Verstelling xenonlampen in het Verenigd Koninkrijk
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 07 januari 2018 12:03 PM

In het instructie van mijn C4 Grand Picasso vind ik de volgende tekst:
Halogeenkoplampen
Als u de auto gaat gebruiken in een land waarin het verkeer aan de andere kant van de weg rijdt, moet u de afstelling van de dimlichten van uw auto laten aanpassen om te voorkomen dat tegenliggers verblind worden. Raadpleeg hiervoor het Citroën-netwerk of een gekwalificeerde werkplaats.
Xenonkoplampen
De dimlichten van uw auto zijn zo ontworpen dat de afstelling niet gewijzigd hoeft te worden als u de auto gaat gebruiken in een land waarin het verkeer aan de andere kant van de weg rijdt.

Op zich natuurlijk wel handig, want dan hoef ik niet met van die stickertjes te knoeien op mijn koplampen, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom de afstelling van mijn xenonlampen niet gewijzigd hoeft worden?

 

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
rosingkamp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-05-2013

- C4 (2004-heden) C4 Grand Picasso
- 2CV 2
Gepost: 02 februari 2018 10:27 PM
  [ # 1 ]

Kan het me eigenlijk niet voorstellen. Als ik in het donker op een buitenweg zonder lantaarns rij, is de bundel naar rechts langer.

2cv2, Traction Avant 15 six, DS, BX, XM, 15 jaar Peugeot Citroen(406 en 407SW) C4 GP 2010 en nu Citroen C4 Grand Picasso bluehdi 150 2014 volautomaat

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 03 februari 2018 09:11 AM
  [ # 2 ]

Bij halogeen schijnt de rechterkoplamp schuin omhoog naar rechts. Bij xenon is dat lichtbeeld plat.

Een jaar geleden ben ik naar de UK geweest met de auto en heb voor de zekerheid de rechterkoplamp een stukje naar beneden gedraaid met de handmatige verstelling op de lamp zelf maar heb geen geen knioperende auto’s gehad.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 03 februari 2018 11:45 AM
  [ # 3 ]
Wim Corduwener schreef:

Xenonkoplampen
De dimlichten van uw auto zijn zo ontworpen dat de afstelling niet gewijzigd hoeft te worden als u de auto gaat gebruiken in een land waarin het verkeer aan de andere kant van de weg rijdt.
Op zich natuurlijk wel handig, want dan hoef ik niet met van die stickertjes te knoeien op mijn koplampen, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom de afstelling van mijn xenonlampen niet gewijzigd hoeft worden?

Kijk eens op het glas van je koplampen. Als daar geen vlakken zitten om die stickers te plakken is het lichtbeeld dus anders dan bij halogeen.
Als je voor een muur staat met halogeenlampen zie je dat de bovengrens van het lichtbeeld in het midden een knik naar boven maakt (daardoor wordt de rechterkant van de weg wat verder verlicht). Door die knik worden bij links verkeer de tegenliggers verblind. Als xenonlicht die knik niet maakt (dus een horizontale bovengrens heeft) zijn ze bij links verkeer niet verblindend voor tegenliggers en hoef je er dus ook niets aan te veranderen (vooropgesteld dat je verlichting correct is afgesteld).

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 03 februari 2018 07:47 PM
  [ # 4 ]


▲ Dit model met xenon-verlichting heeft lenzen. Bovendien zijn het met de bocht meedraaiende koplampen en heeft afplakken niet zoveel zin. Ik denk dat de bewering van Kapt. Rob misschien meer hout snijdt en dat het strakke lichtbeeld van deze verlichting tegenliggers niet zal verblinden.
Tenminste, ik denk niet dat Citroën nog niet zover in de ontwikkeling is dat de ingebouwde GPS van de auto weet dat de auto in Engeland rijdt en dus de koplampen automatisch in een andere stand zet.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook