Berlingo 1.9D ecomode en start niet meer !
DKN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-2018

Gepost: 06 januari 2018 05:10 PM

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Berlingo 1.9D.
Ongeveer een week geleden is er een volle mok koffie over het stuur gevallen, auto heeft 2 dagen gewoon nog alles gedaan (starten , alles werkend etc) echter na 2 dagen start de auto niet meer.
De motor slaat wel rond maar slaat niet aan , ook geeft hij eco mode aan.

In eerste instantie dachten we dat het aan de koffie lag en hebben de draadjes onder het stuur gereinigd, zonder resultaat.
Hierna hebben we de ANWB laten komen, deze heeft de auto uitgelezen en proberen te starten helaas ook zonder resultaat.
Daarna is de auto naar een garage gegaan en deze heeft de volgende foutcodes gevonden:

P0503 - voertuig snelheids sensor intermitterend/onregelmatig/hoog
P1106 - Test: aflsuiting van voeding naar verstuivers

En de volgende diagnose van de BSI:
stuurkolom communicatie control unit: communiecatiefout - aanwezig
Relaisplaatcontrol unit : communiecatiefout - aanwezig
Airbag control unnit : communiecatiefout - aanwezig
anti diefstalalarm : communicatiefout - aanwezig
Longitudinale acceleratie sensor - onwaarschijnlijk
TPM snelheid - info verkeerd ontvangen
Wegsnelheid - info verkeerd ontvangen
Vergrendelcontact - deur rechts voor
Vergrendelcontact - deur links voor
Remschakelaar - steun ontbreekt

Bijna overal op internet lees ik dat de eco mode komt door een te lege of kapotte accu, in de garage hebben ze getest met een andere accu en ook hiermee komt hij niet uit de eco mode en start hij niet.

Nu heb ik dit probleem ook voorgelegd aan mijn vaste monteur en nog iemand anders , en nu is het zo dat iedereen wat anders zegt;
De een zegt er moet een een nieuwe BSI in , weer iemand zegt een nieuwe stuurkolom en de andere zegt het is de brandstof magneetklep.

Dus bij deze mijn vraag heeft iemand dit weleens meegemaakt en hoe hebben jullie dit opgelost, of als iemand tips waarmee ik zelf heeft een of ander kan testen graag! (auto staat ondertussen weer thuis)

( misschien nog handig om erbij te vermelden , zodra de sleutel in het contact gaat springen de lampen aan ook al staan deze op stand uit, deze blijven branden tot de sleutel er weer zo’n 30 a 60 seconden uit is.
Ramen werken , ruitenwissers niet)

 

 

 

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 06 januari 2018 07:15 PM
  [ # 1 ]

Hallo,
Denk toch dat het probleem in de com 2000 zit. Dit is de gehele unit achter het stuur waarin de richtingaanwijzerhendel en ruitenwisserhendel zit.
Veel van jouw uitleesfouten wijzen nl. wel in die richting.
Ook het probleem dat de verlichting aan gaat en de ruitenwissers die het niet doen wijzen in die richting.
Misschien je probleem eens plaatsen op problemcar.nl
Als je een nieuwe com 2000 besteld,doe dit dan mbv chassisnr. Er zijn meerdere soorten nl.
Hoop dat je hier wat mee kan.
Groet,
Marcel.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 06 januari 2018 09:04 PM
  [ # 2 ]

Toch die koffie.

Gr. Wim.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 januari 2018 09:55 PM
  [ # 3 ]

Ja die koffie, wat anders?  Die koffie maakt sluiting, dus de hele com2000, ging alles tegelijk vragen aan de bsi, want deze 2 werken samen,  met de com geef je een commando, en de bsi voert hem uit,  alleen is er nu weinig uit te lezen, door de sluiting worden er heel veel dingen tegelijk gevraagd, en de bsi kan niet alles tegelijk, en geeft aan bepaalde dingen voorrang,
Dus of filmpje zoeken op you tube, en com2000 demonteren en schoonmaken,  en dan de bsi resetten, want die zit vast, (game over)
Dit zie je overigens veel voorkomen zulke storingen, omdat sommige mensen nog steeds met spuitbussen cockpitspray in de weer gaan,
Garage,s gaan vaak gewoon over tot vervanging, van com en bsi, waar door het een duur geintje wordt,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 januari 2018 10:08 PM
  [ # 4 ]

Wat je meschien kan proberen??? De stekkers van de com2000 uit de bsi halen, de accu eraf, voor plm 1uur, accu erop contact aan,  1 minuut wachten, en dan starten,
Ben geen super technicus, maar probeer gewoon logies te denken,

Profiel  
 
DKN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-2018

Gepost: 06 januari 2018 11:40 PM
  [ # 5 ]

Bedankt Marcel P en Beremans.

Vandaag is er even snel een hobbyist komen kijken en die had het ook over de com2000.
Even opgezocht wat dit is en dit klinkt inderdaad wel logisch gezien de foutmeldingen.

Niet werkende ruitenwissers kon ook komen door de eco mode had ik ergens gelezen.

Moet ook erbij vermelden dat de ANWB de auto niet uitgelezen kreeg en de garage in eerste instantie ook niet, auto had ook de eerste dag na de koffie wat start problemen maar sloeg uitendelijk wel aan.

BSI resetten heb ik ook het een en ander over gelezen, dit schijnt ook niet helemaal zonder risico’s te zijn?

De stekkers van de com2000 uit de BSI halen zal ik morgen anders eens proberen als ik er tijd voor heb Beremans, bedankt voor de tip!

Op problemcar heb ik dit probleem ook geplaatst en hier opperen ze dat het misschien een probleem kan zijn tussen BSI en stuurkolom unit , of eventueel een storing op de canbus.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 januari 2018 04:17 AM
  [ # 6 ]

Om uit eco-mode te gaan moet de motor draaien.
Je hebt 2 eco-modes, de eerste is als het contact te lang op stond, dan beveiligd die zich, kun je gewoon zo starten.
De tweede is met te lage spanning, starten tot je hem leeg trekt dan gaat die in eco-mode., batterij laden of vervangen werkt niet, hij zit in een diepe slaap.
Contact op en aanslepen dat was wat de Citroën bij mij voor de deur deed, zure dollars zijn dat.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
DKN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-2018

Gepost: 09 januari 2018 11:27 AM
  [ # 7 ]

Wist niet dat er ook 2 verschillende eco modes waren.
Aangezien wij totaal geen auto kennis hebben toch maar besloten om er niet zelf aan te gaan prullen, en hem maar weer naar een andere garage te brengen deze week.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook