2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De XM V6 van Chris B
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 februari 2018 11:00 PM
  [ # 16 ]

De diodes waar je over hebt gelezen zitten bij de spoel van de HA kleppen. Als je iets met diodes wil doen (betere diodes plaatsen dan die er nu zitten) dan worden die meestal in de veercomputer geplaatst. Die vervangen dan de diodes bij de spoel. Als de diodes het begeven krijgt je veercomputer het zwaar te verduren en gaan je transistoren in de veercomputer er op den duur aan.

Zie ook http://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii

En de sticky onderwerpen boven aan het XM gedeelte van het forum.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 februari 2018 11:03 PM
  [ # 17 ]
ChrisB schreef:

Bij een kennis van mij kan ik bollen vullen. Als ik dan toch de moeite neem om aan de achterzijde het hitteschild eraf te halen om bij de hydractiefbol te komen, is het dan ook nog wijsheid om daar eea te checken cq te verbeteren? (ik heb ooit eens wat gelezen over diodes oid)

Als je een anti zink bol hebt, die ook meenemen. Zat die al op type 1 trouwens?

Check je hydraulische leidingen die over het subframe lopen, dit is een beruchte plek waar ze gaan rotten.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 februari 2018 11:43 PM
  [ # 18 ]

Nog wat veerschotel info gevonden….......

http://www.xmig.at/der-xm/xm-kaufberatung/domlager-problematik

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 februari 2018 08:09 AM
  [ # 19 ]

Ik weet niet of het diodeverhaal ook voor Type I geldt. Dat zou ik eerst even nagaan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 februari 2018 08:23 AM
  [ # 20 ]

Begin hier maar eens te lezen. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210381/P45/#1489038

Je komt erg veel klok en klepel tegen rond veercomputers en hydractiefkleppen.

Ergens is een plaatje van een open veercomputer met de solid state relais en de diodes goed in beeld. Maar dat gaat over een Type II.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 februari 2018 02:16 PM
  [ # 21 ]

Meestal trekt de aanjager volgas zo veel stroom dat de spanning te ver inzakt. Bekend probleem is de zekering onder de motorkap. Dat smelt soms helemaal weg. Daar zou ik beginnen te zoeken.
Ik heb zelf ook nog een v6 op lpg g3 staan. Al een jaar stil, maar zo zonde om weg te doen… Als ik er nou iemand blij mee zou kunnen maken..

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 27 februari 2018 07:06 PM
  [ # 22 ]

Als je je XM doneert zeg ik geen nee Laughing

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 februari 2018 10:07 PM
  [ # 23 ]

ja doneren is ook weer zo wat. Maar als ik er iemand een plezier mee kan doen voor 500 euro is het mooi.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 februari 2018 09:42 PM
  [ # 24 ]

Eentje is mij al werk zat gulp

vandaag voor de lasser even een inventarisatie gemaakt:
Binnen en buiten door bij de bestuurder

En ook achter het voorspatbord zit ellende verborgen…

Last but not least, de dorpel aan bijrijderskant:

Kriksteunen zijn ook mishandeld en de dorpels ook als krikpunt. Veel werk aan de winkel.

En wat ik mij nog afvroeg, dit is toch het kastje met de beruchte zekering van de kachelmotor? Welke zekering dan daarvan? Want ik kan er niks mis aan ontdekken… Ik had ook een howto gelezen waar iets geschreven wordt over een witte stekker, maar ik heb alleen bruine en groene stekkers Sad Hoe zit dit?

De XM is nu een week verder bijna opgedroogd van binnnen. Na mijn vakantie er maar eens echt werk van gaan maken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 maart 2018 09:03 PM
  [ # 25 ]

Bij mij zitten ze voor dat kastje dat jij open hebt geklapt, verder naar de koplamp toe. De zekeringen in dat kastje dat nu open staat willen ook wel eens vervelend doen.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 maart 2018 07:40 PM
  [ # 26 ]

Het heeft even een paar weken stil gelegen. Drukte op werk, beetje vakantie, drukte in huis, ach je kent het wel. Ook met de kachelmotor ben ik nog niet weer bezig geweest, zekeringen verder naar voren richting koplamp heb ik trouwens niet aangetroffen.

Komende week komt de lasser langs om te overleggen. Gisteren de voorspatborden eraf gehaald en de narigheid verder verkend:





Laatste foto is onderzijde paravan, beide zijden net niet door. Verder nog een gaatje onder de computerbak die op het binnenspatbord rechts geschroefd zit.

Ook ben ik bezig geweest met het ruitenwissermechaniek. Door een genegeerd zwaar lopend rechterasje is het hele mechanisme uitgelubberd. Ik heb drie mechanieken in de handen gehad en alle 3 daarvan liep (en piepte) het rechterasje. Zo te zien kan ik van twee stukke 1 hele maken, dus deze week maar eens experimenteren.

Verder deze week ook maar eens beginnen met de koetsrubbers bijrijderszijde er weer in te plakken, nog niet gedaan. Dan kan ik daarna kijken of de boel droog blijft binnen.

Van de koplampen is de bestuurderszijde slecht en de anderzijde is perfect qua spiegel. Ik heb begrepen dat er serie 1 en serie 2 koplampen zijn en dat s1 slecht licht geeft en s2 redelijk ok is. Klopt dat en hoe herken ik een S1 danwel S2 koplamp?

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 maart 2018 07:47 PM
  [ # 27 ]

Van alle Citroenmodellen die ik ooit bereed (bijna alle) heeft de XM m.i. veruit de belabberdste dimlichten. Niet zeuren, direct Xenon erin.
Maar dat heeft alleen zin bij een reflector die spiegelt, uiteraard.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217119/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 maart 2018 08:17 PM
  [ # 28 ]

Ik meende dat er in ‘96 of zo nog een verbetering is doorgevoerd aan de koplampen. Die van een serie 2 kun je herkennen aan een paar streepjes in het koplampglas die samen lijken op het logo van Renault.
Xenon is natuurlijk een optie, maar je kunt ook bij een (semi-)willekeurige garage vragen om je koplampen even zo hoog te stellen dat ‘ie nog net door de APK komt. Heb ik bij mijn Xantia type 1 ook laten doen (naar het schijnt net zulke beroerde koplampen. In ieder geval vrij slecht), en dat werkte erg goed. Ik heb nu prima zicht en heb nog nooit knipperende tegenliggers gehad.
Het helpt trouwens ook al om er gewoon nieuwe lampjes in te zetten. Toen ik nieuwe lampjes monteerde (gewoon de goedkoopste Philipsjes) werd het licht ook al ietsje feller, ondanks dat de oude ook de goedkoopste Philipsjes waren. Blijkbaar waren die in de 5+ jaren dat ze erin zaten zwakker geworden en/of staat de ontwikkeling bij H1-lampjes niet stil.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/xm/xm-11.html
Hier is ook het één en ander over XM-koplampen te lezen

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 19 maart 2018 08:45 PM
  [ # 29 ]

Type 1 lampen zijn heel makkelijk te herkennen, daar zit een doorzichtig kunststof schotje voor het dimlicht die 9 van de 10 niet meer zo doorzichtig is door de warmte van de lamp en door ouderdom. Daardoor geeft het net zoveel licht als een Bolsius waxinelichtje. Ik had in mijn type 1 XM ook type 2 lampen gezet en dat was echt een verádeming.

Yellow light in the XM! by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 maart 2018 10:11 PM
  [ # 30 ]

Die tussenglaasjes zitten er al niet meer in zag ik. Alleen nog ff checken of het glas het juiste is. En een bijrijderskoplamp zoeken (anyone?)want daar is het chroom van met vakantie.

Xenon komt er niet in, dat is zooooo jaren 0 Wink Led komt erin. Led zit ook in mijn daily:

8.000 lumen per lampje, grootlicht = 6 lampjes… cool cheese Prettig veel licht, komt ook in de XM. Denk dat er wel een geel kapje overheen past.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook