2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
“oliedruk te laag” bij stationair
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 januari 2018 01:57 PM
  [ # 16 ]

...dat staat op het kleppendeksel geschreven. kan me herinneren dat ik destijds de onderhoudsgarage gebeld heb want het klopte niet met de handleiding. verhaal was -staat me bij- dat het ivm lpg was. heeft 5 jaar prima gelopen op 15w40. ik heb de auto 2ehands gekocht en bladerde het onderhoudsboekje door. nu voor het eerst in 5 jaar dus een oliedrukmelding.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 januari 2018 02:06 PM
  [ # 17 ]

Heb 15 jaar lang met LPG-auto’s gereden en nog nooit om die reden een andere viscositeit smeerolie toegepast.
Ik zie de relatie niet.

In jouw geval zou ik eerst flushen, dan de juiste olie erin met een schoon filter.
Mocht dat niet helpen. de pan er onder vandaan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 januari 2018 02:08 PM
  [ # 18 ]
René Jongejan schreef:

...In jouw geval zou ik eerst flushen….

ik zou eerst meten Wink Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 januari 2018 02:15 PM
  [ # 19 ]

Uiteraard, maar wel bij warme motor!

Het oliedrukcontact schakelt bij 0,5 bar, je hebt dus een nauwkeurige meter nodig om dat bij stationair te kunnen meten, hopelijk beschikt de DIY-garage over zo’n exemplaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 januari 2018 02:23 PM
  [ # 20 ]

Ik ga inderdaad eerst meten; druk maar ook het schakelcontact. daarna flushen, filter en opnieuw aftoppen. tot slot meet ik nogmaals. zien of er verschil in meting is. ik hou jullie op de hoogte.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Wimof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-08-2016

Gepost: 30 januari 2018 02:43 PM
  [ # 21 ]

Zoals reeds geschreven, onmiddellijk oliedruk laten meten, ik zou er zelfs aan toevoegen NIET meer laten draaien zolang je de juiste oorzaak niet kent.
Een olielampje gaat reeds aan bij 0.3bar wat reeds belachelijk weinig is.

Anderzijds, even los van dit, als een fabrikant zegt 5W30 dan giet je er 5W30 in met de classificatie ook vermeld bij de olie aanbeveling.
Een oliecircuit is berekend om te werken met de juiste oliesoort.
Bij foutieve olie, en dan vooral de classificatie se, sf ,sg enz. Dit waarborgt de reinigende eigenschappen. Tevens kan er
ook een kenmerk van de fabrikant naast staan. Deze waarde dient steeds aangehouden te worden.
Voor Citroën ken ik ze niet maar vb voor VW kan je vinden norm VW507.00 nooit onder de waarde gaan, naar boven mag.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 januari 2018 03:02 PM
  [ # 22 ]

...zoals eerder geschreven: de melding is er niet continue. gisterochtend opeens wel, op de terugweg niet meer. vanochtend ook niks vreemds. ik woon in een dorp en heb de auto absoluut nodig ivm de kids. donderdagochtend gaat ie op de brug. cartal zit om de hoek dus ik kom er wel uit.
ik gooi er nu braaf MPM 5W30 c2 in.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 30 januari 2018 04:59 PM
  [ # 23 ]

Eerst meten inderdaad.
En stel, als je wat ruime lagerschalen hebt en op die manier veel oliedruk verdwijnt waardoor het lampje af en toe brandt,
en je nu sae40 er in hebt zou ik 20w/50 van een goed merk proberen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 januari 2018 06:02 PM
  [ # 24 ]

Ken je de term “symptoombestrijding”?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 januari 2018 06:05 PM
  [ # 25 ]

Minerale olie in een blok uit dit millennium?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 januari 2018 07:10 PM
  [ # 26 ]

20w50 in zo’n motor is echt een slecht plan…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 31 januari 2018 10:34 AM
  [ # 27 ]

...ik ga er zeker geen andere olie in doen dan door de ingenieurs van Citroen bedacht. zover ben ik nu wel. morgenochtend is het showtime…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 31 januari 2018 11:40 AM
  [ # 28 ]

...vooruitlopend op…
hoe makkelijk is de carter te verwijderen zodat ik die, en de pomp/zeef goed kan reinigen? ik sta morgen toch op de brug dus dan kan ik overal goed bij. graag een kort stappenplan.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 januari 2018 11:43 AM
  [ # 29 ]

Niet moeilijker dan alle 16 boutjes en enkele moertjes los te draaien en zorgen voor een nieuwe pakking voor de hermontage.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 31 januari 2018 11:44 AM
  [ # 30 ]

en gaat er morgen ook gemeten worden?
Tot nu toe wordt er een hoop gefilosofeerd met eig veel te weinig informatie.
- Als de oliedruk nl stationair (te) laag is maar bij de geringste verhoging van het toerental acceptabel is, heb je misschien een wat vermoeide motor maar kan die nog wel even verder zonder ingrijpen.
- Als de druk bij verhoogd toerental te laag is wordt het nadenken, is de pomp goed of zijn de lagers ruim, het zou kunnen bij deze km-stand.

sterkte morgen

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook