temperatuur probleem berlingo 14 i 2005
bella
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 18-01-2009

Gepost: 14 februari 2018 08:45 PM

Beste Citroeners ,

Ik zit al geruime tijd met het volgend probleem met mijn citroen berlingo 14i van 2005 . Ik krijg van het begin dat ik met deze wagen rijd de motortemperatuur niet geregeld . Als ik met koude motor vertrek , en rijd rustig , dan krijg ik de temperatuur niet hoger dan 65-70° . Na kilometers blijft dit hetzelfde . Laat ik de auto eens wat doortrekken tot een toerental van 4000tpm , dan stijgt de temperatuurmeter tot bijna 90° , wat het zou moeten zijn . Rijd ik daarna terug rustig , 70km/h in vijfde versnelling , dan zie ik de temperatuur na enige tijd weer dalen tot 70-75°. Ik heb vandaag voor de 3de keer eens een nieuwe thermostaat ( temperatuurregeling) geplaatst , weer eens een ander merk , met huis dit keer , en het probleem blijft. Ik ga er van uit dat de thermostaat open gaat bij 89° , en dat hij weer sluit wanneer de temperatuur lager word . ik snap er niets meer van . Ik heb ooit gedacht dat het probleem eventueel ook bij de radiator kon zitten , om dat deze een heel fijn net erin heeft zitten dat misschien teveel koelt? maar mocht dit zijn , zou de motor toch op zijn temperatuur moeten komen voor dat de thermostaat opengaat . De auto verbruikt redelijk veel vind ik , 8l/100km . Dit lijkt mij een gevolg van altijd met een koude motor te rijden .

Weet iemand raad ?

Alvast dank!

Profiel  
 
bella
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 18-01-2009

Gepost: 14 februari 2018 10:11 PM
  [ # 1 ]

ik heb hem net eens stationair laten warmdraaien , bijna een uur . de temperatuurmeter blijft staan op 70°. De bovenste radiatorslang word warm , de onderste blijft koud . wanneer ik pomp met de slangen beweegt de koelvloeistof in het reservoir . Ik vind dit allemaal zeer vreemd.

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 14 februari 2018 11:19 PM
  [ # 2 ]

Bella Hoe meet u die temperatuur

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 15 februari 2018 08:37 PM
  [ # 3 ]

Doortrekken tot 4000 tpm is niet echt doortrekken voor een tu motortje, je trekt hem het beste altijd door tot 4000 voor het schakelen.
De max is 6000tpm. Dat is weer iets overdreven want het vermogen is dan alweer gedaald.
Ik heb altijd een motorolietemp meter gemonteerd, dan zie je pas echt hoe koud de motor blijft.
Soms dek ik de radiateur zelfs gedeeltelijk af bij lagere buiten temperaturen.
Altijd leuk experimenteren deze dingen.
De sluit-temperatuur van een thermostaat die bij 89 opengaat kan best ergens bij de 75-80 liggen hoor.
Dan nog wat fout-waarde van de temp.meter erbij genomen kan het best meevallen allemaal.

Gr. Wim.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook