1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olie in koelsysteem
Coen Stegeman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2018

Gepost: 24 januari 2018 10:55 PM

Ha Allemaal,

Sinds kort actief op dit forum.
De AX uit 94 van de oma van een maatje mogen overnemen.
Helaas vandaag achterkomen dat er olie in koelsysteem zit.
Ik denk zelf de koppakking.
Ik wil gaan kijken of ik deze zelf kan vervangen.

Iemand hier ervaring mee?
En weet iemand hoe ik aan een werkplaatshandboek kan komen?

Alvast veel dank!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 januari 2018 03:16 AM
  [ # 1 ]

Welkom
Met een beetje sleutelervaring is het best zelf te doen.
Even een oud topic opgezocht, is ook voor de 1.0 bruikbaar maar die heeft een kortere riem liggen.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/164180/

Stel maar vragen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 januari 2018 12:41 PM
  [ # 2 ]

Werkplaatsboek vindt je hier! klikkerdeklik

Selecteer de AX en downloaden, is wel in het Engels.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 januari 2018 01:55 PM
  [ # 3 ]

Zo’n TU-blokje is ideaal om ervaring mee op te doen, lekker simpel.

Let wel op de nieuwe kopbouten, er zijn fabrikaten die geen zeskant, maar een uitwendige Torx-kop hebben. In dat geval ook even de juiste dop scoren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Coen Stegeman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2018

Gepost: 26 januari 2018 07:16 PM
  [ # 4 ]

Top!!!

Binnenkort maar eens in alle rust gaan proberen!!

LEUK!!!

Nog tips of adviezen?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 26 januari 2018 11:14 PM
  [ # 5 ]

Laat de kop vlakken! Verder is het weinig spannend!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2018 12:39 AM
  [ # 6 ]

Gebruik een koppakking van een gerenommeerd fabrikaat, bijvoorbeeld Victor Reinz.
Die zijn aangepast op de beruchte rechter voorhoek van de kop.

Laat de klepsteelafdichtringen ook gelijk vervangen.

En monteer een nieuwe waterpomp, distributieriem en spanrol als onbekend is wanneer deze voor het laatst vervangen zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 27 januari 2018 05:46 AM
  [ # 7 ]

Kop zou ik enkel vlakken als de motor heet is geweest.
Kopbouten kunnen 1 keer herbruikt worden al sla ik dat advies in de wind, ik vervang ze altijd.
Klepsteelhoedjes altijd vervangen, waterpomp en distributie-spanrol ook.
Torx is standaard.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2018 06:03 AM
  [ # 8 ]

Het laatste is niet juist, de originele kopbouten hebben gewoon een zeskantkop.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 30 januari 2018 07:39 PM
  [ # 9 ]

Wellicht ten overvloede: doe het binnen. Loop je ergens tegenaan, stel je vraag hier. Of vraag een ervaringsdeskundige je te helpen Smile Waar staat het slachtoffer?

Succes

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 31 januari 2018 02:57 PM
  [ # 10 ]
paso schreef:

Kop zou ik enkel vlakken als de motor heet is geweest.

Weet jij wat in het verleden met het blok is gebeurd en ga het het risico lopen voor die paar tientjes wat vlakken kost? Altijd kop vlakken na demontage!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 31 januari 2018 06:14 PM
  [ # 11 ]

en als ze de kop gelijk afpersen ben je helemaal veilig

Profiel  
 
Coen Stegeman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2018

Gepost: 31 januari 2018 10:08 PM
  [ # 12 ]

Zij gaat naar een garage van een vriend in Barendrecht waar ze op een brug kan en in alle rust hersteld kan worden.

Zelf dacht dat maatje aan:

Olie
Oliefilter
Koelvloeistof
Luchtfilter
Koppakking
Klepdekselpakking
luchtfilter

Klepsteelhoedjes, waterpomp en distributie-spanrol blijft naar zijn idee gewoon zitten….


Idee was het op winparts te bestellen alleen is daar zoooooveeeeeel keus….

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 januari 2018 10:15 PM
  [ # 13 ]

Nieuwe kopbouten?
Distributieriem?

Kijk maar eens op http://www.autodoc.nl op basis van het kenteken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 31 januari 2018 11:16 PM
  [ # 14 ]

Distributieset gewoon meepakken. Kost je iets meer, maar je bent weer voor tijden klaar. Het moet toch allemaal los en dan kun je er tenminste knap bij Smile Maar goed, het is jouw auto… Gradenboog regelen voor het aanhalen van de (nieuwe) bouten.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Coen Stegeman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2018

Gepost: 31 januari 2018 11:45 PM
  [ # 15 ]

Kopbouten zal ik vragen aan hem.
Distributieriem was nog in goede staat.


85.000 pas gelopen…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook