1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Trillingen en naar rechts trekken
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 03 april 2018 10:25 PM

In april vorig jaar heb ik een C6 2.7 Exclusive gekocht, uit 2007, waarmee ik inmiddels 30.000 km gereden heb. Er staat nu 117.000 km op de teller. Vanaf het begin trekt hij licht naar rechts en vanaf niet lang daarna zit er een trilling in de voortrein. Het volgende is het afgelopen jaar gedaan:
- Herhaalde malen gebalanceerd en uitgelijnd.
- Twee nieuwe banden gemonteerd.
- Banden van links naar rechts gewisseld.
- Met set andere banden gereden.
- Rubbers draagarmen vervangen.
- Remschijven glad geslepen.
- Twee maanden daarna (vanwege opnieuw trillen bij remmen): Nieuwe remschijven.
- Nieuwe aandrijfassen.
- Nieuwe onderste fuséekogels.
- Wielnaven voorwielen gecontroleerd.
- Na uitlijnen (aan het begin 2 maal gedaan, na vervangen rubbers draagarm nogmaals, en na vervangen fuseekogels nog een keer) is er geen enkel verschil in het sporen merkbaar.

Allemaal gedaan door Citroën / C6 specialisten. Resultaat: nihil. Hij trekt nog steeds naar rechts en boven 110 km/h zit er nog steeds een lichte trilling in. Ook een bonkend/roffelend laag geluid bij oneffenheden in wegdek. Als de remschijven weer gladgeslepen zijn en de banden opnieuw gebalanceerd, begint de boel na een kleine twee maanden opnieuw te trillen bij het remmen en ontstaat er weer onbalans in de wielen, etc.

De specialisten weten niet waar ze het verder zoeken moeten en eerlijk gezegd ben ik de ‘trial & error’ methode wel zo’n beetje zat.

Is er hier een verlichte geest met een notie van wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik houd me van harte aanbevolen.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 03 april 2018 10:39 PM
  [ # 1 ]

Is er ooit schade geweest?

Profiel  
 
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 03 april 2018 10:44 PM
  [ # 2 ]

Niet voor zover de verkoper (autobedrijf gespecialiseerd in Citroën, heeft hem uit België geïmporteerd) weet. Maar er is niets zichtbaar van ‘herstelde schade’.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 april 2018 11:32 PM
  [ # 3 ]

Nog een paar vaagheden.
-Welke C6 specialisten? Er zijn er echt maar een paar die titel waard zijn.
-Hoeveel lood is er nodig voor het balanceren?
-Hoe groot waren de afwijkingen bij het uitlijnen? Als die fors waren zit er echt iets niet goed.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 04 april 2018 08:42 AM
  [ # 4 ]

- Centre C6 heeft hem geïnspecteerd en GJO heeft een belangrijk deel van de reparaties gedaan.
- Qua balanceren: varieert per wiel: bij het ene bijvoorbeeld 20 gram / 10 gram. Bij een ander wiel 51 gram.
- Qua uitlijnen: Sporing achteras links was 0.41 en rechts -0.02. Totaal: 0.39. Vooras: -0.20 links; -0.17 rechts. Totaal -0.37. Dat was vorige week. Terwijl hij begin november ook uitgelijnd is geweest.

Profiel  
 
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 04 april 2018 08:45 AM
  [ # 5 ]

O, en de vering is ook al een paar keer gekalibreerd.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 april 2018 08:48 AM
  [ # 6 ]

50 gram op een wiel?
Mijn bandenboer laat dan de lucht er uitlopen en draait de band een stuk, net zo lang tot hij met max 30 gram uitkomt.
Maar dat is dan ook één van de zeer weinigen.

Veel lood aan een wiel betekent dat na enige slijtage er weer onbalans voelbaar wordt. Als dat steeds hetzelfde wiel is zou je ook het wiel zonder band kunnen testen. Dat hoort vrijwel 0 te zijn.
In Naarden zit een banden/wielenfreak die wielen op een draaibank zet om de pasvlakken zuiver te draaien. Ooit gehad bij een XM. Dat hielp.

Als de uitlijning verloopt zit er dus iets niet goed: Een gescheurd silent block of er zit iets niet echt goed vast.
Die grote afwijking achter zou een aanwijzing kunnen zijn.
Misschien is het ding een keer over een stoeprand geschoven. Reparatiesporen daarvan zijn lastig te vinden. Geometrie van de ophanging nameten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 april 2018 09:03 AM
  [ # 7 ]

Lees dit eens door:
https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=71171

Karelse in Soest is Top, evenals ABC in Bunschoten. Door het hele land zitten dergelijke toppers.
Die heten doorgaans geen KwikFit….

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 04 april 2018 09:29 AM
  [ # 8 ]

Dank je, ga ik naar kijken. Wat ik niet begrijp is, dat er na uitlijnen geen enkel verschil merkbaar is in het sporen: hij blijft gewoon naar rechts trekken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 april 2018 10:01 AM
  [ # 9 ]

“Dus” er zit iets scheef.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 04 april 2018 10:10 AM
  [ # 10 ]

Vraagje (ik heb er hoegenaamd geen verstand van): zou een gescheurd silent block normaal gesproken opgevallen moeten zijn bij de monteur van dienst tijdens het vervangen van die fuseeplaat/kogel?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 april 2018 10:12 AM
  [ # 11 ]

Niet altijd makkelijk te zien. Hangt er ook van af wat er “omheen” zit.
Helemaal demonteren om het echt zeker te weten. en dat kost tijd, dus geld.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 april 2018 10:45 AM
  [ # 12 ]
JanSr schreef:

Misschien is het ding een keer over een stoeprand geschoven. Reparatiesporen daarvan zijn lastig te vinden. Geometrie van de ophanging nameten.

Toch echt een keertje (laten) doen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Friedhelm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-04-2018

Gepost: 04 april 2018 10:55 AM
  [ # 13 ]

Daarvoor wederom naar de C6 specialist of zijn daar andere specialisten voor? Geld begint zo langzamerhand wel een dingetje te worden: ik heb er tot dusverre voor EUR 2.500 aan laten verspijkeren, maar helaas dus zonder resultaat. En dat laatste heeft ook trillingen tot gevolg: bij mijn linker wenkbrauw om precies te zijn.

Profiel  
 
a3vanes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 04-04-2018

Gepost: 04 april 2018 11:19 AM
  [ # 14 ]

ik heb ook trilling in het stuur, met name als je naar links of rechts uitwijkt. ik heb op internet rond gespeurt en heb op de site van problemcar eensoortgelijk probleem gezien, namelijk onder de rubriek trilling in het stuur.men geeft daar als oplossing dat de tandheugel strakker afgesteld moet worden. hij schrijft letterlijk. hallo dit is de oplossing tandheugel van het stuurhuis strakker afstellen. ik moet het zelf nog gaan ondervinden of het helpt,want ik heb het pas net gevonden op de site,en moet nog een afspraak maken bij de garage. maar dit kan misschien de oplossing zijn. dit gaat wel over een c4 Picasso, maar kan mogelijk ook helpen bij jullie model.succes.a3vanes

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2018 01:24 PM
  [ # 15 ]
Friedhelm schreef:

Daarvoor wederom naar de C6 specialist of zijn daar andere specialisten voor? Geld begint zo langzamerhand wel een dingetje te worden: ik heb er tot dusverre voor EUR 2.500 aan laten verspijkeren, maar helaas dus zonder resultaat. En dat laatste heeft ook trillingen tot gevolg: bij mijn linker wenkbrauw om precies te zijn.

Misschien beter bij een goede banden/uitlijnspecialist.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook