2017 11:29 AM
  [ # 3 ]

Mijn ervaring is dat de elektronica niet zo goed bestand is tegen een slechte (fluctuerende) boordspanning. Belangrijk is om dat eerst op orde te hebben. Ik heb een BX 19TZI gehad die toen ik hem kocht nauwelijks 1 op 10 haalde. De dynamo was slecht (spanning fluctueerde) en daarnaast ook nog een enorme interne lekkage in de remservo. Het vervangen van de dynamo had al direct een gunstig effect op het verbruik, en toen ik de remservo ook nog had vervangen haalde ik gemakkelijk 1 op 14.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 08 december 2017 05:11 PM
  [ # 4 ]

Of rij je met winterbanden(of nieuwe andere banden) met grotere omtrek?(is dus minder km’s op de teller).
Hoe oud is het luchtfilter?
1:14 is redelijk hoor voor een saxo 1.1
Thermostaat vervangen, kost echt bijna niets.

Gr. Wim.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 december 2017 05:29 PM
  [ # 5 ]

Ik zet ook in op een niet goed werkende thermostaat.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 08 december 2017 09:18 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor alle reacties! Starten doet die heel goed, of het nou flink vriest of heel heet is, hij start altijd probleemloos. Hij heeft in mei nog een grote beurt gehad, daarbij zijn alle filters ( behalve brandstoffilter ) vervangen.

De multiriem is toen ook vervangen, echter piept die pas sinds een maand, best gek nadat die pas vervangen is toch?

Het duurt inderdaad erg lang om warm te worden voor mijn Saxo. Pas na 10 minuten rijden is die helemaal op temperatuur, en met 80 rijden zakt die vaak nog net weer ietsje terug.

Overigens zou 1 op 14 een normaal verbruik binnen bebouwde kom moeten zijn, ik rij vooral buiten bebouwde kom. Vooral aangezien die normaal 1 op 17 en vaak zelfs dicht tegen 1 op 18 zit.

Winterbanden heb ik inderdaad wel er op, maar pas sinds deze week. En de grootte is exact hetzelfde.

Het brandstoffilter zit overigens wel al 2x over zijn vervangingstermijn heen. Die zou elke 60.000 km vervangen moeten worden had ik gelezen, echter de garage zei mij dat dat niks uit maakte? Maar maakt dit niet ook wat uit voor het verbruik? En wellicht ook dat dit de oorzaak is van het vaak te lage stationair toerental van 500 toeren?

(excuus voor de lange reactie, maar heb even snel alle reacties proberen te beantwoorden)

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 08 december 2017 09:39 PM
  [ # 7 ]

Rare garage om dat filter van een tientje niet te vervangen, je kan er inderdaad storing van krijgen maar geen hoger verbruik.
Vraag me af als ze zo makkelijk zijn hoe ze dat met het luchtfilter doen, even uitkloppen en 20,- op de rekening zetten?
Zou er eens naar kijken, een verstopt luchtfilter zorgt wel voor een hoger verbruik.
Multiriem kan wel eens gaan piepen na vervangen omdat ie niet strak genoeg is gezet of de verkeerde is gemonteerd.
Het gepiep kan ook van de distributie komen, dat hoor je als je de multiriem er af haalt en dan start, is het geluid er nog steeds komt het bij de distributieriem vandaan, rol of waterpomp.
Tenzij het echt geschreeuw is van een v snaar/multiriem, niet iedereen herkend dat.
Het kan ook de dynamo zijn.(lager resonantie)
Het lage stationair zal een defecte sensor zijn aan de motor, deze informeert de computer met waardes voor een goede loop.
Dat lijkt mij dan ook eerder de oorzaak van het verbruik, laat hem uitlezen bij een Citroendealer.

Gr. Wim.

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 08 december 2017 09:48 PM
  [ # 8 ]

Het probleem is, het geluid komt tot nu toe gelukkig maar heel soms voor. Maar het is zeg maar zo’n geluid dat je wel eens hoort als iemand met een toch wat oudere auto optrekt bij het stoplicht, en dan wegrijdt met een flink gegil.

Het aparte is overigens, als ik dat probleem heb dat de elektra niet aan gaat terwijl de motor wel loopt, dat die stationair dan ook wat te hoog draait, tussen de 1250 en 1500 toeren. Zodra alles aan springt zakt die terug naar 1000.

Ik zal dan zeker eens langs de garage gaan om hem eens te laten uitlezen, dat toerental kan namelijk wel eens vervelend zijn. Want soms valt die ook gewoon uit.

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 08 december 2017 10:36 PM
  [ # 9 ]

Ja dat is dus de multiriem.

Loop eerst alle dingen even na wat hiervoor is geadviseerd, en dan horen we wel hoe dat is gelopen.
Succes.

Gr. Wim.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 09 december 2017 09:08 AM
  [ # 10 ]

Laten uitlezen is waarschijnlijk weg gegooid geld, A, 50€  op eerste gezicht dynamo of accu of de multiriem(V-snaar), open de kap kijk op data van de accu, 4 jaar of ouder, besteed dan daar die 50euro aan, doe anders even die test die ik schreef weet je het gelijk, en hoef je ookgeen monteur voor te zijn,
Dat ie harder stationair draad, komt omdat ie gewoon te weinig stroom heeft, de electronica regeld zelf dat ie gas geeft, zodat de dynamo ook harder gaat draaien, en dus meer stroom leverd,  was de dynamo stuk, dan laad ie dus niet bij, en merk je dit ook vaak in het donker, dat waneer je gas geeft de lichten veler gaan branden,
Uitlezen heeft vaak alleen zin als de storing continu is,  en zo blijft,  bij jou zullen ze dan de mappen moeten openen om te zien waar het fout gaat,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook