Xavier De 19RD van Ostwelt
Ostwelt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 21-03-2018

Gepost: 24 maart 2018 08:07 AM

Beste BX minnende forummers.

Hier ben ik weer met een nieuw BX avontuur uit Belgie.

Het 2e weekend van maart, stond in het teken van een nieuwe toevoeging op ons wagenpark.

De aangekochte BX break diesel is een Belgisch exemplaar die we van een andere Citroen liefhebber uit Nederland hebben overgenomen.

Misschien herkennen enkelen de lokatie vanwaar hem komt. Maar, deze was van een medewerker van daar. (Niet dat er straks mensen zich snellen naar Wormer voor te zien of er nog meer BX-en te koop zijn)

Xavier is gekocht met wat kwaaltjes waarbij de verkoper mij ervan overtuigd heeft dat alles erbij is voor dit in orde te brengen. En tot zo ver, heeft hij echt woord gehouden…

Oftopic. De wagen waar Xavier op stond is sinds kort de mijne. En is omgebouwd tot multi-inzetbare, waar de functie autotransporter een nieuwe was. Deze rit was dan ook de maagdennrit, en het paste precies.


Eenmaal in onze werkstatt ben ik er direct mee begonnen. Enkele aansluitingen van de retour was nog niet zoals het moest. En de Xavier had nog wat last van hoogtevrees.
Dit laatste kon 2 dingen betekenen. De HD pomp kaduuk (maar dat heb ik nog niet eerder geweten) Of de hoofddrukregelaar van slag.
Een deftig vervang exemplaar had ik gelukkig nog op stock, dus die eerst maar eens vervangen. Aangesloten en wel maar met onluchtventiel open de wagen gestart. Een minutje laten draaien en toen het ontluchtventiel gesloten. En jawel hoor… De wederopstanding was een feit. Xavier stond voor het eerst in jaren (zo ik begreep) terug recht op eigen benen.

Intussen ben ik eens helemaal rond geweest voor de hydrauliek op kwaliteit na te zien. Alle hoge-druk leidingen zijn vervangen geweest door de vorige eigenaar. Zo links en rechts heb ik eens een wartel wat strakker moeten zetten. En een sluitring van een veerbol moeten vervangen omdat deze niet mooi in zijn zitting heeft gelegen met het aandraaien van de bol.

De remmerij was oud van het stilstaan en is intussen ook vervangen. Ook dit materiaal zat bij de koop in.
De radiateur gaat er vandaag uit. Omdat er nog maar amper een wafertje tussen de koelkanalen zit. Ook hiervoor ligt het vervang exemplaar al klaar in de mega ruime kofferbak van deze break.

Tot zo ver mijn introductie van onze Xavier. Er zijn nog veel foto’s…. Maar die moet ik nog allemaal verschalen voor dit forum…

Meer…., de volgende keer!

Afbeelding Bijlagen
IMG_20180317_113800_klein.jpegIMG_20180318_114649_klein.jpegIMG_20180318_144534_klein.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook