1.6 THP motor
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 29 maart 2018 07:43 PM

Als je ‘probleem THP motor’ in de zoekbalk van Google typt wordt je overstelpt met vele pagina’s ellende. Ook ik heb een C4 met een THP motor met 156PK. Over de prestaties en trekkracht niets dan lof. Deze auto doet als caravantrekker als benzineversie totaal niet onder voor een diesel. Echter heeft de THP motor ook een aantal kuren waarvan ik denk dat het fabrikage/ontwerpfouten zijn. 1 van deze problemen is het probleem van de rekkende distributieketting. Dat probleem heb ik al gehad en is door de garage onder garantie verholpen.

Het andere probleem is de vervuiling van de motor, met name de EGR en inlaatkleppen. Deze vervuiling heeft volgens de garage te maken met te zuinig rijden en ‘verkeerde’ benzine tanken. Volgens mij is dit ook een ontwerpfout want waarom zou een motor na een aantal kilometers (dit varieert nogal) zo ernstig vervuilen dat in sommige gevallen de motor vervangen moet worden? Citroen Nederland heeft in het verleden de garantietermijn voor dit probleem naar 5 jaar getrokken maar dat is in mijn geval niet meer aan de orde. Mijn C4 is nu 7 jaar oud en er staat 95.000 km op de teller.

Wat ik graag wil weten is wat nou de exacte klachten zijn bij een vervuilde motor. Als ik nl snel optrek dan accelereert de auto zonder problemen. Als ik daarentegen rustig optrek dan hapert en bokt de motor tot ik de gewenste snelheid heb bereikt. Ook kan ik 130 km p/h rijden zonder enige hapering van de motor. Ik vind dit heel vreemd, want als naar mijn mening de motor vervuild is dan zou hij toch in alle gevallen moeten haperen?  Of zie ik dit niet goed.

Er is een remedie voor dit probleem namelijk het inwendig reinigen van de kop en kleppen door middel van het stralen met een granulaat. Dit geintje kost al gauw 700 tot 1200 Euro. Voordat ik zou besluiten tot reinigen zou ik graag willen weten of dit in mijn geval de problemen op zou lossen. Met andere woorden wat kan er eventueel nog meer aan de hand zijn met de motor?

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 maart 2018 08:06 PM
  [ # 1 ]

Ik zou ten eerste op deze site is de topics over de THP problemen lezen, dat geeft je veel meer informatie. In het kort:
Ja de vervuiling kan zich laten gelden door onregelmatig lopen en bokken en zo.
Je rijdt relatief weinig, ( zie ik het goed, 95000 km in 7 jaar) en waarschijnlijk dan ook nog veel relatief korte stukken? Dan vervuild de motor meer dan wanneer je alleen lange stukken rijdt.
Er zijn op dit forum veel goede berichten over “Carbon Cleaning” , het lijkt dat dit een economische methode is om je motor inwendig goed te reinigen. Ik zou daar eerst eens naar kijken. Je vindt dan ook referenties van bedrijven die dit goed gedaan hebben en doen voor een Citroen motor.
Als je gaat “stralen” moet je dat spul er ook weer uit krijgen, vandaar de prijs, ik persoonlijk ben daar geen voorstander van.
Ook andere autofabrikanten hebben last van deze interne vervuiling bij hun moderne motoren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
hank4all
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 01-07-2004

Gepost: 29 maart 2018 11:30 PM
  [ # 2 ]

Je kunt het beste even op het c5 forum kijken, de laatste c5 modellen hebben de zelfde THP motor.
En daar kun je ook een link vinden naar een site met veel info over de THP en de VTR motor.

deze dus….. https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/startpagina

Profiel  
 
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 31 maart 2018 02:04 PM
  [ # 3 ]

Bedankt mannen voor het meedenken.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een Citroen garage die carbon cleaning doet. Mocht het niet afdoende zijn dan blijven de kosten met 85 Euro in ieder geval nog laag en kan ik altijd nog besluiten om de granulaat methode te laten doen.

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
reijndhove
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-05-2018

Gepost: 05 mei 2018 12:37 AM
  [ # 4 ]

@DJ

Mag ik vragen bij welke garage en wat de ervaringen zijn geweest?

Profiel  
 
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 05 mei 2018 08:38 AM
  [ # 5 ]

Bij citroen garage van Empel uit Berlicum. Garage is prima, geen probleem. De behandeling leek in het begin veel effect te hebben. Nu na 1 maand lijkt het weer net zo erg als voor de behandeling.

Het is wel zo dat de garage mij ook duidelijk heeft aangegeven dat bij een ernstig vervuilde motor de carbon clean behandeling niet afdoende zal zijn. Ik denk dat dit bij mijn motor ook het geval is.
Ik denk dat ik helaas toch moet kiezen voor een serieuse schoonmaak van de motor.

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 mei 2018 09:21 AM
  [ # 6 ]

Zonder reclame te willen maken.
https://www.willembakker.nl/THP-motor.html

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook