2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
hard veren na (achterste) bollen vervangen
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 juni 2018 02:44 PM
  [ # 16 ]

Mijn Prestige veert anders sinds de achterste hoogteregelaar gerepareerd is. Hij zou een fractie lager staan en dat zou de vering soepeler moeten maken. Het enige wat ik merk is dat de auto bij het inveren soms de rubbers raakt. De hoogte-afstelling komt in elk geval dus ook erg nauw.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2018 03:16 PM
  [ # 17 ]

Er is geen relatie tussen de dempingskarakteristiek van de vering en de stand van de hoogteregelaar ( behoudens de allerhoogste en allerlaagste stand) . Maar als je Prestige te laag staat veert hij in tot de bumpstops, dat is zeker niet goed.  Hij veert wel “anders” bij een gereviseerde hoogteregelaar, want als je hoogteregelaar intern “lekt”, wat een oude versleten hoogteregelaar vaak doet, dan heb je te veel hysteresis, d.w.z. een soort na-ijleffect.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 20 juni 2018 04:46 PM
  [ # 18 ]

DAt is een interessante. Stel dat je hoogteregelaar “lekt” dan zal er bij het in-en uitveren ook vloeistofverplaatsing zijn na de hoogteregelaar, richting accumulator, en dan kan ik me voorstellen dat de voorraadbol mee opgenomen wordt in het veercircuit.

Indien de hoogteregelaar perfect afsluit, dan is er enkel vloeistofverplaatsing aanwezig tussen de zuiger van de veercilinder via de demper naar het membraan van de bol.Het gas zit opgesloten in de bol en die laatste is verbonden met de wagen. Dus tussen de wagen en de veercilinder zit het gas, of de veer dus.

Indien de hoogteregelaar wel wat vloeistof doorlaat wegens lek , dan kan ik me voorstellen dat de veerwerking anders zal zijn, de veer wordt dan, als ik het goed heb, als het ware “kortgesloten” en de wagen zal harder veren. Dus als bvb de voorraadbol geen gas meer heeft en de hoogteregelaar heeft lekkage, dan zal de wagen harder verder. Of maak ik een denkfout?

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 20 juni 2018 09:45 PM
  [ # 19 ]

wanneer je de lhm olie vervangt gaat de auto dan beter veren?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2018 09:51 PM
  [ # 20 ]
Stefan Willems schreef:

Stel dat je hoogteregelaar “lekt” dan zal er bij het in-en uitveren ook vloeistofverplaatsing zijn na de hoogteregelaar, richting accumulator, en dan kan ik me voorstellen dat de voorraadbol mee opgenomen wordt in het veercircuit.

Naar mijn idee gaat de interne lek van een hoogteregelaar via de retourleiding naar het voorraadvat.
Daarmee wordt de voorraadbol geen onderdeel van het veercircuit.

Een kenmerk namelijk van een intern lekke regelaar is het feit dat de auto na stilzetten snel(ler) zakt naar de laagste stand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2018 09:52 PM
  [ # 21 ]

Zou wel kunnen maar hoort niet: Als je LHM Citroen beter gaat veren als je de LHM vervangt, dan is die LHM al in geen 20 jaar of meer vervangen.
LHM is doorschijnend groen. Is de LHM niet meer doorschijnend: verouderd door vervuiling. Niet meer groen maar bruin-groen: ernstig verouderd.
Oude vuistregel voor vervangen: Iedere 20.000 of iedere 3 jaar het LHM voorraadvat leegmaken en vol nieuwe LHM gooien.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 20 juni 2018 10:28 PM
  [ # 22 ]
Citroensmgz schreef:

...
Oude vuistregel voor vervangen: Iedere 20.000 km ....het LHM voorraadvat leegmaken en vol nieuwe LHM gooien.

Beetje wonderlijke vuistregel ‘iedere 20.000 km’, dat komt bijna neer op iedere grote beurt LHM volledig vervangen. Volgens mij is dat aperte onzin. Die eens in de drie jaar lijkt me een stuk realistischer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 20 juni 2018 11:19 PM
  [ # 23 ]

Snap niet zo goed waarom je niet de orginele bollen neemt? Cx al comfortabel. Elke cx heeft zijn eigen bollen.
Wat is er anders aan de comfort bol? Is dat bekend?
En in die bollen zit ook de demping als ik het goed heb.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 juni 2018 11:26 PM
  [ # 24 ]

Dat is inderdaad hetgeen wat er anders aan is: dempingkarakteristiek wegens andere gaatjes in het ‘dempplaatje’.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 20 juni 2018 11:28 PM
  [ # 25 ]

ja gevonden. In die veerbol zitten gaatjes. De grote van die gatjes doet is.
Dus als daar de verkeerde waarden zijn genomen gaat je cx gek doen.
Comfort bollen hebben dus meestal groter geboord gat.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juni 2018 07:50 AM
  [ # 26 ]
Nielsje schreef:

Dat is inderdaad hetgeen wat er anders aan is: dempingkarakteristiek wegens andere gaatjes in het ‘dempplaatje’.

Dat niet alleen, ook de grootte van het centrale gat zonder demping kan anders zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 juni 2018 08:03 AM
  [ # 27 ]
Citroensmgz schreef:


Oude vuistregel voor vervangen: Iedere 20.000 of iedere 3 jaar het LHM voorraadvat leegmaken en vol nieuwe LHM gooien.

Dat moet zijn: iedere 60.000 km of 3 jaar. Zo staat het in de boeken. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 juni 2018 08:51 AM
  [ # 28 ]
Citroensmgz schreef:

Zou wel kunnen maar hoort niet: Als je LHM Citroen beter gaat veren als je de LHM vervangt, dan is die LHM al in geen 20 jaar of meer vervangen.
LHM is doorschijnend groen. Is de LHM niet meer doorschijnend: verouderd door vervuiling. Niet meer groen maar bruin-groen: ernstig verouderd.
Oude vuistregel voor vervangen: Iedere 20.000 of iedere 3 jaar het LHM voorraadvat leegmaken en vol nieuwe LHM gooien.

Verse LHM maakt echt heel veel uit voor je veergedrag, daarvoor hoeft het echt niet eerst 20 jaar oud te worden. Bij mijn BX19 die ik heb gehad verving ik de LHM na max 30.000 km, dat merkte je echt heel goed. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je allemaal op het hydraulisch hebt aangesloten, stuurbekrachtiging vervuilt je LHM best snel is mijn indruk.

En de hoogte afstelling heeft ook veel invloed op het goede veergedrag, als je minder gedempte bollen monteerd op een auto waarvan de hoogte ook nog eens niet goed staat bijv. zit je zo in de aanslagrubbers. Overigens kan ik me bij comfortbollen op een CX niet zoveel voorstellen. Met de juiste hoogteafstelling en schone LHM win je echt al enorm veel.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 juni 2018 09:06 AM
  [ # 29 ]

Als je nou ff die oude bollen erop zet en het probleem is weg weet je waar het aan ligt:de comfortbollen !

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2018 09:28 AM
  [ # 30 ]
René Jongejan schreef:
Stefan Willems schreef:

Stel dat je hoogteregelaar “lekt” dan zal er bij het in-en uitveren ook vloeistofverplaatsing zijn na de hoogteregelaar, richting accumulator, en dan kan ik me voorstellen dat de voorraadbol mee opgenomen wordt in het veercircuit.

Naar mijn idee gaat de interne lek van een hoogteregelaar via de retourleiding naar het voorraadvat.
Daarmee wordt de voorraadbol geen onderdeel van het veercircuit.

Een kenmerk namelijk van een intern lekke regelaar is het feit dat de auto na stilzetten snel(ler) zakt naar de laagste stand.

Als je hoogteregelaar lekt (echt hard lekt) gaat je auto dansen.
Doet ie dat niet, dan kan je de HR vergeten in dit verhaal.

De hoogte afstelling kan wel iets effect hebben want de hoek die de as maakt tov de bol is dan iets anders.

Maar geod: Zet er eerst eens originele goede achterbollen op.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook