1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
“oliedruk te laag” bij stationair
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2018 10:49 AM

Xsara Picasso 2006, 1.6 16V TU5JP4.
Als ik het gas loslaat, valt de motor terug richting stationair. Direct bij stationair krijg ik de melding “oliedruk te laag” en gaat het olielampje branden. geef ik minimaal gas, dan gaat de melding weer weg. Valt de motor weer terug naar stationair, dan krijg ik de melding opnieuw.
Het gebeurt vaak pas als de motor warm gedraaid is én het gebeurt niet altijd. Soms gaan er weer dagen voorbij zonder dat er een probleem is.

De eerste keer heb ik de oliedruksensor vervangen. Toen leek het opgelost maar kwam het weer terug. Nogmaals de sensor vervangen en nu een paar weken later komt het weer terug. Ik twijfel of het die sensor was (is). Het blok is droog, er lekt geen olie en het olieniveau is afgetopt en gepeild.

Wat is er aan de hand?

Ik ben nu voornemens het filter te vervangen en merkolie te kopen. Er zit nu Lidl frituurvet 15W40 in. Ik rijd op LPG en er zit sinds jaar en dag 15W40 in.

Edit: volgens Kroon moet er 5W30 in…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 29 januari 2018 12:39 PM
  [ # 1 ]

Ik zou er gewoon 10 of 5w40 ingooien.  15W is volgens mij niet goed.

Filter misschien dicht?  of troep in je carterpan kan ook

 

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2018 01:16 PM
  [ # 2 ]

...maar hoe verhoudt de viscositeit zich dan tot het oliedruk probleem? en waarom dan niet continue?
ik ga donderdag -wederom- olie wisselen, filtervervangen en de motor eens flushen. dat laatste heb ik nog nooit gedaan. er staat nu 2,4K op de teller en de olie komt er elk jaar vrij donker uit. schuimlaagje is zeker niet goed neem ik aan… (behalve als er een 10cm bier onder zit!)

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 januari 2018 01:18 PM
  [ # 3 ]

Schuim in de olie is nooit goed, rij je veel korte ritjes? Dan zit er vocht in je olie, wordt de olie dunner van. Dunne olie = lagere oliedruk.

Hoe ziet de onderzijde van de olievuldop eruit?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2018 02:49 PM
  [ # 4 ]

euhh, nee. ik rij wekelijks makkelijk 400km en naar de super ga ik op de fiets. ik weet dat korte ritje beroerd is voor je auto. de onderzijde van de vuldop ziet er prima uit. niks anders dan öl.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 29 januari 2018 03:48 PM
  [ # 5 ]

Öl = bier in het zweeds drunk. Dat is ook niet goed onder tegen de vuldop….Wink

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2018 03:51 PM
  [ # 6 ]

blah

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2018 03:53 PM
  [ # 7 ]

...maar effe zonder gekheid: wat kan er nou aan de hand zijn met die oliedruk melding?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2018 03:57 PM
  [ # 8 ]

Ik zou eerstens de oliedruk maar eens laten meten door iemand met een professionele oliedrukmeter. Een beetje garage kan dat voor je regelen. Pas daarna weet je of de druk écht te laag is of dat je elektronisch in het ootje genomen word.

Als de druk écht te laag is dan kan dat komen door een verstopte aanzuigzeef van de oliepomp, een verstopt oliefilter of een oliepomp die gaar is. Demontage van het carter is dus na het meten van de druk en het daadwerkelijk vaststellen van een te lage druk het eerste wat je doet als een nieuw oliefilter niet helpt.

Zijn filter, aanzuigzeef en pomp ok maar blijft de druk te laag dan is er iets aan de hand met de lagers van de motor. Je moet dan denken aan versleten krukaslagers, drijfstanglagers of nokkenaslagers of ergens anders zit een enorm oliedruk lek, bv door een losgekomen plug ergens inwendig.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 29 januari 2018 04:02 PM
  [ # 9 ]

Kun je hier iets mee?
https://www.autoweetjes.com/Olielampje-brand-oliepomp-vervangen-controleren.html


Edit: Waterman was net eerder.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2018 04:03 PM
  [ # 10 ]

Meten is weten. Gissen is missen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 29 januari 2018 08:11 PM
  [ # 11 ]

Controle lampjes kunnen ook opflikkeren als na gas los laten het stationair toerental te veel inzakt,
en/of dat ie te rommelig/laag stationair draait waardoor het iedere keer oplicht.

Gr. Wim.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2018 10:39 PM
  [ # 12 ]

de motor loopt stationair heel soepel en gelijkmatig. er drijf geen olie in m’n koelvloeistof en andersom. er hangt geen druppel aan de carter, de parking is altijd schoon en droog, evenals het blok. kleppendekselpakkingen heb ik een paar weken geleden gedaan want de pakking zweette een ietsiepietsie (en nee, dat heeft er nu niets mee van doen).
wat rest voor nu is andere olie (ik gooi er maar MPM 5W30 in), en een ander filter. maar eerst spoel ik het blok nog effe. m’n DIY garage heeft een oliemeter liggen die ik mag gebruiken. dan zien we wel verder.
weet iemand welke oliedruk ik moet meten?

donderdag kan ik de brug gebruiken. ik hou jullie op de hoogte Smile
dank!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 30 januari 2018 12:50 AM
  [ # 13 ]
Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 januari 2018 08:56 AM
  [ # 14 ]

Thanks Guy, dit wilde ik weten.
Ik heb alle tips en adviezen goed gelezen, maar kies er nu effe voor om me te focussen op druk meten en olie+filter wisselen. Volgende stap is dan carterpan eraf etc maar daar wil ik nog effe niet aan denken. Mocht het die kant op gaan, dan stel ik daar zeker nog een (of twee) vragen over cool grin

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 januari 2018 01:51 PM
  [ # 15 ]
RogerM schreef:

er zit sinds jaar en dag 15W40 in.

Waarom eigenlijk?

Dit adviseert Total, de huisleverancier van Citroen.
https://www.total-tls.nl/advice.aspx?lang=nel&type=948de7e852650649c4f3c2a27b56d591&brandrange=3980ed90a8a0eca6

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook