Gekke LHM Lekkage
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 20 april 2018 08:42 PM

Ik heb een raadselachtige LHM lekkage:

Na 2 weken stilstand vanochtend gestart. Een paar meter gereden, gestopt en de motor laten lopen.
Er vormt zich een plasje LHM onder de motor (rechter kant) van ca 20 cm doorsnee. Oeps… Ik zie elke sec wel een druppel vallen. Kan niet goed zien waar het precies vandaan komt (van de bodemplaat?).

Nu komt het: ik rij vervolgens zo’n 20 min. Ik stop. Kijk onder de auto: droog?! Ook na een paar uur stilstand en inzakken: geen plasje, slechts een enkel druppeltje.

Ik start de motor: geen plasje.

Iemand enig idee waar dit vandaag kan komen? (het is een half-automaat).

Recent was er meen ik ook iemand die iets soortgelijks had op het forum (lekzak?) ?!

 

 

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 21 april 2018 09:44 AM
  [ # 1 ]

Andere topic gevonden:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234694/

In dat geval was het de ontkoppelingscilinder.
Ik zal eens kijken.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 april 2018 11:19 PM
  [ # 2 ]

Het kan natuurlijk ook zijn dat er zich heel langzaam olie heeft verzameld op een onverwachte plek van de afdekplaat onder de motor en dat dat door de andere stand van de wagen ineens over een rand is gaan lopen.
Maar soms kan het wel even duren voordat je het lek boven water hebt.
Een brug of smeerkuil helpt vaak wel…

Succes met vinden!

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 25 april 2018 12:59 PM
  [ # 3 ]

Cifun, ik had hetzelfde probleem, ik heb ook een halfautomaat (zie andere topic). Bij mij lekte het in de buurt van de HD pomp aan de bijrijderskant dus.
Pomp lekte niet, kwam ook zoals bij jou van de bodemplaat.
Vorig jaar heb ik daarom de ontkoppelingscylinder vervangen, maar helaas had ik dit jaar weer die lekkage.
Het vervangende exemplaar lekte weer, dit keer zag ik duidelijk dat het uit het lekslangetje van de ontkoppelingscylinder kwam.
Gelukkig maar, want ik twijfelde enorm omdat ik deze vorig jaar ook al had vervangen.

Wat je kan doen is het rubber lekzakje van de cylinder is inknijpen en kijken of er lhm uit het lekslangetje komt.

Mogelijke andere verdachten van de lekkage kunnen overigens de HD pomp, centrifugaalregelaar maar de voorste lekzak zou ook nog eens kunnen.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 21 oktober 2018 02:19 PM
  [ # 4 ]

Het bleek een lekke lekzek (RV) te zijn.

Heb nog wel wat LHM wat rond het motorplaatje verzameld. Geen idee waar dat vandaag komt.
Normaal komt dat van de HD pomp?
Maar die lijkt droog.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook