1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Mijn nieuwe BX 14RE Image
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 26 maart 2018 12:18 PM

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden kocht ik mijn eerste auto. Een rode BX 14RE Image type 2. Een heel fijne auto tot nog toe. Ik heb er al het een en ander aan gedaan, maar er moeten wel nog wat dingetjes gebeuren… Aangezien ik nog nauwelijks BX- of sleutelervaring heb (aan auto’s dan; fietsen ken ik van haver tot gort Wink ) hoop ik dat er hier wat ervaren gebruikers zijn die me wat informatie kunnen geven. Ik heb gelukkig wel hulp bij het sleutelen van iemand met ervaring. Dus het uitvoeren hoeft het probleem niet te zijn. Wel heb ik meer informatie nodig over het exacte type om te weten welke onderdelen ik kan gebruiken. Ik vuur maar een hele lijst af :S

De BX is in januari 1990 op de weg gekomen in België en ongeveer 10 jaar geleden naar Nederland gehaald. Ik begreep dat de RDW nog weleens een zooitje maakt van de verschillende types bij het invoeren, dus ik ben heel benieuwd of jullie kunnen helpen bepalen of de RDW zijn werk goed gedaan heeft. Ik ben o.a. op zoek naar de juiste motorcode en het modeljaar. Die moeten natuurlijk gewoon in de auto staan, maar ik wordt er nog niet wijs uit. Het modeljaar zou bij de bestuurdersdeur moeten staan, maar daar staat een code met een aantal cijfers waar ik geen jaartal uit kan destilleren?
Op de motor zit een aluminium plaatje met een code, maar niet met K1H of K1G, wat ik tot nog toe als opties zie. Maar ik stel me voor dat er een andere code voor die motoren is. Is daar een lijst van, o.i.d?

De BX heeft een TU-blok met Solex carburateur en handchoke. Kan iemand daaruit al opmaken om welke versie/motor het gaat?

-En weet dan ook iemand welke voorpijp ik daarbij nodig heb? Deze moet nog vervangen worden. En ik zag er NOS een heel aantal op Marktplaats staan, maar dan moet ik wel nog even de goede code hebben Smile

-het rechter ADAL moet worden vervangen, maar dit wil ik niet zelf gaan doen. Weet iemand een goede en vooral betaalbare garage hiervoor? En dan liefst enigszins in de buurt van Den Haag. (ik lees overal Hegru in Veldhoven, maar die bestaan niet meer). Ik heb bij Van Bemmelen in Delft gevraagd, maar die vragen 225 euro per kant. Ik vermoed dat dat toch wel goedkoper moet kunnen?
-Is het overigens noodzakelijk om gelijk allebei de ADAL’s te vervangen?

-Ik wil ook de bollen laten vullen. Daarvoor dezelfde vraag: Weet iemand een betrouwbaar en betaalbaar adres hiervoor in de buurt van Den Haag?
Of is het beter ze toch maar gelijk te vervangen? In de garagerekeningen van de afgelopen 5 jaar lees ik niets over het vullen van de bollen of het vervangen ervan… Verder is er wel veel onderhoud gepleegd. Maar ik vrees hier dus achterstallig onderhoud.
Rechtsvoor klinkt de vering sinds gisteren alsof er geen schokbreker meer is (maar die was er natuurlijk ook nooit Wink ), dus ik vrees dat die bol ter ziele is…

-Een andere vraag over de bollen: ik las dat er zgn. comfort bollen zijn, die je juist niet moet hebben. Hoe weet ik of ik die nu heb? Want het ‘rijden als een hobbelpaard’ dat ik ergens tegenkwam herken ik wel… In dat geval wil ik ze sowieso vervangen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

B-Xcité

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 26 maart 2018 12:35 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier en gefeliciteerd met je aanschaf!

 

Yura schreef:

Op de motor zit een aluminium plaatje met een code, maar niet met K1H of K1G, wat ik tot nog toe als opties zie. Maar ik stel me voor dat er een andere code voor die motoren is. Is daar een lijst van, o.i.d?

Wat zegt dat plaatje dan wel?
Qua 1.4 TU blokjes zijn er in de BX maar 4 varianten geweest in NL&B; De KDY, K1G, K1H en KDZ.

 

Yura schreef:

-het rechter ADAL moet worden vervangen, maar dit wil ik niet zelf gaan doen. Weet iemand een goede en vooral betaalbare garage hiervoor? En dan liefst enigszins in de buurt van Den Haag. (ik lees overal Hegru in Veldhoven, maar die bestaan niet meer). Ik heb bij Van Bemmelen in Delft gevraagd, maar die vragen 225 euro per kant. Ik vermoed dat dat toch wel goedkoper moet kunnen?
-Is het overigens noodzakelijk om gelijk allebei de ADAL’s te vervangen?

Dat is geen heel gekke prijs, en ja; het is raadzaam om gelijk beide kanten te doen. Geheid dat anders op korte termijn de linkerkant ook aan vervanging toe is.

 

Yura schreef:

-Ik wil ook de bollen laten vullen. Daarvoor dezelfde vraag: Weet iemand een betrouwbaar en betaalbaar adres hiervoor in de buurt van Den Haag?
Of is het beter ze toch maar gelijk te vervangen? In de garagerekeningen van de afgelopen 5 jaar lees ik niets over het vullen van de bollen of het vervangen ervan… Verder is er wel veel onderhoud gepleegd. Maar ik vrees hier dus achterstallig onderhoud.
Rechtsvoor klinkt de vering sinds gisteren alsof er geen schokbreker meer is (maar die was er natuurlijk ook nooit Wink ), dus ik vrees dat die bol ter ziele is…

Dan moet je bij Civer in Den Haag zijn, iets verder weg in Almere kun je terecht bij Chyparse of bij D&O.
Een andere optie is om zelf nieuwe bollen te monteren. Als je weet hoe het moet is het een fluitje van een cent. Over het algemeen kost een nieuwe veerbol 30 euro p.s. (van IFHS) en de voorraadbol iets van 45 euro.

Als ik je verhaal zo lees dan is er minimaal 1 bol kapot en die kan dan ook niet meer gevuld worden. Ik zou er gewoon 5 nieuwe bollen opschroeven. Dan heb je ook niet de kans dat je eventueel vers gevulde bol over een paar maanden alsnog kapot gaat.  Als een bol al te ver leeg is, is het namelijk niet raadzaam om hem opnieuw te vullen.

 

 

Yura schreef:

-Een andere vraag over de bollen: ik las dat er zgn. comfort bollen zijn, die je juist niet moet hebben. Hoe weet ik of ik die nu heb? Want het ‘rijden als een hobbelpaard’ dat ik ergens tegenkwam herken ik wel… In dat geval wil ik ze sowieso vervangen.

Dat is heel persoonlijk, maar als dit eerste hydraulische Citroën is dan zou ik zeker niet gelijk voor comfortbollen gaan. Dat wordt misschien wat overkill qua deinen en overhellen.
En daarnaast; als je gewoon de standaad bol monteert dan is het veergedrag gewoon precies zoals Citroën het destijds bedoeld heeft. Wink

 

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 26 maart 2018 03:51 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie.
Gelijk even gekeken. Op de motor staat 1F S18 285131.
Bij de voordeur staat 4350.

Oh, en ik bedoelde juist dat ik geen comfort bollen wilde. En dat ik deze dus niet zal laten vullen als dat het geval is.

Het OEM nummer op de voorbollen is 95564253. Is dat een normaal type?

B-Xcité

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 maart 2018 04:30 PM
  [ # 3 ]
Yura schreef:

Bij de voordeur staat 4350.

Dat is de ORGA-code en deze geeft aan dat jouw BX op 06-10-1988 van de band gerold is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 26 maart 2018 08:43 PM
  [ # 4 ]

Iemand met deze naam en deze auto, dat komt me wel bekend voor! Welkom!

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 27 maart 2018 09:50 AM
  [ # 5 ]
mkatgert schreef:

Iemand met deze naam en deze auto, dat komt me wel bekend voor! Welkom!

Ha ha, ik kan hetzelfde zeggen! Dank Smile

 

B-Xcité

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 30 maart 2018 10:46 AM
  [ # 6 ]

Dank voor de reacties zover. Nu ben ik alweer iets verder Smile Grappig dat hij uit ‘88 is terwijl hij pas in ‘90 is verkocht. Is dat een normaal verschil, of heeft hij gewoon lang bij de dealer gestaan en wilde geen hond hem hebben Wink

Ik heb nog een heel ander vraagje. Er zit geen signaal in de BX voor als de koplampen blijven branden (Of het doet het niet meer?). Het lijkt me leuk om dat toe te voegen. Ik heb het doosje zelf al binnen, maar waar sluit ik het aan?
In de elektrische schema’s kom ik het nergens tegen. En is er al voorbereiding aanwezig in de BX 14 of moet ik dan de draden zelf trekken?

 

B-Xcité

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 30 maart 2018 11:52 AM
  [ # 7 ]

Ik kan me niet meer herinneren of het standaard in een BX zit. Zo niet dan is de globale manier van inbouwen als volgt: http://www.oldtimerautosite.nl/auto_schema_inbouw_handleiding_e.htm#Lichtzoemer_schema

Je hebt wel kans dat je dan zoemers blijft vervangen, door onderstaand probleem:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1819430#1819430

De oplossing daarvoor staat daar ook beschreven. En met een beetje mazzel zit er al een nette diode in het kastje wat je hebt gekocht.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 31 maart 2018 08:30 AM
  [ # 8 ]

Mijn eerste BX 14 had dat niet. De 19 TZI en huidige 16 Image wel weer.
Ligt dus aan de uitvoering en zal niet defect zijn.

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 09 april 2018 06:15 PM
  [ # 9 ]

Zo. Sinds een paar dagen rijdt de BX ook eindelijk als een BX Smile Nieuwe achterdraagarmlagers (uiteindelijk bij Civer in Den Haag voor 150 euro per kant, dat scheelt toch al behoorlijk) en de bollen laten vullen (eentje vervangen)... Wat een verschil! Voor het eerst veert de auto ook echt in als je hem achter naar beneden duwt.. en de wielen staan achter ook opeens weer recht Wink

En voor de nadrende APK gister ook nog een nieuwe voorpijp en stuurhuishoes eronder geklust (nogmaals veel dank voor de enorme hulp mkatgert!)

Nu dacht ik met de meest nijpende zaken toch wel zo’n beetje klaar te zijn.. Maar er blijkt een koelwaterslangetje gebarsten aan de carburateur. Vraag is nu. Welk onderdeelnummer heeft dit? En is dit ueberhaupt nog te koop? En zo nee, kan ik er gewoon een stuk koelslang opzetten met de juiste binnendiameter? En weet iemand dan toevallig welke dat dan is…

Ik ga even kijken of het lukt een foto toe te voegen straks.. Snap dat jullie zo niet veel wijzer worden Wink

 

B-Xcité

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 09 april 2018 06:47 PM
  [ # 10 ]

Ziehier twee foto’s. Het is maar een heel kort slangetje… :S

Afbeelding Bijlagen
DSC01748_(Medium)_(Custom)_(Mobile).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

B-Xcité

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 09 april 2018 06:47 PM
  [ # 11 ]

2

Afbeelding Bijlagen
DSC01749_(Medium)_(Custom)_(Mobile).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

B-Xcité

Profiel  
 
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 08 mei 2018 10:31 PM
  [ # 12 ]

Na wat zoeken op service.citroen.com kwam ik het volgende tegen.
Gezien de foto’s lijkt het mij het meeste op de verwarmingsleiding van de automatische choke (nr 10/60), deze verwarmt met de koelvloeistof het wax element van de choke. Maar ik kan het niet garanderen, dus correct me if i’m wrong. Wink

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 mei 2018 09:42 AM
  [ # 13 ]

Het is een BX met handchoke;

Het slangetje zorgt voor de verwarming / koeling van de carburateur.
Kan gewoon een universeel slangetje op

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Yura
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-03-2018

Gepost: 13 mei 2018 11:45 AM
  [ # 14 ]
pascalvm schreef:

Het is een BX met handchoke;

Het slangetje zorgt voor de verwarming / koeling van de carburateur.
Kan gewoon een universeel slangetje op

Heel fijn! Dank je!
Weet je heel toevallig de diameter ook?

 

B-Xcité

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 13 mei 2018 11:47 AM
  [ # 15 ]

Ik heb even geen 14 met carburateur bij de hand;
Gewoon even het pijpje op de carburateur meten en dan heb je de binnendiameter van de slang.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook