Mijn Peugeot 308 Gti BPS
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 01 januari 2018 09:02 PM

Ik ben steeds fan geweest van de Franse wagens en vrijwel steeds met Citroën en Ds gereden, in een ver verleden ook eens een Peugeot 504 gehad. Een paar fraaie exemplaren zijn hier de revue gepasseerd en ik denk daarbij aan een BX Sport, Saxo VTS 16V en de fantastische en onvolprezen Xantia Activa V6 waar fantastische ervaringen voor eeuwig in mijn catacomben blijven rond zwerven Smile.
Van Ds hebben we reeds een erg goede Ds3 Sportchic 1.6 HDI 112 (echt een toppertje!) en de vriendin heeft een Ds4 BlueHdi 180 EAT 6. En tot op nu reed ik zelf een DS5 2.0 Hdi 163
En nu dus eens naar Peugeot overgestapt. De DS5 waar ik tot nu mee reed had zijn leeftijd (+5 jaar) en kilometers (+100000 km.) er stilaan opzitten en ik wou ook wel eens iets speciaals. Wat late midlifecrisis of een andere kwaal die me besmet heeft…
Nu ja speciaal dat is de DS5 ook wel en het was een fijne wagen, bijzonder en ook mooi imo, bovendien nagenoeg echt probleemloos.
In eerste instantie wou ik bij Ds blijven met een Ds3 Performance die ik erg leuk vond. Tot de 308 Gti in zicht kwam door teveel op het internet te snuisteren Rolling Eyes , en toen vond ik een demowagen van een dealer, 8 maand oud en amper 6000 km gereden.
De prijs was zowat hetzelfde als van een nieuwe 3 Performance maar je krijgt daar toch een heel andere wagen voor.
Dus ik gisteren met de madam maar eens een kijkje gaan nemen, zeer vriendelijk ontvangen en mocht er onmiddellijk proefrit mee gaan doen. Nou dat moeten ze net niet doen… je laten rijden met zoiets Smile . Eerste gewaarwording, dit is toch behoorlijk stug op slechte weg maar voor de rest prachtige wagen om in te rijden.
Het stuurtje waar ik (teveel) commentaren op gelezen had viel me best mee en ik kon het zo instellen dat ik goed zittend toch zicht had op de tellers dus niet iets om over te struikelen. Dan maar eens de snelweg op en de intussen warme motor effen de sporen geven, nou moeder Shocked . Is dit een 1 punt 6??? 270 Pk en 330Nm uit een zestienhonderdje het is niet niks maar op geen enkel moment hebt je ook maar de indruk dat het hem ook maar enige moeite kost. Laat ons hopen dat het ook ietwat betrouwbaar gaat zijn, maar ik sluit toch maar even een verlengde waarborg af.
Flink stuk gereden op de snelweg en ja dit is voorwaar nog comfortabel ook, geluiddemping is o.k. al was de DS5 toch wel wat geruislozer. Ook de vriendin was intussen al verkocht en meer voor de 308 als voor de Ds3 al was het maar voor de 4 deuren.
Dan nog wat onderhandelen met de dealer i.v.m. overname van de DS5 en tot een zeer billijk akkoord gekomen en dus bon getekend.
Was er dan niets dat me ietwat tegen zat aan de 308? Toch wel met name de volledige bediening via de aanraakinterface (idem als de C4 Picasso), ik blijf erbij dat men voor zaken als temperatuurregeling beter af is met een aparte bediening. Maar goed het is nu eenmaal zo en zowat alle merken gaan die richting uit, goedkoper voor hen om te fabriceren zal daar wel hoofdzakelijk de reden voor zijn.
Verder zal de toekomst uitwijzen wat aan die 308 prima is en wat zijn mindere kantjes zijn. Ik weet het jullie in de toekomst hier allemaal te vertellen en tracht ook een paar foto’s te posten.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 01 januari 2018 09:09 PM
  [ # 1 ]

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 01 januari 2018 09:14 PM
  [ # 2 ]

En op wintervelgen met Continentals Wintercontact TS 850 , ook 19” want kleiner lukt niet i.v.m. de grote Alcon remmen (diameter 380 mm!).


Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 01 januari 2018 10:15 PM
  [ # 3 ]

Leuke auto, veel plezier ermee….

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 02 januari 2018 10:55 AM
  [ # 4 ]

Gaaf! Heel veel plezier ermee en leuk dat je foto’s deelt bravo

doei

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 januari 2018 12:35 PM
  [ # 5 ]

Prachtige auto! Heb je ook rij-ervaring met de 200PK THP’s? Is het karakter van deze motor anders dan de versie met 200PK of is het gewoon 70PK meer van het zelfde?

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 16 februari 2018 11:00 PM
  [ # 6 ]

@ Lucas, sorry voor het nogal late antwoord red face maar veel ervaring heb ik niet echt met de 200 pk versie van de Thp. Ik heb deze wel een tweetal maal gereden in de Ds4 en moet zeggen dat deze motor toch een wat ander karakter heeft. Naar mijn opinie loopt deze wat soepeler (330 Nm) en is tegelijk ook nog eens feller en gemakkelijker in de hogere toeren. Tot nu ben ik over de motor erg te spreken, je kan het moeilijk geloven dat het maar een zestienhonderdje is want hij doet alles met sprekend gemak. Deels natuurlijk ook door het vrij lage rijklaar gewicht van de wagen amper 1205 kg. Ook het verbruik is met op de boordcomputer 7,7 liter/100km (ong. 1l op 13 km) best aanvaardbaar gezien je daar geen bompastijl voor moet aanhouden en het vermogen al eens mag aanspreken.
Natuurlijk is de loopcultuur vrij vergelijkbaar met de andere Thp’s maar het is toch een serieuze doorontwikkeling, zo heeft de 270 pk versie gesmede zuigers van Mahle Motorsport die gekoeld worden door 2 oliesproeiers, een grotere twinscroll turbo van Borg Warner, krukaslagerschalen met een polymeerbehandeling (ook van Mahle), diverse delen hebben een thermische behandeling ondergaan enz…
Deze motoren worden trouwens met de hand gebouwd zie dit filmpje: https://youtu.be/Sj-NR6ubQog (nogal ambachtelijk Wink).
Hoe het met de betrouwbaarheid van deze versie zit weet ik niet helemaal maar dat lijkt best mee te vallen en de veelal Franse eigenaars lijken er niet al teveel problemen mee te hebben. Ik heb zelfs de indruk dat de krachtigere Thp motoren minder problemen ondervinden als hun minder krachtigere uitvoeringen, of zou de rijstijl er dan toch wat mee te maken hebben.
Zelf heb ik b.v. nog geen enkel olieverbruik kunnen opmerken over 5000 km. (van 6000 tot 11000km) maar gezien de reputatie van de Thp’s heb ik toch maar een waarborgverlenging genomen zodat ik 5 jaar en/of 100000 km wat geruster ben. En ook onderhoud ga ik zeer nauwgezet opvolgen met b.v. om de 10000km nieuwe olie, net zoals zorgvuldig warmrijden om daarna niet bang te zijn om het kot is open te trekken want zo’n motor moet leven hé.
De tijd zal uitwijzen of PSA zijn benzinemotoren nu eindelijk op punt staan.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 februari 2018 06:30 PM
  [ # 7 ]

Dat ziet er een fijne wagen uit! Veel plezier ervan!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook