Universele CV+AB ingebouwd. Knipperlicht aansluiting?
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 24 februari 2018 05:21 PM

Hallo,

Na diverse zoek pogingen op Google, stel ik toch hier maar de vraag.

Heeft iemand een werkplaats handboek, en is iemand bereid een kopie van het schema (in het bijzonder die van de richtingaanwijzer/lichtschakelaar) te sturen? Ik ben namelijk bezig met het inbouwen van centrale vergrendeling, nu wil ik de aansturing voor de richtingaanwijzers monteren maar ik stuit daarbij op het feit dat het lijkt alsof er geen uitgaande bedrading is naar de richtingaanwijzers, laat ik die nou juist nodig hebben…


Alvast bedankt. En mocht dit nou absoluut niet de bedoeling zijn, dan hoor ik het graag.


Groeten,
Martin

 

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 24 februari 2018 06:54 PM
  [ # 1 ]

Gaat dat niet via de bedrading van de gevarenschakelaar want 4 tegelijk.

Gr. Wim.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 24 februari 2018 10:29 PM
  [ # 2 ]

Klopt.

Ik ben er inmiddels achter dat Citroën gebruik maakt van massa schakeling. Vd week dus een relais kopen en ertussen maken om het plus signaal van het alarm om te zetten naar een massa signaal.


Ik wil voor de volledigheid nog wel even posten of het werkt en hoe het aangesloten zit, mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen.

 

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 27 februari 2018 03:36 PM
  [ # 3 ]

Om er nog even op terug te komen,

Ik heb dus een massa draad gemaakt vanaf de draad achter de alarmlicht knop (de draad waarmee de alarmlichten aan gaan als je die massa geeft), deze naar de CV unit gelegd. Een draad vanaf de carrosserie (massa) en dus de 12v draad vanaf de CV unit. DMV een relais de massa schakeling gemaakt.

Ik zit nu alleen nog met het probleem dat de auto zelf nog een 2e signaal nodig heeft, om de massa weer te onderbreken. De lichten blijven nu knipperen, tot ik ze met een knopje (speciaal voor de lichten) op de AB uit zet.

Iemand toevallig een idee hoe ik dat zou kunnen aanpakken? Heb jaren gewerkt als automonteur, maar heb me nooit hoeven bezig houden met electra dus ik ken niet alle fijne kneepjes op dat gebied.

 

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 27 februari 2018 08:52 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ook een Berlingo uit 2001, maar met CV. Ik heb daar ook zelf CV ingebouwd, omdat ik maar 1 sleutel had. Ik heb daarbij de schakeldraad van het passagiers deurslot-contact gebruikt waarmee je met de sleutel de deur open/dicht doet. Die stuur ik aan met de CV-module. De BSI stuurt dan de lampen en de deursloten. Ik weet niet of dat bij jou ook kan. Als jouw lichten gaan knipperen als je met de sleutel de passagiersdeur open doet, dan kun je dat ook gebruiken om alleen de lichten te sturen. Een oplossing via de alarmlichten weet ik niet. Ik heb daar bij een 206 eens wat mee zitten prutsen, maar het is me niet gelukt. Daar is een puls aan en de volgende puls uit. Als het bij jou niet zo is, maar naar massa aan en naar 12V uit (of andersom) dan kun je met een timer (bv 555) iets proberen te maken. Maar het lastige is dat de CV-module ook deze elektronica aan/uit moet zetten, anders gaat je accu leeg.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 27 februari 2018 09:06 PM
  [ # 5 ]

Ik heb eigenlijk geen idee of mijn auto dat heeft. Toen ik de auto kocht was het slot in de passagiersdeur al kapot (draait niet meer), dus ik heb dat nooit kunnen testen. Ook heb ik, toen ik de CV motoren monteerde geen bedrading gezien die richting het slot gaat, dus ik ga er dan niet vanuit dat deze auto het heeft.

Ik zoek inderdaad nog een oplossing voor die 2e puls die de massa weer moet onderbreken. Het vreemde is dat de knipperlichten bij het openen 1x gaan en dan uit blijven (normaal hoort-ie dan 2 keer te knipperen, maar soit). Het is het sluiten waar hij door blijft knipperen.

Ik heb nog even een spanningzoeker (met lampje) op de 12v draad vanaf de CV unit gezet, terwijl het relais aangesloten zat. Als ik de auto op of van slot doe klikt het relais netjes mee met het aantal keren dat het lampje aan gaat, tot aan het relais dus geen problemen. De verbindingsdraad tussen het relais en de auto (alarmlicht knop) is in principe ook goed, maar er gaat dus iets met de aansturing nog niet helemaal goed. Wellicht heb ik een relais gepakt dat niet helemaal geschikt is voor deze taak, dat zou kunnen.

Mocht ik de oplossing bedenken laat ik het uiteraard weten, tot die tijd sta ik open voor suggesties Smile

 

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 27 februari 2018 10:09 PM
  [ # 6 ]

Dan denk ik toch dat het hetzelfde is als bij een 206, bij sluiten worden 3 pulzen gegeven, dat is dus aan-uit-aan, blijft ie branden dus. Bij openen geeft ie 2 pulzen, aan-uit, vandaar 1x branden.
Misschien ligt de bedrading niet in de deur, maar wel in de auto, daar heb ik ‘m ook afgetakt. Het is bij mij de dunne paarse draad in de kabelboom naast de stoel, op de kokerbalk.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 27 februari 2018 10:28 PM
  [ # 7 ]

martin is die puls van de cv unit plus of min? Bij min loopt ie toch parallel , alleen zit ie dan op de geschakelde draad,  is het een plus, dan stuurde ie normaal gelijk de knipperlampen aan, alleen heb je dan het relais nodig, die bij 12v schakeld, en dus de massa doorlaat,  en omdat de puls maar 3sec duurd gaat het relais weer dicht, toch,
Heb hier wel een berlingo schema, maar of je er wat aan hebt, moet anders morgen even mijn dochter vragen hoe, alles wat mechanies is repareer ik, net zoals jou, maar van computers heb ik geen sjoege, en heb geen fut met me 54 ste er iets van te leren, ga liever een dagje aan mijn oude Zundapp sleutelen, of als iemand wat heeft aan zijn auto,

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 28 februari 2018 11:12 AM
  [ # 8 ]
beremans schreef:

martin is die puls van de cv unit plus of min?

De puls van de cv unit is plus, 12v. Dat heb ik dus dmv een relais omgezet naar een massa schakeling, zoals de auto die nodig heeft.

Bij min loopt ie toch parallel , alleen zit ie dan op de geschakelde draad,  is het een plus, dan stuurde ie normaal gelijk de knipperlampen aan, alleen heb je dan het relais nodig, die bij 12v schakeld, en dus de massa doorlaat,  en omdat de puls maar 3sec duurd gaat het relais weer dicht, toch,
Heb hier wel een berlingo schema, maar of je er wat aan hebt, moet anders morgen even mijn dochter vragen hoe, alles wat mechanies is repareer ik, net zoals jou, maar van computers heb ik geen sjoege, en heb geen fut met me 54 ste er iets van te leren, ga liever een dagje aan mijn oude Zundapp sleutelen, of als iemand wat heeft aan zijn auto,

Ik ben ook zo’n monteur die liever een koppeling, koppakking of distributie verving dan met electra te klooien. Ergens zonde, want ik heb het ooit allemaal wel moeten leren en op momenten als dit blijkt dan dat die kennis onder een dikke laag stof is verdwenen.

Bij de meeste auto’s is het allemaal 12v geschakeld, dan zou een relais niet nodig geweest zijn.

Overigens komt de volgende omschrijving het dichtst bij:

Henk50 schreef:

Dan denk ik toch dat het hetzelfde is als bij een 206, bij sluiten worden 3 pulzen gegeven, dat is dus aan-uit-aan, blijft ie branden dus. Bij openen geeft ie 2 pulzen, aan-uit, vandaar 1x branden.
Misschien ligt de bedrading niet in de deur, maar wel in de auto, daar heb ik ‘m ook afgetakt. Het is bij mij de dunne paarse draad in de kabelboom naast de stoel, op de kokerbalk.

Bij openen 2 pulsen, dat is inderdaad aan-uit. Bij sluiten 1 puls, dus alleen aan. Ik zou op de een of andere manier de pulsen moeten verdubbelen om het normaal te laten werken. Of ik moet een relais vinden dat even wacht met de stappen. Dus aan….......uit. Dan zou het in principe ook goed moeten zijn.

 

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 februari 2018 01:15 PM
  [ # 9 ]

Waarom laat je hem er eigenlijk gewoon niet vanaf dat kniperlicht, 
Denk toch dat het een probleem blijft omdat wat je aanstuurd van de auto zelf ook een relais is wat overigens ook knippert, dus die laat ook iederkeer die min los, waarop jouw relais, ook weg valt,
Of toch achter de zekeringkast de twee draden van je knipperlicht oppakken en door verbinden met je cv unit,
Maar zit ook te denken, jouw type is ook standaard met een cv uit gerust, oké alleen de luxe versie, maar meschien zit wel de bedrading er, of stekker,
Had al ergens gekeken, en dan zeggen ze de stekker boven de radio?

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 28 februari 2018 03:42 PM
  [ # 10 ]
beremans schreef:

Waarom laat je hem er eigenlijk gewoon niet vanaf dat kniperlicht

Het is nou typisch zoiets waarbij je aan de ene kant denkt “Dan niet”, terwijl je het aan de andere kant gewoon voor elkaar wil hebben Wink

 
Denk toch dat het een probleem blijft omdat wat je aanstuurd van de auto zelf ook een relais is wat overigens ook knippert, dus die laat ook iederkeer die min los, waarop jouw relais, ook weg valt,

De auto zelf geeft een massa puls (massa AAN) en de knipperlichten blijven dan actief tot er een 2e puls (massa UIT) komt. Getuige ook het feit dat mijn aansturing ervoor zorgt dat de knipperlichten bij openen 1x knipperen ipv 2x en ze bij sluiten aan blijven. Zou het 12v geschakeld zijn, zou het systeem als normaal werken. Als ik iets kan verzinnen om tussen het relais en de auto het signaal te herhalen, is het ook opgelost. Mijn kennis van electra is alleen even te beperkt om die oplossing te verzinnen.

Of toch achter de zekeringkast de twee draden van je knipperlicht oppakken en door verbinden met je cv unit,
Maar zit ook te denken, jouw type is ook standaard met een cv uit gerust, oké alleen de luxe versie, maar meschien zit wel de bedrading er, of stekker,
Had al ergens gekeken, en dan zeggen ze de stekker boven de radio?

Boven de radio heb ik geen stekkers, alleen de knoppen van de achterruitverwarming en de alarmlichten. Ik vermoed dat mijn auto verder geen voorbereiding heeft op CV affabriek.

Ik kan altijd de zekeringkast eruit halen en inderdaad de 12v aansturing van de CV op de knipperlicht bedrading maken, achter de zekeringkast.

 

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 01 maart 2018 07:26 PM
  [ # 11 ]

Maar aan de alarmschakelaar zit toch een draad die 4 knippers tegelijk laat gaan?
Die nemen?

Gr. Wim

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 01 maart 2018 08:54 PM
  [ # 12 ]

edit moderator: citaat van het direct voorafgaande bericht gewist

Zo simpel blijkt het helaas niet te zitten, het is massa geschakeld. In principe heb ik dat nu opgelost. Ik zit alleen nog met het feit dat de unit/het relais pulsen doorgeeft die eigenlijk bedoeld zijn voor een 12v geschakeld systeem. Het werkt nu, maar omdat de auto 4 pulsen nodig heeft voor openen en 2 voor sluiten, moet ik dus een manier zien te vinden om de pulsen die nu door het systeem naar de auto gaan te verdubbelen.

 

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 03 maart 2018 06:21 PM
  [ # 13 ]

Ik heb de titel maar even aangepast, dit past beter bij de vraag denk ik Smile

 

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 03 maart 2018 07:36 PM
  [ # 14 ]

Komt er van je nieuwe universele box niet een draad die gewoon één puls geeft bij openen en sluiten?

Gr. Wim.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 04 maart 2018 12:26 AM
  [ # 15 ]

edit moderator: citaat van het direct voorafgaande bericht gewist

Die draad is er inderdaad, die draad geeft gewoon 12v af op het moment dat de lampen moeten knipperen. aan-uit-aan-uit bij openen en aan-uit bij sluiten. Zouden de alarmlichten van de auto ook 12v geschakeld zijn, zou het op die manier perfect werken. Ik heb het nu echter dmv een relais moeten omzetten in massa schakeling, en daar ontstaat het “probleem”. Vanaf de CV unit tot aan de auto (om het zo te zeggen) gaat het in principe goed, alleen de auto heeft deze pulsen dubbel nodig om de alarmlichten te laten knipperen zoals dat normaal gesproken zou moeten.

Voor nu los ik het op door na het sluiten dmv een apart knopje op de AB de alarmlichten uit te schakelen, tot ik iets heb gevonden waarmee ik dus de pulsen verdubbel zodat de auto snapt wat de CV unit (en het relais) wil dat-ie doet Smile

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook