AISIN BVA6
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 april 2018 10:29 AM

De AISIN zestrapsautomaat is naar mijn gevoel de beste automaat ooit in een Citroen geleverd.
Na ca vijf jaar ervaring in C5 en C6 met deze bak vind ik het nog steeds weer een genot om ermee te rijden.
Met slechts één aanmerking:
De afgrijselijke “Schrikseconde” bij het gasgeven.

Nu, gedurende de verbouwing van ons nieuwe huis, rijd ik dagelijks ca 20 km provinciale weg, soms meerdere malen. Met stoplichten en rotondes. En regelmatig fossielen die niet harder rijden dan ca 55 km/uur en tractoren.
Dus ruimschoots de gelegenheid om die “Schrikseconde” eens grondig te bestuderen.

Treedt alleen op na een periode met gas-los. Dus niet bij een snelheid die met gas wordt gereden.
Bijvoorbeeld, stilstaand voor een rotonde om op je beurt te wachten. Zodra je dan weg wilt gebeurt er een seconde lang niets.
Maar ook als je met 80 op de cruise control een trekker of een fossiel nadert, je gas loslaat om daarna een inhaalmanouevre te starten gebeurt er een seconde lang niets.

Als je gas geeft vanuit een beetje gas treedt die “Schrikseconde” niet op.
Recent met twee automaten gereden die dat niet hebben: Een verademing. Een Jaguar XF en een Audi 3. Echt top.
Ik ben benieuwd of iemand al gehoord heeft van een tweek voor deze softwarefout. Ik vind het nog steeds zeer hinderlijk en het went nooit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Black C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Gepost: 09 april 2018 01:08 PM
  [ # 1 ]

Mijn vorige C6 was een 2.7 HDI en had hetzelfde euvel. Inderdaad, bij een rotonde wachten en dan intrappen leverde een zeer korte wachttijd op. Mijn huidige 3.0 HDI heeft dit niet.
Weet niet of je daarmee iets kunt terugvinden in de technische gegevens. Ik kan je verder niet helpen, want heb er verder geen verstand van.
Misschien software?

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 09 april 2018 05:20 PM
  [ # 2 ]

Is dit niet het beroemde/beruchte turbogat?
Mijn 2e auto met automaat (Aisin!), zie onder, heeft er ruimschoots last van.
Ik schakel handmatig terug naar 2 als het nodig is.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 april 2018 05:29 PM
  [ # 3 ]

Heeft niets te maken met turbogat.
Zoals ik al zei, de schrikseconde is er alleen vanaf gas-los.
Ook als je een heel klein beetje gasgeeft, is er geen sprake van een schrikseconde.
Geldt bij elke snelheid of gasstand.

Bovendien heeft de C6 twee kleine turbo’s, die zo weinig massa hebben dat er van een turbogat nauwelijks waarneembaar sprake is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook