Motorkap klappert: bevestiging half los gescheurd
roelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-2017

Gepost: 05 maart 2018 10:36 AM

Op de snelweg zag ik dat de motorkap klapperde aan de voorkant.
Nadat ik bij de garage ben geweest, blijkt dat de klem die aan de voorkant onder de motorkap zit niet meer goed vast zit aan de kap zelf. Er zitten wat scheren in het metaal en daardoor zit er speling in die klem.
Dat zorgt er voor dat als de kap dicht is, dat met wat wind de klep wiebelt.

Je zou toch niet mogen verwachten dat van een auto van 4 jaar oud (Citroen Picasso, 65.000 op teller) de klem van de motorkap is uitgescheurd.
In de garage gaven ze aan dat dit niet te lassen was en dat er een nieuwe motorkap op moet.
Met spuiten en alles ca 1000.- euro.

Is dit een probleem wat vaker voor komt?
Hebben jullie tips ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 maart 2018 05:00 PM
  [ # 1 ]

Meschien dat hun het niet kunnen lassen,  want vaak lijkt dat meer op bakken wat ze bij een garage doen,  ga eens vragen bij een uitdeukerij, a schade bedrijf,
Weer leuk zo,n garage, neem aan dat ie ook daar in onderhoud is ??? 
En het klapperen niet van gisteren is, waarschijnlijk was er dan ook ergens een rubberdop weg,  of te ver versteld, zodat er ruimte in de vergerendeling kwam,
Als de kap dicht is moet de haak goed vast in het slot zitten, en moet je dus niet de kap nog kunnen op tillen,

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 maart 2018 05:09 PM
  [ # 2 ]

Een andere garage zoeken lijkt me tip nr. 1. Vervolgens zou je hier een paar fotootjes als bijlage kunnen neerzetten; er zijn vast wel Picassokenners op dit forum die je kunnen helpen. Als er echt een andere kap op zou moeten, kun je beter eens bij Bart Ebben of een ander sloopbedrijf kijken, die kap dan in de goede kleur laten spuiten en hem er zelf (met twee man!) opzetten. Ik heb geen ervaring met de Picasso -wat voor Picasso precies?-, maar een motorkap wisselen lijkt me geen rocket science.

Aanvulling: post van beremans net gemist.

Profiel  
 
roelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-2017

Gepost: 05 maart 2018 05:12 PM
  [ # 3 ]

Ik ben een stukje verder: de Citroen garage (waar ik auto niet heb gekocht!) denkt bijna zeker te weten dat het ooit een schade is geweest (van een eerdere eigenaar) en dat die niet of niet goed is gerepareerd.
Je kunt zien dat bouten los zijn gedraaid (door wat corrosie).
Waarschijnlijk was er een kleine scheur in de motorkap en is die door het wiebelen verder uitgescheurd. Nu zijn de scheuren wel zo groot dat de motorkap vervangen moet worden.

De verkopende garage doet zelf geen onderhoud. Die doen normaal alleen import en occasions doorverkopen. Het betreft een Bovag garage, maar ik heb geen garantie bij gekocht. Dus eigenlijk zonder garantie gekocht.
De vraag is echter: wat mag je van een Bovag garage verwachten: had hij moeten weten dat het een schade auto was.
Kan ik verwachten dat de verkopende garage de schade (nieuwe motorkap) vergoedt ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 maart 2018 05:36 PM
  [ # 4 ]

Nouals je een beetje geluk hebt doen ze wat water bij de wijn, al weet je het nooit natuurlijk, 
Vaak beginen ze van je had zelf je huiswerk moeten doen, de prijs was er naar, 
Maar wat rougefurio zegt, een 2e hands motorkap, en dan in de zelfde kleur, zijn er vast wel, er wordt genoeg in de prak gereden, je moet dan ergens rond de 400 euro denken,
Want een andere, en dan nog in de kleur spuiten, dan wordt het als nog duur, of de verkoper moet zakken in zijn prijs omdat de kleur niet klopt,
Ga eens googelen wat een opgespoten kap kost,

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 05 maart 2018 07:07 PM
  [ # 5 ]

Wat Beremans al eerder aangaf, een schadeherstelbedrijf benaderen, die jongens kunnen veel.

Hoe lang geleden heb je de auto bij hen gekocht? je mag toch verwachten van een Bovag garage dat ze een veilige, apk gekeurde auto verkopen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
roelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-2017

Gepost: 05 maart 2018 07:11 PM
  [ # 6 ]
Rene Hoekstra schreef:

Hoe lang geleden heb je de auto bij hen gekocht? je mag toch verwachten van een Bovag garage dat ze een veilige, apk gekeurde auto verkopen.

Augustus 2017, dus iets meer dan een half jaar geleden.
Hij was APK gekeurd en denk dat hij ook door de volgende APK keuring komt.
Het is niet direct zichtbaar.

Nu ik me verder ingelezen heb, ga ik het spelen op het conformiteitsbeginsel.
Ondanks dat ik geen Bovag garantie had, mocht ik van een auto van 4 jaar oud en 50.000 km op de teller verwachten dat deze deugdelijk was en dat deze gebreken er niet aan zaten.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 05 maart 2018 07:16 PM
  [ # 7 ]

Precies very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 05 maart 2018 09:27 PM
  [ # 8 ]

...als je eerste eigenaar bent ja.
Niet miauwen en gewoon laten maken. Overigens doen schadebedrijven het echt niet voor een paar tientjes.. dat is vaak een misvatting Very Happy

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
roelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-2017

Gepost: 21 maart 2018 04:19 PM
  [ # 9 ]

Update:
er is geen schade geweest met de auto, het blijkt toch een Citroen probleem te zijn.

Vergelijkbaar met deze terugroep actie van een ander model:
https://www.terugroepactie.info/terugroepactie-citroen-c4-cactus

Mijn auto heeft dus een identiek probleem.
De garage waar ik hem gekocht heb is bezig met Citroen. Maar Citroen NL wijst het af.
Nu is mijn garage proberen te verhalen bij Citroen Duitsland, waar de auto vandaan komt.
Inmiddels zit ik 9 dagen zonder mijn auto .... (wel vervangend vervoer gekregen).

Wordt vervolgd !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook