























Totaal aantal Berichten: 5740
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als je het oude filter nog uit de prullenbak kunt vissen zou je dat wel even open kunnen zagen om te kijken hoe veel gruis er in zit.
Die is al weg
De transit klinkt een stuk frisser: Voor-na:


























Totaal aantal Berichten: 7766
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C2 1.4 HDi Ligne Prestige
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Radiateur ook al even schoon gemaakt?
Of is het de condensor?
Condensor? ik zou wel willen
Radiateur is mooi schoon, op de insectenresten na. Maar die zitten er zo weer op.
Zo vlak voor de run de france was het nog even flink doorsleutelen, maar de rit van 900 km heen en 900 terug naar de camping met aanhanger en motorfiets is gelukkig helemaal zonder problemen gelukt. Konden we mooi even wat route’s voorrijden op de dikke brommer voordat de crew-auto’s er waren.
Ook erg weinig last gehad van de aanhanger, het is natuurlijk ook maar iets van 300 kg wat er achter hangt.
Na aankomst in nederland gelijk bij de buurt-garage gebracht en een verse apk zonder opmerkingen. Soms zit het mee. ( Ik had alleen de sjoemelschroef (roetschroef) even een slagje dicht gezet voor de apk.)
Klaar voor de winterstalling!
De camper staat nog in de winterstalling in afwachting van minder quarantaine maatregelen.
Het is wel een mooi moment om wat projectjes af te ronden.
Een tijdje geleden was er een leuke aanbieding op een set van 4 stuks 105Ah LiFePo4 cellen. Nu zat ik daar al een tijdje naar te kijken om lekker wat gewicht te besparen (35kg lood vervangen door 10kg LiFePo4) en de capaciteit aardig te upgraden. 60A BMS met bluetooth erbij gekocht en wachten maar op het pakketje.
Een maand later kwam alles binnen. Snel een rol pet-g gekocht voor de 3d printer en begonnen met het uitdenken van de behuizing.
Mijn ontwerp bestaat uit een bodem, deksel over de aansluitingen, deksel voor de electronica en 2 handvaten als bescherming en til-gemak. Dit alles bij elkaar gehouden met 4 stukken m6-draadeind op de hoeken. Nu nog even wachten op de 25mm2 kabeloogjes. En dan kan ik het definitief in elkaar monteren.






Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
mooi hoor!
Had ik maar zo’n 3D printer..
Is geprinte kunststof even sterk als gespuitgiet?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 250k km, en (uniek!) probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Met de printrichting mee is het behoorlijk sterk. Het handvat krijg ik niet gebroken. (dat heb ik dus ook op zijn kant geprint, want dan is het sterk)
De aansluitingen zijn gemaakt met 25mm2. Alleen het is allemaal iets dikker geworden. Dus ik ben nog maar even een tussenstukje aan het printen.
De accu is klaar. Als we weer op stap kunnen en de camper eindelijk uit de winterstalling is moet ik wel nog wat spanningen aanpassen in de Victron MPPT zonnepaneel regelaar.
De spanning moet worden:
12V LiFePO4 Battery w/ BMS:
Absorption: 14.5V
Float: 13.6V
Inverter Cut-off: 10.7V-12V (depending on size of load and voltage drop etc)5,000+ Charge Cycle Absorption Recommendation
If you want your LiFePO4 cells to last a long time, you can set your absorption to Victron’s custom LiFePO4 charge profile recommendation:
12V Battery: 14.1V
Maar ik moet ook even uitzoeken bij welke spanning deze BMS de cellen gaat balanceren, die spanning moet wel af en toe gehaald worden.
Afgelopen “seizoen” zijn we 4 keer een weekje weg geweest met de transit. Nu staat de ford weer mooi te glimmen in zijn stalling, met een verse apk.
In de week voor de APK wel nog een nieuwe uitlaat gemaakt. De originele viel aardig uit elkaar en zat erg lelijk in elkaar. Waarschijnlijk ooit door de camperbouwer in elkaar geknetterd. Ik heb de uitlaat aardig wat meters ingekort en er een mooie sidepipe van gemaakt. Het lassen ging me nog aardig af .
Zo hangt het nu onder de auto: