1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C3 Picasso 1.6 VTI Exclusive met grote schade? P0011 code en motorstoring.
Remon1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-05-2018

Gepost: 08 mei 2018 09:32 PM

Hallo,

ik ben Remon en heb me net aangemeld op het forum namens mijn vader.
Hij heeft nu ongeveer 1 jaar een C3 Picasso 1.6 VTI en hij rijdt er met veel plezier in.
1 keer een storingsmelding gehad van motor te heet maar dat lag aan een sensor, die is vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad tot nu.

Ik zal even op de best mogelijke wijze proberen uit te leggen, stap voor stap, wat er gebeurd is.

Mijn vader rijdt niet veel in de auto, het zijn meestal korte ritten, hobbies, boodschappen, kleinkinderen etc.
Nu zijn wij laatst met de familie in 3 auto’s naar Valkenburg geweest via de A31, gangetje van gemiddeld 130, 140 km/uur, geen centje pijn die rit, zo’n 3 a 3,5 uur rijden.
We waren er 2 dagen, kwamen van de Gaiazoo in Kerkrade en toen hij de auto startte ging even daarna het motorstoringslampje branden, hij gaf een melding van storing emissiesysteem op het dashboard en begon even daarna heel slecht te lopen, leek wel op 3 cilinders.
Hij heeft hem uitgezet, opnieuw gestart en de motor liep normaal als vanouds, ook alle vermogen aanwezig, stationair toerental ook goed alleen het motorstoringslampje bleef branden maar er was mee te rijden.

Op de parkeerplaats van het bungalowpark de anwb gebeld, binnen 30 minuten was de beste man er, hij sloot de computer aan en kreeg de foutcode P0011, te vroege afstelling nokkenaspositie inlaatzijde (bank 2)
Hij zei dat het wss een sensor was, dat kwam wel eens voor bij deze modellen volgens hem.
Hij heeft de boel gereset en de code eruit gehaald, hij startte hem een paar keer maar motorstoringslampje bleef uit.
Hij vertrok en zei mocht er weer wat zijn dan kon hij gewoon bellen, hier viel wel mee te rijden zei hij.
S’avonds wilde ik even snel wat ophalen met mijn broer en we namen de Picasso, bij het starten ging even later het motorstoringslampje weer branden maar de auto liep goed en had zijn vermogen, verder geen problemen gehad.

De volgende morgen startte hij de auto, even later ging het motorstoringslampje weer branden, storing emissiesysteem gaf hij aan en zo’n 6 a 7 seconden later ging hij heel slecht stationair lopen, leek wel weer op 3 cilinders en even later sloeg de motor af.
Dit is het verhaal zoals het momenteel is, er valt niet meer mee te rijden, hij slaat af zo’n 6 a 7 seconden na de melding storing emissiesysteem.
Anwb weer gebeld, andere monteur kwam langs, zag dat collega was langs geweest en hij begon gelijk over dat waarschijnlijk het hele blok uit elkaar moest want het zat volgens hem in het distributiegedeelte.
2 verhalen dus alweer.
Met de auto was niet meer te rijden, te onbetrouwbaar dus ze kregen een leenauto voor de rest van de vakantie en de auto werd afgesleept naar een depot vanwaar hij maandag naar de dealer in de provincie Groningen is gebracht.

Mijn vader en broertje zijn er maandag naartoe gegaan, de monteur was al met de auto bezig.
Het verhaal was dat er waarschijnlijk een nieuwe kop op moest, geen verhalen over foutcodes, hij zou het onderzoeken.
Nieuwe kop kostte 2600 euro ex montage.
Vandaag uitsluitsel volgens de dealer, volgens de monteur moest er een ander blok in van rond de 7500 euro.
Mijn vader ziet dit natuurlijk niet zitten daarom gaan we voor een second opinion naar een bevriende automonteur met een eigen bedrijf, deze kan al een ruilblok leveren voor 1400 euro ex montage, zelfde km stand.

Nu heb ik mijzelf een beetje ingelezen en heb op internet gevonden dat deze storing wel vaker voorkomt bij de VTI motoren en dat een waarschijnlijke oplossing ligt in het monteren van nieuwe nokkenasverstellers, 1 aan de inlaatzijde en 1 aan de uitlaatzijde, ze noemen ze ook wel nokkenas-verstelventielen.
1 andere mogelijkheid zouden misschien de nokkenassensoren kunnen zijn die aan de bovenzijde in het kleppendeksel gemonteerd zijn?

Ik ben iemand die graag nogal het 1 en ander zelf uitzoekt wanneer ze gelijk met zulke ‘oplossingen’ komen en ik hoop hier de kennis te vinden die ons verder zou kunnen helpen.
Misschien zijn er hier mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en hier een oplossing voor hebben?

Nog even wat extra info: de dealer heeft al eens de olie vervangen en volgens het kaartje is dit met 10w40 gebeurd, volgens de specificaties moet dit 5w30 zijn als ik het goed heb…
Weet niet of dit het 1 en ander kan verergeren.
Heb ook verhalen gehoord over de distributieketting, het enige wat is kan zeggen is dat de motor normaal goed loopt, stationair geen schommelingen en geen rare, tikkende geluiden vanuit het distributiegedeelte.
Auto is van 2009 met nu 85000 km op de klok.

Al met al een heel vervelend probleem waar hopelijk een niet al te dure oplossing voor is!
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,


Remon

Afbeelding Bijlagen
Foutcode_P0011_c3_picasso_1.6_vti_2009_85000kmedit_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 mei 2018 09:45 PM
  [ # 1 ]

Ken je dit?

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 mei 2018 02:34 PM
  [ # 2 ]

Dat is inderdaad de site om eens op te kijken!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 mei 2018 03:43 PM
  [ # 3 ]

Ik zou het volgende doen op basis van de storingscode.

Beide nokkenasstellers vervangen door het nieuwe type, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2020519/
Dan zijn de kosten nog te overzien.

Mocht dit leiden tot het niet meer in storing vallen, dan het blok laten flushen, vullen met de juiste motorolie en eventueel carbon cleaning laten uitvoeren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Remon1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-05-2018

Gepost: 09 mei 2018 07:18 PM
  [ # 4 ]
René Jongejan schreef:

Ken je dit?

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Hallo René,

ja, deze site was 1 van de eersten die ik tegenkwam toen ik het 1 en ander op ging zoeken via internet, zeer verhelderend.
Met name door deze site kwamen we op het idee dat het wel eens aan de nokkenasstellers zou kunnen liggen.
Deze gaan we dus ook laten vervangen door het nieuwe type zoals je al voorstelde.
Mocht de motorstoring dan verdwijnen en de motor loopt weer als vanouds, dan zal de oude olie afgetapt worden in combinatie met een flush en dan komt de olie met de juiste specificatie erin.

Alvast bedankt voor de reactie en tips!

Wanneer er nieuws is zal ik deze thread weer aanvullen.

Edit: kleine aanvulling nog: heb je misschien zo het onderdeelnummer voorhanden van de beide nokkenasstellers, ik zag dat je ze al vervangen had?

Met vriendelijke groet,

Remon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 mei 2018 08:17 PM
  [ # 5 ]

Zie de link naar mijn draadje en dan een paar berichten omhoog.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Remon1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-05-2018

Gepost: 09 mei 2018 08:41 PM
  [ # 6 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Bedankt voor de reactie, had er overheen gelezen…
Dit moet geen probleem zijn.

Nog 1 vraag: als ik het goed heb zitten er toch 2 nokkenasstellers in het motorblok, uitlaat en inlaat zijde?
Zijn de onderdeelnummers gelijk of zijn deze verschillend?
Of zit er helemaal geen verschil in deze onderdelen behalve de plaatsing in het blok?

Alvast bedankt voor je reactie!

Met vriendelijke groet,

Remon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 mei 2018 08:49 PM
  [ # 7 ]

Het laatste, zelfde nummer, verschillende locatie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 mei 2018 09:26 PM
  [ # 8 ]

Een punt: Als je te lang met je bougies doorrijdt dan krijg je ook een storing emissie en als gevolg een paar andere foutmeldingen. De bougies van een VTI gaan lang mee, maar niet eeuwig.
Als de kop of het blok vervangen moet worden dan moet er echt wel mechanische schade zijn: En nieuw blok om je nokkenassen niet op tijd staan: Dat meen je niet !!
Olie: Mijn ervaring is dat een VTI moeite heeft met 10W40, die is te dik. Ja het verbruik is misschien wel minder maar met de hoeveelheid kilometers die je rijdt zou dat geen probleem zijn? Origineel zit er5W30 in, maar er wordt ook 0W30 aanbevolen. Als je de motor koud start met te dikke olie hoor dat niet alles meteen gesmeerd wordt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 mei 2018 09:56 PM
  [ # 9 ]

Als ik jouw vader nog een advies mag geven, dit blok vindt het niet fijn als er alleen maar korte ritjes mee gemaakt worden.
De motorolie komt dan nooit echt op bedrijfstemperatuur en heeft dan last van sludgevorming.
Het is een blok wat bekend staat op zijn olieverbruik, 1 l op de 3 tot 5 duizend km zijn echt normale waarden.

Gebruik altijd motorolie van de juiste viscositeit en specificatie, het liefst de door Citroën voorgeschreven Total.
Halveer de verversingsinterval, dus max. 15.000 km of 1 jaar.

Maak met enige regelmaat een langere rit op autosnelwegsnelheid, zoals de omschreven rit van Groningen naar Zuid-Limburg, dit vindt het blok fijn.

Ook zou het zo maar kunnen dat de huidige problemen zijn ontstaan door deze rit, het blok is eens lekker warm geweest, heeft goed moeten werken.
Daardoor kan er toch iets in de olie vrijgekomen zijn wat mogelijk de storing met de nokkenassteller veroorzaakt.
Uiteraard is dit “a wild guess”.

Hopelijk is het probleem tegen niet al te hoge kosten op te lossen.

Voor de rest, spit mijn draadje maar even door om mijn ervaringen te lezen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Remon1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-05-2018

Gepost: 10 mei 2018 04:49 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

allemaal bedankt voor de reacties!

Hier kunnen wij wat mee, de tip van de bougies is ook een goede, zijn bij aankoop 1 jaar geleden niet vervangen en is ook nog niet naar gekeken dus dat gaan we doen.

In principe zou het dus zo moeten zijn dat als de beide nokkenasstellers zijn vervangen dat dan de foutmelding verdwijnt en de motor weer normaal loopt vooropgesteld dat het aan de nokkenasstellers lag?
Moet de code ook gewist worden uit het systeem?

Het stappenplan is dan nu als volgt:
komende maandag word de auto versleept naar de vaste automonteur, 2 nieuwe nokkenasstellers worden besteld en gemonteerd inclusief nieuwe bougies.
Mocht de foutmelding dan verdwenen zijn en de motor loopt weer goed dan word het blok geflushed en nieuwe Total motorolie met de juiste specificatie zal aan de motor worden toegevoegd.

Ook zal ik mijn vader nogmaals adviseren vaker en verder met de auto te rijden zodat de olie en de motor goed op temperatuur kunnen komen.

Bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groet,


Remon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 mei 2018 05:33 PM
  [ # 11 ]

Oude foutmeldingen moeten inderdaad gewist worden.
Naast verse motorolie ook een nieuw oliefilter.
En als niet bekend is hoe oud het luchtfilter is die ook gelijk vervangen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Remon1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-05-2018

Gepost: 10 mei 2018 08:42 PM
  [ # 12 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Ok, dan gaan we het zo aanpakken.

2 nieuwe nokkenasstellers zijn inmiddels besteld.
Nieuwe Total olie met de juiste specificatie is ook besteld.
Auto word er maandag heen gesleept, in de loop van de week zal er waarschijnlijk aan gewerkt worden i.v.m. drukte.
Monteren nieuwe nokkenasstellers, bij goed lopen van de motor en geen storing emissiesysteem meer zal de oude foutmelding ook uit het systeem gewist worden.
Motor flushen en daarna nieuwe Total olie erin inclusief een nieuw oliefilter.
Nieuw luchtfilter en 4 nieuwe bougies monteren.

Bedankt!

Met vriendelijke groet,


Remon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 mei 2018 05:59 PM
  [ # 13 ]

Flushen kan tegenwoordig ook rijdend.

http://www.forte-benelux.com/itemfiles/documentlibrarypdf/NL23017_D8QDnyqN_TIB_01_008_Rijden_met_Motor_Flush.pdf

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Remon1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-05-2018

Gepost: 13 mei 2018 07:38 PM
  [ # 14 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Bedankt René, dit is nieuw voor mij en het lijkt me in dit geval ook nog beter omdat je de motor ook flushed onder belasting, ik zal eens kijken waar ik dit spul kan kopen.

Overigens kan de reparatie aan de auto nog wel enige tijd duren wegens grote drukte bij de vaste monteur alwaar de auto maandag heen gesleept wordt…Dit is helaas niet anders.
Wij en de monteur zijn al wel een beetje aan het kijken naar een ruilmotor mocht er toch meer aan de hand zijn, voor het geval dat, zeg maar.
Maar eerst maar eens de punten uitvoeren die ik al opgenoemd heb.

Mocht er weer nieuws zijn dan meld ik mij weer hier op het forum.

Met vriendelijke groet,

Remon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 mei 2018 08:28 PM
  [ # 15 ]
Remon1979 schreef:

Ik zal eens kijken waar ik dit spul kan kopen.

Hier http://kimmanparts.nl/forte bijvoorbeeld.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook