Remlichten blijven branden :(
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 06 februari 2018 09:44 PM

Om de CX wat te ontlasten en pekelvrij te houden is er onlangs een fraaie automobiel bij gekomen; een C4 2.0 16V VTR+ uit 2005. Met alles erop en eraan, net interieur, geen noemenswaardige schade aan plaatwerk. Gewoon een mooie auto. APK verloopt eind februari, maar daar was de prijs ook naar. Uiteraard vermoedde ik een addertje onder het gras; waarom knalde de verkoper er immers niet voor 35 euro een jaar Staatsinspectie op om de auto voor een leukere prijs te verkopen.

Gisteren kwam de monkey out of the sleeve, kwam der Affen aus dem Ärmel. De twee schokbrekertjes achter wist ik (overigens geen afkeur, maar advies), maar dat de remlichten permament brandden wist ik niet. Nog nooit meegemaakt. Wel dat ze het niet doen, wat meestal met een opvoedkundig tikje verholpen wordt. Maar ondanks een klein tikje blijven de remlichten dus permanent aan. Het verklaarde overigens wel waarom al mijn medeweggebruikers het bumperkleven even verleerd leken te zijn.

Over de plakkende remlichtschakelaar had ik gelezen. Het ding is inmiddels vervangen door het overbekende wisselstuk met kabeltje. Nu doet zich de bizarre situatie voor dat op contact de remlichtschakelaar doet wat ie moet doen. Remlichten gaan keurig uit als het pedaal niet ingetrapt is.

Maar met draaiende motor gaan de remlichten dus niet uit. Zelfs niet als je de stekkertjes van elkaar lostrekt (en de remlichtschakelaar dus buiten spel wordt gezet) blijven de remlichten enthousiast branden.

Ook veel gelezen over het befaamde wieltje van de CC. In plaats van 20 keer heen en weer bewegen is dat intussen al 160 keer gebeurt. Ook dat heeft geen invloed.

Heeft iemand een lumineuze ingeving over wat dit zou kunnen zijn? Erbij verteld moet worden dat ik een lichte schroeilucht denk te ruiken. Het zal toch niet dat een elektronisch component langzaam aan het wegsmelten is?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 februari 2018 10:20 PM
  [ # 1 ]

Hmmm, bij het lezen van de titel dacht ik direct remlichtschakelaar, bekend probleem, helaas peanut butter.

Is het een Coupe of Berline? Ik weet dat bij de Coupe het geregeld voor komt dat er sluiting zit in de kabels bij de overgang van carrosserie naar kofferklep, misschien dat die rot doet. Of dit bij de Berline ook voor komt durf ik niet te zeggen.

Als het die kabel is heb je meestal ook gekkigheid met het slot van de achterklep en/of met de ruitenwisser trouwens. Volgens mij ben ik ook aan de beurt, als ik de achterwisser een keer heen en weer laat gaan dan gaat hij meestal 6 keer heen en weer, blijft soms halverwege de ruit ineens staan en dat soort ongein.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 06 februari 2018 10:36 PM
  [ # 2 ]

Ik dacht ook klaar te zijn met een nieuw schakelaartje in het vooronder maar helaas. Heb het draadje over eigenzinnige kofferbaksluitingen ook al gelezen. Daar heb ik (nog) geen last van. Ook het wissertje gedraagt zich zoals het moet. Het is inderdaad een coupé. Ik ruik wel een lichte schroeilucht; misschien dat er bij toch ergens een sluiting o.i.d. is.

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 februari 2018 11:21 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij is ‘schroeilucht’ niet een geur die je kunt kiezen voor in de parfumeur, dus daar zou ik eens naar kijken Wink

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 februari 2018 03:14 PM
  [ # 4 ]

Gister de klacht doorgenomen met topicstarter. Erbij vermeld moet worden dat de cruisecontrol wel werkt, maar ik begreep dat die wel een foutmelding geeft. De CC gebruikt natuurlijk een remlichtsignaal.
Als er een remlichtsignaal is moet de cruisecontrol meteen uitgaan of niet werken. Dus blijkbaar halen die lampen de benodigde stroom elders vandaan, als zo ook zonder schakelaar branden. Zou er wellicht toch een verband zijn tussen de cruise control en de brandende remlichten?

Het Lijkt me inderdaad een goed plan die doorvoor van de kabels te checken, dit soort ongein kan zeker vervelende storingen op een CAN-Bus zetten. Is dit goed, dan weer verder zoeken.

Iemand ervaring met vochtige zekeringkasten, onwillige BSI’s brakke ECU’s en dat soort ongein bij een C4?
Misschien dat daar het probleem gezocht moet worden?

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 07 februari 2018 03:27 PM
  [ # 5 ]

Vochtige zekeringkasten (die onder de motorkap) ja, toen stopte m’n motor er ineens mee. Remlichtschakelaar heb ik ook al eens stuk gehad, gingen de remlichten niet meer branden, maar deed de CC het ook niet.

In dit geval is het vreemd dat als de remlichten constant branden, de CC het gewoon doet. De schakelaar wordt niet geactiveerd, dus idd halen de remlichten dan ergens anders hun spanning vandaan, vandaar dat mijn eerste gedachte de kabel naar de kofferklep is, omdat je 3e remlicht in het zelfde circuit zit.

Branden de remlichten op normale sterkte? Of zwakker? Beginnen ze niet te knipperen bij richting aan naar links of rechts of alarmlichten? Dat zou nog kunnen duiden op een massa probleempje.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 februari 2018 05:00 PM
  [ # 6 ]

Zo het kunnen dat als de motor loopt de verlichting ook automatisch aan gaat? Als er dan bedrading tegen elkaar ligt in bv de overgang naar de kofferklep verklaart dat het een en ander.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 07 februari 2018 06:28 PM
  [ # 7 ]

Zo. Het is opgelost en inmiddels is een jaar Staatsinspectie een feit. Dat geeft rust.

Eerst maar eens gekeken naar de zekeringenkast onder de motorkap. Zag er keurig uit; geen narigheid en geen nattigheid.

Daarna de andere zintuigen maar eens goed aan het werk gezet. Er hing - met name in de koffer - een sterk chemisch luchtje. Eerst maar eens de bedrading rechtsachter bekeken (achter de zwarte zijbekleding), want volgens mij komt daar alles voor achter een beetje samen. Zag er goed uit. Achterlicht-units eruit gehad en gecontroleerd op corrosie en eventueel draadbreuk bij de doorvoer door de carrosserie. Niks te zien, zag er pico-bello uit allemaal. Ook de doorvoer naar de klep bekeken, maar omdat ik geen problemen had met slot of wisser heb ik daar niet teveel aandacht aan geschonken.

Onder bij het reservewiel zitten twee kastjes gemonteerd. Eentje van Valeo; die bleek voor de parkeersensoren te zijn. Het tweede kastje, dat door het leven gaat met de aanduiding BSC A01 00, bleek de regelunit voor de stekkerdoos van de trekhaak. Er zitten drie stekkers op. De bovenste lostrekken leverde niets op. De onderste los (de grote, met zo’n rode vergrendeling) zorgde ook niet voor een hoera-stemming. Pas toen ook de middelste - die ging het lastigst los - werd losgetrokken gaven de remlichten zich gewonnen. Ik vermoed dat dat de 12V aansturing is geweest van die hele unit. Misschien dat er ergens toch een soort van sluiting is geweest, wat heeft gezorgd voor de nare geurtjes.

Enfin: alles werkt weer naar behoren, behalve dus de stekkerdoos van de trekhaak. De vouwwagen wordt dus nog even uitgesteld Smile.

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook