Wat heeft mijn dealer toch met roetfilters?
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 10 januari 2018 09:47 AM

Na aanschaf van mijn laatste twee Citroen’s heb ik de eerste beurten bij een erkende Citroen-dealer laten doen ivm met de garantie. Beide keren werd geadviseerd het roetfilter te laten vervangen omdat het bijna verzadigd zou zijn en bovendien rond de 180.000 km een km-stand is waarop je dit preventief moet laten doen om ergere problemen te voorkomen.

Bij mijn vorige 1.6Hdi reed ik verolgens nog 120.000 km door met hetzelfde roetfilter en deze was pas bij 301.000 aan vervanging toe. Daarop heb ik de auto ingeruild voor de huidige. Bij de beurt van 140.000 km kreeg ik opnieuw te horen dat ze hadden gemeten dat het roetfilter bij ongeveer 160.000 vol zou zijn, dus bij de volgende beurt. Op mijn opmerking dat ik dan toch vanzelf wel een melding zou krijgen op het display werd gezegd dat dat ook wel weer waar was, maar dat het wel een normale zaak is om het filter op tijd te vervangen. Inmiddels 172000 km zonder enige melding. Inmiddels weer in onderhoud bij mijn Franse autospecialist en dorpsgarage.

Mijn vraag is: Zit er een kern van waarheid in het preventief laten vervangen van een Roetfilter volgens gemiddeld levensduur schema of is dit echt “quatsch”

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 10 januari 2018 10:45 AM
  [ # 1 ]

Tja, je kan natuurlijk doorrijden tot het hele spul verstopt is.
Veel mensen doen dat.

Een citroen dealer wil natuurlijk helemaal niet dat bij een klant tussen de beurten in of net na een beurt allerlei lampjes gaan branden of de auto gaat inhouden/er mee stopt.

Als je de wagen goed onderhoud laat doen, is het voor de dealer de bedoeling en hoofdzaak om de klant tot de volgende beurt zonder enig ongemak,
zover dat mogelijk is, de dealer heeft helaas geen glazen bol, door te laten rijden.

Dus als je wagen bij de dealer de grootste beurt aller tijden heeft gehad moet het natuurlijk mogelijk zijn om er direct een rondje Europa mee te kunnen rijden.

Dan moet je inderdaad ook onderdelen op de voorhand vervangen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
martin7
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-03-2016

Gepost: 10 januari 2018 02:15 PM
  [ # 2 ]

Mijn DS3 1.6 eHDI (2011) heeft nu 155000km gereden en ik wil heel graag roetfilter preventief reinigen, het liefst met een vloeistof. Forté, Liqui Moly etc. hebben hier flesjes voor die -wellicht niet perfect- echt wel helpen. En de kosten daarvan zijn zeer gering (8 tot 20 euro). Een specialistische reiniging bij een bedrijf kost ca. 500,- en een nieuw roetfilter nog veel meer.
Vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee
- heeft een eHDI een automatisch werkend regeneratieproces
- kan een busje reinigingsmiddel conflicteren met de Eolys en/of dit schadelijk kan zijn voor je roetfilter

Ik denk dat meer hier mee geholpen zijn dus ik hoop op veel informatieve bijdragen.

DS3 1.6e-HDI (2011)

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 10 januari 2018 10:32 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij kost een roetfilter voor de 1.6hdi 90pk 300 - 450,-
Dus reinigen 500,- tja, laat er dan een nieuwe op zetten.
Kost misschien ook 500,- kan ie weer 2ton mee.

Gr. Wim.

Profiel  
 
martin7
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-03-2016

Gepost: 04 juni 2018 03:49 PM
  [ # 4 ]

@Martekie :

Ik week geleden bij beurt/apk bij Citroen dealer laten doen. Roetfilter zat volgens hen voor >90% vol. Km-stand nu is 170.000. Dus naar verwachting nog ca. 15.000km te gaan. Dan krijg je een foutmelding en heb je slechts kort de tijd totdat motor in noodloop gaat.
Kort daarna bij roetfilterspecialist in Lisse auto gebracht en die kam met 92% vol dus dat klopt heel goed. Nieuw filter bij hem 500,-. Grondig reinigen van oud filter is 350,-. Dan ga ik voor nieuw.
Eolys vloeistof was volgens zijn computer nog 50% aanwezig; de inhoud vd zak zou 1,1 liter zijn (max). Dus dat zou betekenen dat ik totaal ca. 300.000km kan rijden op 1 zak Eolys (en dat is bijna dubbele van wat ik op fora lees).

DS3 1.6e-HDI (2011)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook