ABS-probleem maar wat is het?
INAMLE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-05-2011

Gepost: 03 mei 2018 10:05 PM

Ik heb sinds een paar weken een probleem met de ABS in de Xsara-Picasso, bouwjaar 2009.
Bij het linksaf rijden en remmen grijpt de abs in, een nokkend geluid vanuit de linkervoorkant, rechtdoor en rechtsaf was er niets mis. Forum doorgespit, het leek een vervuilde sensor te zijn. Gedemonteerd en schoongemaakt en ook de ring om de as. Het leek even iets minder te zijn maar het was sowieso niet weg. Het was nu ook zo dat na een aantal meters rijden de abs in storing gaat (lampje op dashboard gaat aan). Als ik dan rem grijpt de abs niet in (logisch) en komt er ook geen nokkerend geluid linksvoor. De remschijf is dus ook niet krom. Toen maar meteen 2 nieuwe sensoren besteld. Links een nieuwe gemonteerd, geen resultaat, nog steeds ingreep van abs, nokkerend geluid, na een stukje rijden valt abs in storing en geeft remmen weer geen nokkenrend geluid en geen ingreep abs. Vreemd: als ik achteruit rij en rem komt er geen ingreep van de abs. Vandaag doorgemeten,links (nieuwe) en rechts (oud) dezelfde waarde.

Wat zou het kunnen zijn?

Alvast dank voor de eventuele antwoorden.

Marcel

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 mei 2018 08:36 AM
  [ # 1 ]

is het niet dat je auto stabiliteit control heeft, want dat lijkt er meer op,

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 05 mei 2018 11:50 PM
  [ # 2 ]

Marcel, heb je de connector van de centrale ABS computer al een keer losgekoppeld en na tien minuten weer aangesloten ?
Waar heb je de weerstand van de twee sensoren gemeten ? Het beste meet je deze op de centrale connector van de ABS computer, dan neem je meteen de bekabeling mee en weet je zeker dat het signaal ook aan komt.
Tijdens het meten, natuurlijk ook effe het stuur helemaal naar links en rechts draaien. (twee man job)

Heb je ook gekeken of de ABS ring niet gebarsten is ? Dan krijg je ook van die spook storingen.

En zoals beremans aangeeft, heeft jou auto ESP ? Zo ja, schakel deze dan eens uit. Kijk of de storing dan verdwijnt.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
INAMLE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-05-2011

Gepost: 07 mei 2018 04:23 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij heb ik geen esp, het is geen c4 picasso.
Ik heb de sensoren gemeten direct bij de eerste stekker. Inderdaad een goed idee om te meten op de centrale abs, eerst eens kijken waar ik die kan vinden.
En ik ga deze eerst afkoppelen en 10 minuten wachten.
Of de ring gebarsten is kan ik niet heel goed zien.
Ik kom er nog op terug.

Vriendelijke groet,

Marcel

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 07 mei 2018 05:27 PM
  [ # 4 ]

Marcel, ook een Xsara Picasso kan gewoon ESP hebben. Dit kun je herkennen aan de knop, op je middenconsole, onder het linker ventilatieroostertje. Wanneer er geen ESP aanwezig is, staat op deze knop een slotje, wanneer er wel ESP aanwezig is, staat op deze knop “ESP”.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
INAMLE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-05-2011

Gepost: 16 mei 2018 10:12 AM
  [ # 5 ]

Beste forum-leden. Ik heb geen ESP (slotje op de knop, bedankt Bumpy). Afkoppelen en na 10 minuten aansluiten geeft geen resultaat. Meting op de centrale abs geeft gelijke waarden.
Volgende week moet de auto voor de keuring wat mij betreft kunnen ze dit dan meteen meenemen.
Zodra ik weet wat het is geef ik het weer door. Nog bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Marcel

Profiel  
 
INAMLE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-05-2011

Gepost: 23 mei 2018 09:10 PM
  [ # 6 ]

Nou beste mensen het is opgelost. Bij de keuring is er altijd een voorinspectie waarbij je kunt meekijken, erg prettig, je weet meteen waar je aan toe bent. Het bleek dat beide ABS-ringen on-rond waren. Aan de rechterkant (die geen storing gaf…) was de sensor zelfs wat versleten.
Ze zijn vervangen en nu rijdt is weer prima. Bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Marcel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook