Buitentemperatuur hoog bij koud weer. Airco blaast hard
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 19 december 2017 09:39 AM

Hallo,

Ik heb een c3 uit 2002 met climate control. Vanmorgen gaf de buitentemperatuur sensor 46 (!) graden aan. Ook blies de airco binnen hard. Iemand een idee wat dit is? Ik dacht aan buitentemperatuur sensor in de spiegel, maar daar reageert de airco voor de binnentemp toch niet op?

Het is een auto die vaak storingen heeft. Injectoren, katalysator, lucht sensor. Heeft één en ander met elkaar te maken?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 19 december 2017 10:07 AM
  [ # 1 ]

Aanvullend lijkt de auto minder te trekken en heb ik weer foutcode P0413, air injection valve o.i.d.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 december 2017 02:28 PM
  [ # 2 ]

Als er veel storingen tegelijk komen, kan het ook een slechte massa zijn, of een oude accu,  die gewoon te weinig vermogen nog levert,  Zet eens 2 min de verlichting aan + grootlicht , en start dan de motor, klik, dan is de accu op, ook natuurlijk als ie heel moeizaam start, 
Of meschien wordt de auto alleen voor naar de supermarkt te rijden gebruikt, ja dan krijg je dit ook,

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 19 december 2017 05:13 PM
  [ # 3 ]
Kooijman schreef:

Ik dacht aan buitentemperatuur sensor in de spiegel, maar daar reageert de airco voor de binnentemp toch niet op?

Nou, dat zou zomaar kunnen! In o.a. een C5 wordt de airco mede aangestuurd door de buitentemperatuursensor. Als die een hoge waarde meet (lees: 46 graden) zal de airco als een malle gaan koelen.

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 19 december 2017 05:34 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties. Accu’s zijn een maand geleden vervangen. De accu van de c3 was uit 2008 en die van de c5 zelfs uit 2005!

Auto wordt voor dagelijks 50 km heen en 50 km terug gebruikt op snelwegen. Met file, dat wel. Eerst de buitentemperatuur sensor maar vervangen. Dat is betrekkelijk goedkoop te doen. Hoe zit dat met die massa?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 december 2017 06:32 PM
  [ # 5 ]

De massa, ja gewoon alle draden die op het chassis eindigen, moeten vrij van roest of vervuiling zijn, deze vind je vaak onder de motorkap, waar ook de bsi zit,
Heb ik nog even een vraagje voor je , is de accu vervangen, om dat ie slecht starte, en toen al de storingen waren,  en draaid de motor mooi rond stationair, na vervangen accu, ???
Weet niet of de hoofd bsi, zich zelf reset, of gereset moet worden, om de motor, weer op zijn normale status te laten lopen,  de bsi past het manegment aan als er iets stuk gaat, daar door blijft dan de motor gewoon draaien,  maar gaat dit eigenlijk dan automaties,  meschien heeft iemand hier antwoord op?

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 03 mei 2018 08:39 AM
  [ # 6 ]

Tijdje geleden dat ik hier op gereageerd heb, maar dit wilde ik even delen.

Op deze C3 zit een knopje om de spiegels in te klappen. Het inklappen lijkt ervoor te zorgen dat die sensor (soms) in de war raakt!

Misschien trekt ie een draadje los? Misschien komt er regen in? In ieder geval geen problemen meer gehad sinds ik er af blijf.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 mei 2018 01:30 PM
  [ # 7 ]

Bij ons was de airco volledig ontregeld nadat er een vervangende spiegel was gemonteerd. Die sensor gaf juist een te lage buitentemperatuur aan, waardoor de airco niet in kwam terwijl de ruiten volledig besloegen door de regen. Dus ja, de werking van de airco wordt mede bepaald door de gemeten waarde van de buitentemperatuur. Wij hebben de sensor uit de oude spiegel laten terugplaatsen en het probleem was opgelost. Alhoewel de garage blijft ontkennen dat er een rechtstreeks verband is ....

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook