olie op de bougies
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 08 april 2018 06:09 PM

Mijn C4 geeft aan ‘Storing Emissiesysteem’ en loopt hortend en stotend en de LPG-installatie denkt na enkele kilometers dat de (volle!) tank leeg is. Ik heb dat eerder gehad. Het was toen een kwestie van even stoppen., contact een minuutje uit en daarna reed ie weer normaal.
Nu blijkt de storing toch hardnekkiger.
Er zijn een paar opvallende zaken:
1. Ik heb de boel uitgelezen met de Lexia (eerst 100.000 oude meldingen gewist Wink ). Die geeft aan, dat cilinder nr. 3 niet goed functioneert. Daar is de bobine blijkbaar ook heet geworden: zie foto, bij het rode pijltje droop er ‘pek’ tussenuit.
2. Ik heb de bougies er uit gehaald, die alle vier (!) moddervet onder de olie zaten. Er komt géén blauwe walm uit de uitlaat, noch is er rondom de bougiegaten enige olie te bespeuren. Wel is het motorblok aan de onderkant behoorlijk vet.
Het lijkt in eerste instantie een oplossing, een andere bobine (bij de sloop) te halen, maar dan blijf ik toch met die olielekkage zitten.
Zal het een lekke koppakking zijn, waardoor bijvoorbeeld de bougie(s) losgetrild zijn (door de oliesmering), waardoor de bobine te heet is geworden? Of een lekke kleppendekselpakking? Dan moet er olie te zien te zijn, toch, zo rond de bougiegaten? Wie herkent hier iets in en kan mij verder helpen? Ik heb nog geen zin mijn C4 weg te doen, ondanks dat ze enkele weken geleden toch al weer de 300.000 km heeft bereikt en er ook nog een leuk Pluriëlletje voor de deur staat. We willen over een paar weken met beide Citroëns nog een weekendje Parijs doen, maar zo durf ik dat niet aan…

Afbeelding Bijlagen
bobine_C4.jpg300000km.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2018 08:08 PM
  [ # 1 ]

Is dat een Vialle LPG systeem?
Die kun je met de keuzeschakelaar het LPG programma resetten naar de basis benzine.
Voor je de wagen uit zet, op LPG zetten (als hij er nog niet op stond), schakelaar indrukken en ingedrukt houden terwijl je de auto uit zet, schakelaar ingedrukt houden tot alle lichtjes van de LPG uit zijn, ook dat van de schakelaar, duurt 15-20sec. De LPG is nu gereset.
Mogelijk kan dat ook met andere systemen, durf ik niet te zeggen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 09 april 2018 12:42 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie. Nee, het is geen Viallesysteem. En ik denk ook niet, dat het aan het LPG-systeem ligt, want op benzine zijn de verschijnselen er ook. Maar ik kan jouw optie eens uitproberen.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 april 2018 07:34 AM
  [ # 3 ]

Klepseals?

Ik neem overigens aan dat het een 1.6 16-kleps TU is?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 april 2018 07:53 AM
  [ # 4 ]

2009, is dat al niet een ander blok?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 09 april 2018 08:27 AM
  [ # 5 ]

Dit zijn de gegevens:
Citroen C4 Berline (LC/LD) Hatchback 5-drs 1.6 16_V TU5JP4(NFU) LPG G3-installatie (Eurogas)

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 23 mei 2018 10:30 AM
  [ # 6 ]

Update: inmiddels is het probleem opgelost. Ik had al geconstateerd dat de bobine defect was en een andere bij de sloop gehaald. Maar ook die hield het niet vol. Ik heb m toen toch maar naar de garage gebracht. Er bleek ook een storing in de computer te zitten. Dat is hersteld en met een nieuwe bobine er in rijdt ie weer als en zonnetje. Inmiddels al (oa) een retourtje Parijs gedaan. Die ‘olie’ was dus eigenlijk gewoon benzine. Vond het al zo vreemd: geen blauwe walm…..

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook