Automatisch dimmen instrumentenpaneel
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 01 februari 2018 04:04 PM

Mijn Citroën C4 Grand Picasso weet wanneer het donker wordt want dan gaat de verlichting aan. En ik heb al gezocht maar is het ook mogelijk om het instrumentenpaneel automatisch te dimmen als het donker wordt?


▲ In het donker geven die schermen een behoorlijke bak licht.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 februari 2018 06:32 PM
  [ # 1 ]

Neem aan dat er wel een dimmer aanwezig is? 
Maar heb je dan al gekeken of de dimmer niet stand afhankelijk is van wat aan staat, ?
Ik bedoel dus normaal met licht uit,  kan je het dimmen, of niet,
Maar zet je het licht aan, of automaties,  dan dimt ie naar een andere stand, die jij wil,
Dus dan heb je dus een knop met twee standen????

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 01 februari 2018 07:46 PM
  [ # 2 ]

Als je licht aangaat (in automatische stand) dan wordt alles binnen automatisch wat minder fel. Als je dit nog te veel licht vindt, kun je hem wel grotendeels uitzetten. Verder dimmen is volgens mij niet mogelijk.

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 02 februari 2018 11:24 AM
  [ # 3 ]

Bij mij op het stuur links het onderste wieltje. Maar mijn auto is van 2007. Geen idee of dat het verandert is.

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 02 februari 2018 02:36 PM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie reacties.
Ja er zit een dimmer op: een schuifregelaar via het onderste scherm. Instructieboekjes in elkaar plakken is ook wel een dingetje. Als je de kopampen aanzet dan kun je het scherm dimmen via die schuifregelaar. Maar de koplampen (in de automatische stand) gaan al aan als het ook maar een beetje bewolkt is én natuurlijk als de ruitenwissers aanstaan. Op zich is dat natuurlijk prima. Misschien ben ik wel aan het zeuren, maar het zou wel handig zijn dat je het scherm zodanig zou kunnen instellen dat het scherm lichtafhankelijk reageert; dus bij daglicht op volle sterkte, bij avond gedimd en bij complete duisternis in de laagste stand. Zó moeilijk moet dat toch niet zijn?
Verder ben ik zeer te spreken over dit model.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 02 februari 2018 04:34 PM
  [ # 5 ]
Wim Corduwener schreef:

...maar het zou wel handig zijn dat je het scherm zodanig zou kunnen instellen dat het scherm lichtafhankelijk reageert; dus bij daglicht op volle sterkte, bij avond gedimd en bij complete duisternis in de laagste stand. Zó moeilijk moet dat toch niet zijn?...

Zoals je zegt, het is inderdaad niet zo moeilijk om de lichtintensiteit van een scherm afhankelijk te maken van de hoeveelheid ‘buitenlicht’ (mijn telefoonscherm doet dat ook). Maar voor zover ik weet zit er geen aparte lichtsensor voor de schermen. Er is één lichtsensor in de auto -daarmee wordt de verlichting geschakeld- en dat is een aan-uit schakelaar (afhankelijk van het buitenlicht of van de ruitenwissers). Dus ik ben bang dat je zonder aanpassingen (tweede, glijdende lichtsensor) je wensen niet kunt vervullen.

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 02 februari 2018 05:42 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij hoeft daar niet eens een aparte lichtsensor voor te worden ingebouwd. Die ingebouwde lichtsensor (light-dependent resistor) geeft bij een bepaalde afname van de hoeveelheid licht een schakelmoment waarmee de verlichting wordt ingeschakeld. Dat schakelmoment is ergens in het systeem flexibel instelbaar. Dezelfde ingebouwde lichtsensor (en bijbehorende techniek) zou dus ook gebruikt kunnen worden om het beeldscherm te dimmen… inderdaad, net als in je telefoon.
Ik kan best leven zonder, maar vind het wel jammer dat Citroën de in de auto aanwezige techniek niet heeft aangewend voor slimmere toepassingen.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 02 februari 2018 07:39 PM
  [ # 7 ]

Als het schakelmoment flexibel in te stellen is, is er misschien ook een tweede schakelmoment in te stellen. Zo ja, is daarmee jouw wens mogelijk. Wellicht kan een goede dealer -of iemand die een Diagbox heeft- dat uitvoeren.

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 02 februari 2018 07:40 PM
  [ # 8 ]

In donker gebruik ik bijna altijd de black panel knop. Geeft veel rust aan de ogen en belangrijke informatie wordt automatisch getoond. Overigens snap ik nooit waarom veel mensen die ronde meters mooi vinden. De andere dashboard layouts ziet er veel rustiger en moderner uit en past beter bij deze auto is mijn mening.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 03 februari 2018 11:38 AM
  [ # 9 ]

Wat Kapitein Rob zegt even met de Diagbox door de menu’s lopen, er kan namelijk veel ingesteld worden wat vanaf fabriek niet ingesteld is (tenminste bij mij wel)
Zo heb ik bij mijn C4 Picasso de koelwatertemperatuur, olie-temparatuur en de bandenspanning aangezet.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 03 februari 2018 08:01 PM
  [ # 10 ]

Bij mijn vorige C4 Grand Picasso had ik het idee dat ik veel dieper in het systeem kon komen. Ik zal eens informeren bij een dealer met zo’n Diagbox.

traks schreef:

Overigens snap ik nooit waarom veel mensen die ronde meters mooi vinden.

Tsja, dat is een kwestie van smaak en daar hoef je ook niets van te snappen. Wat ik niet snap is dat er bij die ronde meters geen andere kleur is in te stellen.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook