1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
hard veren na (achterste) bollen vervangen
santman1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-08-2006

Gepost: 18 juni 2018 01:34 PM

Hallo,

Ik heb onlangs bij mijn CX Prestige de achterste veerbollen vervangen voor Comfort bollen.
Je zou denken dat ze beter zou veren echter is dat niet het geval. ze veert juist slechter dan voorheen.
Ze veert hard als ze omhoog veert. Het inveren gaat goed.

Situatie:
- stationaire motor
- Hydraulique staat in de “rijstand”
- auto inveren door op de trekhaak te duwen.
- inveren gaat prima, maar omhoog stopt ze abrupt (dat geeft dat harde gevoel).

Iemand ervaring hiermee en/of een idee wat de oorzaak kan zijn?
Het lijkt alsof er ergens wat tussen zit, maar dat is niet het geval.

Alvast dank voor het meedenken!

groet Sante

Life is short !!!
Drive fast !!!

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 18 juni 2018 01:57 PM
  [ # 1 ]

Hallo, ik heb ook comfortbollen op mijn Prestige maar daar heb ik wel wat spijt van. De auto veert inderdaad zeker niet soepeler. Ik heb echter niet het idee dat de wagen anders inveert dan uitveert. Volgens mij komt dat omdat de dempers minder demping creeren dan de dempers in de normale bollen. Daardoor komt de wagen veel sneller einde slag, en raakt de wagen ook veel sneller de externe aanslagrubbers. Producent IFHS is jammergenoeg niet bereid om de details van deze dempers vrij te geven, Ook is het niet duidelijk of dezelfde druk wordt gebruikt dan in de normale bollen. Bij mij gaan ze er spoedig uit.
Comfortbollen zijn niet origineel Citroen en is een “Eigen creatie” van IFHS. Citroén ingenieurs wisten wel heus wat ze deden….

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 juni 2018 11:39 AM
  [ # 2 ]

Comfortbollen voegen niets toe. Ze verzieken het door Citroën bedachte weggedrag alleen maar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 19 juni 2018 12:43 PM
  [ # 3 ]

Zo is dat!
Er zijn zelfs mensen die een Gti of Prestige Turbo te stug vinden en hier dan comfortbollen op schroeven, ronduit gevaarlijk is dit!

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 19 juni 2018 12:50 PM
  [ # 4 ]

Gevaarlijk, neen die indruk heb ik niet na 20.000 km. Dit topic gaat er nu net over dat de vering juist sneller heel hard wordt, net door de mindere demping, hoe paradoxaal dat ook lijkt. Bvb een verkeersdrempel dient je juist vrij behoedzaam te nemen omdat de vering dus heel snel “einde slag ” is. HEt zou interessant zijn hierover van gedachten te wisselen.
Gevaarlijk zou ik het zeker niet noemen. Maar het aspect “comfort” klopt niet.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 juni 2018 01:03 PM
  [ # 5 ]

in grensgevallen vind ik het zeer zeker wel gevaarlijk, de auto kan dan gaan reageren zoals hij niet zou mogen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 juni 2018 02:47 PM
  [ # 6 ]

Zoals Waterman zegt: Geen comfort bollen.
Als voorbeeld: Stel je neemt een bocht en er zit een hobbel in de bocht: Je buitenste achterwiel komt tegen de rubber stop, omdat je bollen de arm niet tegen houden, dan maakt de achterkant een rare beweging.  Met gewone bollen was er nog veerslag over geweest. Daarnaast heb je nog het probleem van het rijden over hobbels: Als je demping te slap is kan je wiel loskomen van de grond, dus zijn grip verliezen, en dan maak je ook een rare schuiver.  Omdat we niet allemaal bijzonder geoefende rallye-piloten zijn is dat gevaarlijk.
De hele inzet van de hydraulische vering op een Citroen is een soepele vering met een goede demping voor het comfort en de veiligheid.
Als je de vering iets soepeler wil dan laat je gewoon 5 bar extra druk in je bollen stoppen. ( Meer initieeldruk is soepeler veergedrag, minder druk is stugger veergedrag: Daarom dat een Citroen stug veert bij leeggelopen bollen).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4712
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 juni 2018 04:56 PM
  [ # 7 ]

Ik vind het, vanuit een technisch oogpunt, ook onverantwoord.
Je gaat de parameters van een massa-veer-dempersysteem aanpassen zonder het benodigde inzicht.
Ik denk comfortbollen (of, een aangepaste demping) zeker wel zou kunnen, mist je weet wat je aan het doen bent.

Zomaar een comfortbol in een willekeurige auto schroeven is ridicuul. Je gaat toch ook niet zomaar in een conventioneel geveerde auto de demper vervangen door wat anders?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 juni 2018 11:24 PM
  [ # 8 ]

ik snap ook niet zo waarom je iets dat goed is (want dat is het originele veergedrag van een prestige echt wel) zou willen veranderen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 juni 2018 08:07 AM
  [ # 9 ]

Wellicht dat destijds op deze manier een ander defect gecompenseerd werd?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4712
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 juni 2018 09:08 AM
  [ # 10 ]

Ik kan me vaag herinneren dat comfortbollen op XM’s en Xantia’s gemonteerd worden (werden) om iets meer deining terug te brengen in de auto.
Een CX heeft dat m.i. helemaal niet nodig, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juni 2018 09:42 AM
  [ # 11 ]

Ja dat deden ze als de hydractief stuk was en de auto standaard op hard stond….

BEUN!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
santman1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-08-2006

Gepost: 20 juni 2018 12:17 PM
  [ # 12 ]

Dank voor jullie meningen met betrekking tot de Comfortbollen en bijbehorend weggedrag.
Echter voegt het niet toe aan het vinden van de oorzaak van het “harde” uitveren (of beter gezegt niet omhoog veren.

Iemand daar nog ervaring mee? De draagarmen komen overigens niet tegen de aanslagrubbers bij het inveren/uitveren. Daar ligt het dus niet aan.

gr Sante

Life is short !!!
Drive fast !!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 juni 2018 12:22 PM
  [ # 13 ]

dat kan alleen maar aan de bollen liggen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 20 juni 2018 12:37 PM
  [ # 14 ]

En als je de wagen in de hoogste stand zet, komt ie dan ook helemaal omhoog? Zoals eerder gemeld heb ik jouw verschijnsel op mijn Prestige niet. JE bent zeker dat de lagers van je draagarmen ok zijn? Dat zou je moeten horen aan gepiep en gekraak als de wagen van laag naar hoog gaat. Ik kan eigenlijk geen andere reden bedenken. Los van alle discussies over veilig/niet veilig is dit een interessant om te weten waarom.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2018 01:43 PM
  [ # 15 ]

Vraagje: Heeft een vorige bezitter misschien andere veercilinders gemonteerd? Als de “arm” niet tegen de bumpstop aanzit maar hij wil niet verder omhoog moet ie door iets tegen gehouden worden. Naast kijken of hij in de hoogste stand verder omhoog kunt kun je er ook een garagekrik onder zetten en kijken waarom de draagarmen niet verder gaan? Ik zie niet direct hoe de bol de arm kan tegenhouden: De inhoud van de bol is minstens 2 keer zo groot als de maximal slag van de veercilinder.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook