1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
verleiding..
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 23 mei 2018 05:06 PM

Vandaag eens wezen kijken naar een XM CTturbo uit 1998 via MP. Prijs 799,00

Dat geeft te denken….net APK gekeurd, slechts ca 220750 op de teller…
Ff mailen: ja distributie is gedaan bij 220.000.

Mmm, nieuwsgierig, want wel precies mijn kleur en uitvoering, tja.
Nee, man weet er weinig of niets van, geen boekje natuurlijk.
Moet er maar eens langs:

De auto staat er werkelijk keurig bij, mooi in mijn favo kleur, de juiste pannenkoeken en banden eronder. De kentekenplaat steekt in een houder van Citroville, das nou toevallig aan de andere kant van het land..

Ff starten dan: motor loopt mooi, is wel behoorlijk vies. De hoogtecorrectie werkt prima als ik even op de trekhaak sta en er weer af. Hoge lage stand gaat allemaal goed, de vering is te stug, maar de olie is nog groen.  Binnen werkt alles, de displays zien leesbaar, een originele radio/cassette…erg leuk, keurig verder.

Onder de auto zie ik meteen dat de achterdemper met een halve kilo pasta aan de de pijp vastgeplakt zit, ik hoor lekkage. De opbergbak van het reservewiel is bijna weg geroest, verder zie ik geen roest, ook niet aan de direct zichtbare hydrolische leidingen.

Ritje maken maar. Ik schrik me kapot als ik aan het eind van de uitrit moet remmen: het pedaal moet er hard in! Zeer ongewoon voor een XM! De motor draait soepel, maar reageert soms wat bruusk bij het schakelen. De koppeling voelt niet fijn, gaat wat stroef, krakerig. Wellicht op z’n eind of de kabel niet soepel meer. Meteen is duidelijk dat de auto te hard is. Het remmen is echt een ramp. Het optrekken gaat vlot en bij iets meer toeren gaat ie wel…

Tja, wat moet je hier nou mee…..
Het is het type precies zoals ik hem hebben wil, maar het achterstallig onderhoud liegt er niet om:
Problemen samengevat:

Achterdemper ( misschien de rest ook..)
Het remmen gaat niet goed. (Lucht in de leidingen? Want ik neem toch aan dat er schijven en remblokken inzitten,..)
Bollen….dat zijn er 8 bij deze..
Koppeling hoogstwaarschijnlijk….
Rammelstokjes.

En dan nog moteronderhoud, etc.

Sommige dingen moeten direct, andere zaken kunnen een beetje uitgesmeerd worden.
Het wordt denk ik wel een kostbaar verhaal, hoe graag ik ook zou willen, want in de basis is dit m.i. een goede XM en heel erg mooi ook..

Ik denk dat ik er wel wat af kan krijgen nog, maar een ruwe schatting zegt mij dat een extra investering van ca 2000 euro aan achterstallig wel nodig zal zijn..

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 mei 2018 05:36 PM
  [ # 1 ]

Je moet je vooral afvragen, wat wil je in totaal uitgeven, wat kun je zelf en wat is je doel met de XM. Feit is wel dat er niet zo veel aanbod meer is aan XM’s dus je hebt niet zo veel meer te kiezen als pak ‘m beet 5 of 10 jaar geleden.

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 23 mei 2018 06:54 PM
  [ # 2 ]

Ja Lucas, zo is het, het aanbod is een stuk minder geworden in die jaren dat ik even niet opgelet heb. Ik kan weinig zelf dus ben afhankelijk van garages waarvan er in de loop der jaren ook een paar verdwenen zijn helaas. Mijn vaste onderhoudsadres was Citroville, maar Dibert is er mee gestopt. Als iemand een tip voor me heeft?

Dat de remmen het zo slecht doen geeft me te denken over de waarde van de APK keuring evenals de dichtgesmeerde uitlaat.
Dus eigenlijk moet je met dit exemplaar gewoon weer bij het begin beginnen en nergens op rekenen en alles opnieuw doen maar dan goed.
Dat gaat dus ver boven mijn budget. Even doorsparen dus….

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 mei 2018 07:17 PM
  [ # 3 ]

Ahum… ik ken van zéér zéér nabij een forumlid wiens groene V6.24-monster volgende week op moet voor een APK, en waarover op dit forum vele bladzijden zijn volgeschreven. Ik ben alleen bang (of weet eigenlijk wel zeker) dat de verkoopprijs de drie cijfers ruim te boven zal gaan…

(Sorry, moderatoren, ik zal het niet meer doen.)

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 mei 2018 07:43 PM
  [ # 4 ]

Wil je afscheid nemen van je XM Kees? Ze worden zeldzaam de kettingmonsters….

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 mei 2018 08:19 PM
  [ # 5 ]

onderhoudsadres was Citroville, maar Dibert is er mee gestopt. Als iemand een tip voor me heeft?

Ze doen nog steeds xm alleen Dibbert werkt er niet meer.

VgF

 

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 mei 2018 08:19 PM
  [ # 6 ]

De CT is een fijne motor, maar de automobiel is vrij ingewikkeld en er kan veel mis mee zijn. Als je er zelf onvoldoende verstand van hebt doe je er goed aan om iemand van dit forum die wel veel kennis heeft te verleiden om uitvoerig naar de auto te gaan kijken.

Ik had er een waarvan de turbo op de aansluiting met het spruitstuk lekte, op zich geen groot probleem, maar wel veel werk.

De waarde van de auto valt of staat met wat er allemaal wel of niet aan moet gebeuren. Als je remschijven nodig hebt, ik heb nog een paar heel nette voorschijven op vrijwel de dikte van nieuwe.

Maar kijk hem heel goed na of laat dat doen door iemand die de XM echt goed kent.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 mei 2018 08:26 PM
  [ # 7 ]

Waar staat de XM te koop? Zoals Han zegt is er dan wellicht een forummer in de buurt te vinden die de auto nog een keer met je kan bekijken of is er een specialist in de buurt waar je een aankoopkeuring kan laten doen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 mei 2018 09:48 PM
  [ # 8 ]

Lucas schreef:

Wil je afscheid nemen van je XM Kees? Ze worden zeldzaam de kettingmonsters….

Misschien wel, ja. Drie auto’s op de weg houden is toch wel wat veel. Echter, dit topic is niet de plaats en ik zou vanDaag of iemand anders die niet heel veel zelf kan een gecompliceerde auto als de 3.0 V6.24 niet aanraden. (Ik beweer daarmee niet dat ik zelf wél heel veel kan.)

Als ik vanDaags eerste bericht lees komt het me voor dat er toch wel veel aan de auto mankeert. Misschien is uitkijken naar een gewone tweeliter verstandiger (minder kans op problemen en goedkoper in aanschaf dan een Turbo CT).

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 mei 2018 10:06 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat de motor niet het probleem is, de auto is behoorlijk gecompliceerd en er kan veel aan mankeren dat een veel groter probleem vormt dan de motor.

Je hebt echt iemand nodig met veel kennis om de staat van de auto goed in beeld te krijgen.

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 23 mei 2018 10:08 PM
  [ # 10 ]

De problemen zijn niet TCT specifiek. De motor loopt prima, turbo werkt. Ik heb er ooit eentje gehad zonder problemen. Het is achterstallig onderhoud en de afwezigheid van de onderhoudshistorie die het een wilde gok maken.

Iemand meenemen met meer kennis en ervaring zou een geweldige optie zijn waar ik even over na moet denken.
De auto staat te koop in Zwanenburg. Een klein alle merken handelaartje die zegt helemaal niets te weten over de XM…

Met rond 220.000 km kan de koppeling wel versleten zijn als die nog niet eerder vervangen is. ( hoe lang gaan ze gemiddeld mee?)

Maar nogmaals, de auto lijkt me een mooi beginpunt gezien het uiterlijk en algeheel verzorgde staat. Dat is natuurlijk ook persoonlijk, type en kleur…precies wat ik mooi vind.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 mei 2018 10:16 PM
  [ # 11 ]

Zwanenburg ligt niet ver van Aalsmeer, waar Citroënspecialist Gert de Jong zit. Je zou kunnen vragen of ze een uur of anderhalf uur voor je uittrekken om de auto goed na te lopen.

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 23 mei 2018 10:25 PM
  [ # 12 ]

Ja zeg….een V6/24V…....toe maar…...

Ik heb horen zeggen dat een V6 zuiniger is dan een TCT, Kan iemand dat beamen?

Ik heb een V6 break aut. uit 1993 gehad en ik moet zeggen: de motor beviel me beter dan de TCT die ik later had. Er blijft toch ergens een gat in het vermogen. De V6 heeft over het hele bereik de volle power.

Mijn ‘droom’ is een V6 12V aut berline type 1 1 spakig stuur….

Mijn soort gebruik is vooral recreatief maar wel als hoofdauto, dus niet voor de leuk erbij. Ik rij gemiddeld 10.000 km per jaar.
Ik hoef niet meteen de hoofdprijs, dus een tussenstap, ook goed. Vanmiddag dus stapte ik voor het eerst in 10 jaar weer eens in een XM.

Had ik niet moeten doen…..

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 23 mei 2018 10:28 PM
  [ # 13 ]
Rougefurio schreef:

Zwanenburg ligt niet ver van Aalsmeer, waar Citroënspecialist Gert de Jong zit. Je zou kunnen vragen of ze een uur of anderhalf uur voor je uittrekken om de auto goed na te lopen.

Ja dat is een idee. Ik weet nu al hoe dat in de papieren gaat lopen….Ik ga er eens een nachtje ( niet) over slapen..

 

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 23 mei 2018 10:33 PM
  [ # 15 ]
F.SvM schreef:

onderhoudsadres was Citroville, maar Dibert is er mee gestopt. Als iemand een tip voor me heeft?

Ze doen nog steeds xm alleen Dibbert werkt er niet meer.

VgF

Dat heb ik gehoord, Rob schijnt ook weer aan het werk te zijn daar. Goede monteur.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook