1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vreemd startprobleem C4 1.6 VTi (bj. 2009)... en problemen cruise control!
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 15 januari 2018 09:12 PM

Hi allemaal!

Ik heb zojuist maar even een account aangemaakt hier, zodat ik dit bericht kan plaatsen. Mijn vader rijdt in een Citroën C4 uit 2009 met 1.6 VTi (120pk) motor (ikzelf in een FIAT Grande Punto, maar dat terzijde). We (incl. garage) zijn al een behoorlijke tijd op zoek naar de oorzaak van een vreemd startprobleem, dat eigenlijk alleen bij koude motor aanwezig is.

Bij temperaturen onder nul start de motor normaal maar valt deze na een seconde of twee uit. Eén of twee keer opnieuw starten en hij blijft lopen. Bij temperaturen net boven nul valt ‘ie niet uit, maar hikt ‘ie wel een paar keer. Het toerental begint koud naar mijn idee wat laag en loopt na een seconde of twee wat op. Hij rijdt verder prima en valt nooit tijdens het rijden uit. Onder de olievuldop zit wat sludge, maar dat lijkt me verklaarbaar door korte ritjes tijdens deze periode van het jaar. Oliepeil controleren we regelmatig; hij gebruikt wel wat maar niet dusdanig veel dat het alarmerend is (ik heb gelezen dat de VTi motoren bekend staan om hun olieverbruik).

Inmiddels zijn er al 4 nieuwe bougies in gegaan, is de ECU/BSI ‘opnieuw ingeleerd’ en zijn de temperatuursensor en nokkensassensor (rechtsvoor op de motor) vervangen. Ook de multiriem is vervangen, omdat daar droogtescheurtjes in zaten. Uitlezen gaf een foutcode over de nokkenaspositie (code weet ik zo even niet) en een keer eerder over een onjuist brandstofmengsel, maar na vervanging van de sensoren zijn die voor zover ik weet niet meer teruggekomen; hij lijkt ook iets beter te starten. Er zijn géén lampjes aan op het dashboard. Daarnaast valt het op dat na een ritje snelweg van ongeveer een half uur, de auto de volgende dag beter start (vervuiling?).

Zijn er hier mensen die dit probleem al eens meegemaakt hebben en wellicht een mogelijke oorzaak kunnen aanwijzen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hier een opname van het probleem:

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 januari 2018 09:21 PM
  [ # 1 ]

Een foutcode “nokkenaspositie” kan wijzen op een uitgerekte distributieketting. Bij een koude motor staat er dan ook nog eens geen druk op de kettingspanner (die komt er op als de motor aanslaat en er oliedruk wordt opgebouwd) dit in combinatie met een slappe uitgerekte ketting kan dan leiden tot een foutcode omdat de nokkenastiming buiten de grenswaarden komt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 15 januari 2018 09:24 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie, waterman.
De garage gaf inderdaad aan dat die foutcode ook met een uitgerekte distributieketting te maken kon hebben. Echter, dat verklaart m.i. niet dat het probleem minder erg is als er de dag ervoor een langer stuk (snelweg) gereden is. Ook is het probleem bij iets hogere buitentemperaturen (> 15 graden) veel minder aanwezig. De huidige kilometerstand is ongeveer 110.000.

Kan een verstopte carterventilatie ook voor dit soort problemen zorgen? Zo ja, is schoonmaken van die slang een klusje dat ik zelf zou kunnen doen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 januari 2018 09:46 PM
  [ # 3 ]

Bij hogere temperaturen is de olie veel dunner en komt de kettingspanner veel sneller op druk waardoor eventuele rek in de ketting veel sneller door de spanner gecompenseerd wordt. Kettingen geven al problemen vanaf ca 100.000 km dus ik zou er zeker naar laten kijken, net zoals de sludge. Die sludge kan worden veroorzaakt door een lekke vriesdop of een lekke O-ring namelijk. Korte stukjes en lage temperaturen mogen geen sludge meer geven bij moderne motoren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 15 januari 2018 09:50 PM
  [ # 4 ]

Hmm, oké.
Is er een goedkope manier om te controleren of de ketting uitgerekt is? Of moet dan alles al open en is het goedkoper om maar meteen de ketting te vervangen? Welke onderdelen moeten bij het vervangen van de ketting nog meer vervangen worden (bijv. waterpomp?)?

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 16 januari 2018 12:05 AM
  [ # 5 ]

Overigens; als de dag ervoor een half uurtje snelweg gereden wordt, start de motor - ook bij lage temperaturen - duidelijk beter. Wijst dit niet op een andere oorzaak dan de distributieketting? Ik hoopte eigenlijk dat het een goedkopere reparatie zou zijn; volgens de garage moesten we bij vervangen van de ketting toch wel uit gaan van minstens 800 euro. Sad

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 17 januari 2018 10:23 AM
  [ # 6 ]

En daar ben ik weer. Gistermiddag is er in totaal ongeveer 2 uur gereden met de C4 en zojuist startte hij - na ruim 18 uur buiten stilstaan en bij slechts één graad Celcius - zonder hikken…

Ik denk echt dat het vervuiling is; wie kan mij vertellen of dit met de carterventilatie te maken kan hebben of dat ik het ergens anders moet zoeken?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 17 januari 2018 12:45 PM
  [ # 7 ]

Je kan toch even luchtfilterhuis met alle slangen en vacuüm slangen, ontluchting, beluchting en de hele zooi er af halen, controleren, en waar nodig inwendig reinigen, als je denkt dat het probleem daar zit ivm sludge.

Is dat ieder geval uitgesloten of het euvel is misschien zelfs verholpen.
Achter het beeldscherm gebeurt er natuurlijk niets.


Gr. Wim.

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 17 januari 2018 12:57 PM
  [ # 8 ]

Hi Wim, klopt haha.
Zijn er ergens tekeningen te vinden van de 1.6 VTi motor; waar te zien is waar die slangen etc. lopen?
Ik ben enkel bekend met de T-JET motor van FIAT (en ben geen monteur); waardoor het misschien handiger is om dit door iemand met ervaring te laten doen. Vandaar ook mijn vraag of het überhaupt door sludge/dichtgeslibde carterventilatie veroorzaakt kan worden. Wink

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 20 januari 2018 02:32 PM
  [ # 9 ]

Zou ook eerst alle draden en conectors langs lopen om te checken of deze nog goed vastzitten en geen corrosie vertonen.
Corrosie in stekkerverbindingen kunnen nl. hele bijzondere storingen veroorzaken, wat jij omschrijft is er één van..
...kost niets, alleen wat tijd

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 20 januari 2018 02:43 PM
  [ # 10 ]

Nou… we hebben eens Shell V-Power getankt (ja, ik weet dat het grotendeels marketing is) en wonder boven wonder heeft ‘ie de afgelopen dagen totaal geen probleem meer vertoond bij koud starten… ook niet bij 1 graad nadat ‘ie ruim een dag buiten gestaan had.

Mocht het probleem weer terugkomen, is een (o.a. injector)reinigingsmiddeltje in de benzine of evt. een motorflush (goedje bij de olie en daarna nieuwe olie en filter) dan misschien een idee? Of wordt dat afgeraden? Zijn er hier meer mensen die daar ervaring mee hebben?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 januari 2018 04:53 PM
  [ # 11 ]

Voordat je er een motorflush in gooit: welke olie heb je erin?
Die 1.6 VTI’s hebben zo’n Vanos, die zijn nogal gevoelig voor de juiste olie, en voor vuile olie en dus een regelmatige verversing. Origineel hadden ze 5w30, maar later werd 0W30 geadviseerd. Als je olie vuil is dan werkt je Vanos ook niet goed bij lage temperaturen. De ketting: Als de motor “ratelt” bij koude start heb je last van een probleem met de oliedruk in de kettingspanner bij koude motor. Ik heb m’n ketting als een gewisseld bij 120.000km: De geleiders waren wat ingelopen, maar de ketting was nog prima ( gemeten!) . 
Als je weinig KM’s rijdt ( < 10.000/jaar) zou ik maximaal 2 jaar met de olie doen. Men wil nogal eens dikkere olie gebruiken ( 10w40 of zo) vanwege het olieverbruik, maar dat is geen goede oplossing.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 20 januari 2018 05:43 PM
  [ # 12 ]

Dankjewel voor je reactie!

Bij aflevering (midden 2016, nadat de vorige C4 Coupe total-loss werd verklaard door tennisballen-hagel…) hadden ze er 5W40 in gedaan (maar 3,5 liter; te weinig dus). Dit is daarna bijgevuld met 5W30 van Total (volgens het boekje en de lokale Citroën-specialist zou dat de juiste zijn). Midden vorig jaar is de olie ververst (incl. filter uiteraard) en is er 5W30 van Q8 in gegaan.

Sinds de aankoop van de auto controleren we iedere maand het oliepeil en vullen het (met 5W30) bij tot net onder het maximum. De olie ziet er mooi helder uit. Ik gok dat hij ongeveer 1/4 van de peilstok verbruikt op 1000 km. Dat is normaal voor een 1.6 VTi denk ik?

Het startprobleem was er al, zowel voor als na het verversen van de olie midden vorig jaar.
Is er een schrijven van het advies voor 0W30 in plaats van 5W30, en wat was de reden daarvoor?

Hij maakt wel wat meer lawaai bij koude motor, maar zowel de lokale Citroën-specialist als de universele garage (gespecialiseerd in VAG; die kennen het geluid van een ratelende ketting wel) waar we nu voortaan heengaan, vonden dat niet raar. Mijn vorige auto (ook total-loss door de hagel…), een SEAT Ibiza met distributieketting, maakte ongeveer hetzelfde geluid bij koude motor.

Die Vanos, is dat iets wat te controleren/schoonmaken is? Dat heeft ook met de nokkenasverstelling te maken als ik het zo lees? Is het een duur onderdeel en evt. makkelijk te vervangen?

Nogmaals dank!

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 23 juli 2018 06:47 PM
  [ # 13 ]

Nog even een update hier: het startprobleem lijkt verholpen.
Sinds begin dit jaar start ‘ie telkens prima. Dit na vervanging van een nokkenassensor en het tanken van RON98 (V-Power).

Echter is er nu wel een ander probleem: de cruise control werkt meestal niet. Op de plek waar normaal de snelheid verschijnt, komen een paar knipperende streepjes te staan. Nu heb ik hier op het forum al e.e.a. bekeken en daar zie ik vergelijkbare berichten maar dan licht ook het SERVICE lampje op. Dat is bij onze C4 niet het geval.

Het enige probleem is dat er dus knipperende streepjes verschijnen en de cruise control niet in schakelt. Verder werkt alles prima, ook de remlichten… Mijn vraag: kan het toch de remlichtschakelaar zijn? Zo ja, dan wil ik die zelf wel eens vervangen om te kijken of dat de problemen oplost. Opvallend is dat de cruise control vooral bij hogere temperaturen of na langere stukken rijden niet meer werkt.

Heeft er iemand voor mij het artikelnummer voor de gemodificeerde remlichtschakelaar met het kabeltje erbij? Het gaat dus om het ‘oude’ model C4 (5-deurs, 1.6 VTi 120pk) uit bouwjaar 2009. Het laatste model van vóór de facelift.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 23 juli 2018 10:40 PM
  [ # 14 ]

Ik zou eerder de koppeling schakelaar verdenken als de remlicht schakelaar werkt.

Profiel  
 
J.V.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2018

Gepost: 23 juli 2018 11:43 PM
  [ # 15 ]

Dat is natuurlijk ook nog een optie. Je hebt niet toevallig wat onderdeelnummers voor me? Very Happy

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook