wijzer van de km teller zit niet goed
Raymunda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 21-02-2018

Gepost: 23 februari 2018 03:17 PM

Hallo, ik ben Raymunda en nieuw hier.
Ik heb sinds 2 dagen een Citroen Xsara Break 1.6i, staion dus. Een ouwetje van 1999.

Ik zag gisteren tijdens het rijden pas dat de km teller het niet doet en wat is het geval!?
De wijzer van de km teller zit onder het palletje, dus hij kan niet verder. als de auto stil staat dan staat de wijzer recht naar beneden, dus als ik start gaat hij omhoog tot het palletje waar hij eigenlijk voorbij zou moeten zitten. snappie

Kan ik alleen het stuk dashboard verwijderen waar de km teller achter zit, of moet dan de hele voorkant eruit?


gr. Raymunda

 

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 23 februari 2018 09:30 PM
  [ # 1 ]

Hallo Raymunda
Ook ik heb problemen gehad met mijn km wijzer van mijn Xsara 1.9D van 1998.
Heb haar na 17 jaar weg gedaan bij 610000 km.
Het probleem met de wijzer kwam nadat mijn accu slecht was met het starten zakt dan de spanning te veel.
De wijzers van Km en toerenteller zijn dan helemaal van slag ze vliegen alle kanten op.
Navraag bij citroen leerde dat ik de pluspool moest afkoppelen, hierna op contact zetten en dan met de pluspool op de accupool tikken, de wijzer slaat dan weer heen en weer en als hij dan aan de goede kant staat contact af en de pluspool weer monteren.
Let op de toerenteller krijgt ook op z’n donder hoop dat hij goed blijft staan.
Als je geluk hebt staat de wijzer op 0 bij mij was dit echter niet het geval stond bij stilstand al op 10 of 15 km/h.
Ik heb toen het dashboard gedemonteerd en het teller blok eruit gehaald.
Hierna plexiglazen voorkant er afgehaald en dan heel, heel voorzichtig de wijzernaald er rechtstandig er aftrekken.(met twee vingers)
Dan alleen het teller blok in de auto en de snelweg op.
Een rustig moment kiezen en de cruise control op 100 km/h afstellen hierna de wijzer op het asje drukken bij de stand 100 km/h. LET WEL OP DE WEG
Hierna het dashboard weer herstellen.
Bij mij is het nooit meer goed gekomen want de wijzer ging weer verlopen kwam niet meer op 0.
Als de afwijking mij te veel werd haalde ik het teller blok er weer uit en ging hem weer opnieuw ,,ijken’’.
Ik had het inmiddels al zo vaak gedaan dat het bijna automatisch ging.
Om het op een andere manier op te lossen heb ik nooit gevonden.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 24 februari 2018 10:30 AM
  [ # 2 ]

De truc met de accu kan ik beamen. Dat gebeurde me met het afkoppelen van de accu met de sleutel op contact.

Maar dat de wijzer verschoven bleef niet. Mogelijk is je wijzer losgegaan van de as, maar dan moet het meer klappen gehad hebben denk ik? Het zijn wel oude beestjes inmiddels, maar van alle Citroens heb ik toch de beste herinneringen aan mijn Xsara I break uit 2000. Overigens ook een 1.6 8v.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 24 februari 2018 11:22 AM
  [ # 3 ]
H van Zandvoort schreef:

...hierna de wijzer op het asje drukken bij de stand 100 km/h. LET WEL OP DE WEG

police   ahh idiot

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook