Xsara 1.6 16V benzine: HC en CO te hoog in uitlaatgas
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 22 juni 2018 03:33 PM

Bij de APK bleek het CO gehalte in het uitlaatgas behoorlijk te hoog te zijn. Ook het deel onverbrande koolwaterstoffen is veel te hoog. Motormanagement geeft lambasonde aan (die in het uitlaatspruitstuk). Deze heb ik twee keer vervangen door een andere (niet nieuwe) en problemen veranderen niet. Bougies gecontroleerd. De garage geeft aan dat een injector de boosdoener kan zijn, dat die niet goed sluit en brandstof doorlaat. De auto rijdt redelijk (250.000 km), vooral bij lage toeren relatief (?) weinig trekkracht.
Heeft iemand een idee over de oorzaak van bovengenoemde problemen en een tip in de richting van een oplossing?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 juni 2018 05:36 PM
  [ # 1 ]

ga eerst eens kijken naar, of ie ergens valse lucht aan zuigt,dit doe je door bv remmenreiniger of een ander soort ontvlambaar product op delen te spuiten die met de injectie te maken heeft,  letop niet op gloeiend hete onderdelen spuiten, buig de rubberslangen die naar het inlaatspruitstuk lopen, om zo scheurtjes te lokaliseren, die dan betreking kunnen hebben op verkeerde co,
kijk ook of uitlaatspruitstuk geen lekage heeft, of de rest van de uitlaat, hier moet je dan even met zijn 3 e voor zijn, een geeft flink gas, de ander houd met een flinke doek de uitlaat achter dicht gedrukt, (niet de doek in de uitlaat proppen de derde kijkt en luistert dan onder de kap, of ie een sissend geluid hoort, wat dan duid op lekage, vooral alles wat voor de kat zit is funest,
is dit alles oke, koop dan een injectie reiniger die voor de apk is, maar gooi deze dan als er maar plm nog 10 liter in de brandstof tank zit, rijd de motor goed warm en ga de snelweg op, en houd hem daar, af en toe op toeren, dus 100km,p.uur in zijn 3, en houd dit dan 3minuten aan, en schakel dan weer naar zijn 4, zodat de motor niet te zwaar wordt belast, doe dit dus met tussen poses,
maar maak wel een flinke rit van plm 50 km in een keer, eigenlijk moet je dan gelijk naar de garage om co te meten,
als ie dan goed aan geeft klaar, het is immers maar een moment op name,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook