Type versnerllingsbak dw8 2001
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 10 mei 2018 12:51 PM

Helaas is mijn druklager naar z’n gootje bij 340k.

Nu komen er op mister-auto twee sets naar boven rollen uit mijn kenteken, voor een verschillend type versnellingsbak.

1. BE4/5L, BE4/5N
2. BE3/5

Is het te achterhalen welke bak er onder de mijne zit?

Daarnaast lekt er ondertussen wat motorolie. Het lijkt van tussen de carter pakking te komen, maar 100% herleiden kan ik het niet. Is dit een pakking die nog wel eens stuk gaat?

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 11 mei 2018 08:30 PM
  [ # 1 ]

carter pakking, is dit niet gewoon lijm?

Type sta op de versnellingsbak. eventjes zoeken, volgens mij op de kop van de bak, of net op die zijkant. (is alweer even geleden)

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 13 mei 2018 03:51 PM
  [ # 2 ]

Kit zou ook kunnen inderdaad. Ik gooi er binnenkort voor de zekerheid maar een nieuwe pakking tussen. Hopelijk dat de olielekkage daarmee weg is.

Ik had inmiddels via de citroen site op het VIN nummer gezocht, hier kwam uit rollen dat er een BE3/5 bak onder zou moeten zitten. Daar dus ook maar de koppelingsset voor gehaald en die gemonteerd. Bij het loshalen van de bak vielen de lagerballetjes van de druklager al op de grond.


Nu een volgend probleem na het vervangen van de koppeling: Het koppelt en schakelt weer fantastisch maar in de 4e en 5e versnelling bij bepaalde snelheden trilt mijn pook enorm, zo ook de auto die wat schudderig is. Op gelijke snelheid in de 3 trilt het niet. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 mei 2018 05:16 PM
  [ # 3 ]

Misschien zit ik er helemaal naast, maar is de borging van de vijfde versnelling nog goed?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 13 mei 2018 06:54 PM
  [ # 4 ]

Je bedoelt het kogelgewricht denk ik he? Ga ik even na. Moet zeggen dat het loshalen wel wat moeilijk ging/kracht heeft gekost. Kan dit voor schade hebben gezorgd ergens?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 mei 2018 07:09 PM
  [ # 5 ]

Wat ik bedoel is dat het tandwiel van de vijfde versnelling met een moer geborgd is die los wil lopen. Deze zit achter het dekseltje van de vijfde versnelling. Is deze moer uitgelopen dan gaat onder andere de pook flink trillen.

Het is maar een idee, wellicht dat er anderen zijn die kunnen aangeven of dit een oorzaak zou kunnen zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 13 mei 2018 09:12 PM
  [ # 6 ]

Ik zou eerst beginnen met de banden vooraan met achteraan te wisselen en nog eens testen.
Midden lager lange aandrijfas zal je wel nagezien hebben bij het demonteren.

5de versnelling, geen ervaring mee, wel raar dat het ineens plots is na de werken. Je hebt tenslotte niet de versnellingsbak open gegooid neem ik aan.

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 14 mei 2018 07:19 PM
  [ # 7 ]

2d, die moer van de versnelling zou dan alleen problemen moeten geven in zijn 5 of ook in de 4?

KiteFlupke, de banden zit het niet in lijkt me, dan zou het probleem in andere versnellingen zich ook voor moeten doen.
Middenlager aandrijfas passagierskant leek nog prima. Versnellingsbak is niet open geweest. Heeft wel wat heen en weer gebungeld met het terughangen..

Het lijkt na wat rijden al iets minder heftig te zijn geworden. Maar lijkt vooral te zijn in lage toeren tussen de 55-85km/u in zowel 4 als 5. Als ik 60 in zijn 3 rijd is er niks aan de hand.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 14 mei 2018 08:58 PM
  [ # 8 ]

Ok, jij rijdt aan lage toeren!

Wielen goed vast, middenlager Ok, dus motorsteunen nog eens gokken. (zijn los geweest, Toch 2 van de 3)
Als die op zijn dat leeft versnellingspook ook.

 

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 28 mei 2018 09:00 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat het de motorsteun is geweest die nog niet helemaal goed zat. Had nog geen tijd om er naar te kijken maar het probleem heeft zich zelf aardig weg geschud lijkt het op Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook