Laadspanning veel te hoog -  CX 2200D 76
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 28 juni 2018 01:30 PM

Dag,

Laadspanning te hoog.
Goede nieuws is: de meter in het dashboard werkt.
Gemeten op de accu is maximaal 16.5 Volt.
Spanningsregelaar vervangen door een nieuwe, ‘betere’ ; laadspanning nu max 17,5 Volt bij licht verhoogd toerental.

Bij stationair hoor je de motor heel licht onregelmatig lopen en zie je de dashboardverlichting mee op en naar gaan in helderheid.

Auto 42 jaar jong, bedrading dus ook. Kunnen slechte massacontacten dit ook veroorzaken??


Iemand suggesties???

Thanks!

Erik

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 28 juni 2018 01:47 PM
  [ # 1 ]

Ik zou inderdaad ook denken aan een probleem in de spanningsregelaar, maar aangezien het dat blijkbaar niet is, zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat de spanningsregelaar de spanning niet goed vaststeld door een bedradingsprobleem. Meet eens de spanning op de EXC aansluiting van de dynamo en op alle aansluitingen van de spanningsregelaar.

Wat gebeurt er als je de stekker van de spanningregelaar simpelweg loshaalt? Hier moet je overigens niet mee gaan rijden, want je blaast je accu op.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2018 04:53 PM
  [ # 2 ]

De spanningsregelaar meet de wisselspanning op R op de dynamo. Als die draad onderbroken is krijg je dit effect.

Uit de DS maar vergelijkbaar:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 04 juli 2018 12:04 PM
  [ # 3 ]

Hoi,

Deel 2:

Generator uitgebouwd, draait spelingsvrij.
Bedrading gecheckt, alles schoongemaakt en de contacten schoongemaakt.

Ingebouwd.
Start normaal.
Geen laadspanning bij stationair. Geen laadspanning bij iets gasgeven.
In de auto gekeken op de meter (die externe zal toch wel goed zijn?!) en meer gasgegeven.

Laadspanning! Stijgt en stijgt door tot net onder rood. Gecheckt op de accu. 17v tussen de polen!

Wordt vervolgd…..
(suggesties welkom!)

groet,

Erik

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2018 12:35 PM
  [ # 4 ]

Haal eerst eens de niet originele meter weg uit het systeem.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 04 juli 2018 01:42 PM
  [ # 5 ]

Hoi,

Ik was niet duidelijk. Die ‘externe’ was gewoon de multimeter die in eerste instantie geen laadspanning aangaf tussen de polen bij stationair en licht verhoogd toerental. In de auto toen ook geen laadspanning. Meer gas gegeven et voila 17v buiten over de polen en in de auto bijna tegen rood….

Beide regelaars kaduuk?!? Laatste nieuw en komt van de CX specialist…...

Inmiddels auto nogmaals gestart en vrijwel direct na starten stabiel op 17.04V bij stationair?!

De regelaar zou toch de baas moeten zijn? Dynamo laadt (en hoe).

Iemand een ‘test-stappenplan’??

groet,

Erik

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2018 01:55 PM
  [ # 6 ]

Ja. Regelaar is stuk. of verkeerd aangesloten.
Het is een externe regelaar toch?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 04 juli 2018 03:07 PM
  [ # 7 ]

Dag Bogaart,


oude en nieuwe bij elkaar. Aangesloten als was en kan ook maar op 1 manier.


beide stuk? Kun je de regelaar(s) testen??

Op de dynamo zit een apart zwart blokje, dat is licht beschadigd. Waar dient dat ding voor??

Stel nou aarde voor de regelaar vanaf binnenkant spatscherm lijkt goed maar toch niet helemaal!? Uitsluiten met directe draad vanaf motorblok waar ook de min van de accu op zit?

Groet,

Erik

Afbeelding Bijlagen
Alt_en_regs.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2018 03:38 PM
  [ # 8 ]

Weet je zeker dat er geen regelaar IN de dynamo zit?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 04 juli 2018 04:32 PM
  [ # 9 ]

dag,

Nee dat weet ik niet. Auto zo uit FR gehaald. Toen (snachts) wel gezien dat de laadspanning regelmatig helemaal weg was. Verder geen aandacht aan geschonken (meter kaduuk? en verlichting bleef het gewoon doen, hele nacht).

Later laadspanning net iets boven midden en recentelijk tot tegen rood aan. Toch maar eens gaan meten. Tussen 14.5 en 16.5. Spanningsregelaar gewisseld en nu dus constant op 17v bij stationair.


Verder lijkt alles origineel en correspondeert ook met wat volgens elektrisch schema in dit type zou moeten zitten.

Lijkt soms helemaal geen laadspanning te hebben, volgens de meter in de auto en dat heb ik ook vanochtend eerst gemeten op de accu, om dan vervolgens weer veel te hoog te zijn. Kan het zijn dat ergens een ‘slecht’ contact dit soort fratsen teweegbrengt.

Stel: om fouten in bedrading uit te sluiten.
- direkte nieuwe draad tussen EXC regelaar en EXC dynamo
- bestaande plus van de regelaar intact want dynamo laadt dus die moet goed zijn
- massa voor de regelaar direkt van het motorblok
- B+ kant op de dynamo blijft zoals was want dynamo laadt
dan zou dat theoretisch toch een werkend systeem moeten zijn of maak ik nou een denkfout?!

(elektriek is bepaald niet mijn dagelijks ding)

groet,

Erik

 

 

 

 

 

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 04 juli 2018 05:35 PM
  [ # 10 ]

dat zwarte blokje even opgezocht = ontstoringscondensator

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 juli 2018 09:39 PM
  [ # 11 ]

Als je dynamo te veel spanning afgeeft dan wil dat altijd zeggen dat de veldwikkeling te veel spanning krijgt en een te sterk veld maakt waardoor je laadspanning en als gevolg daarvan de laadstroom te hoog zijn.
Hoe dat kan:
1. Defect in de regelaar: De spanningsregelaar regelt met behulp van een referentiespanning de stroom door het veld ( via de Exc aansluiting) . Als je regelaar er “naast” zit en te veel stroom door het veld stuurt is de laadspanning te hoog.
2. De “referentiespanning” is “slecht” d.w.z. geeft minder als de boordspanning aan. In dat geval “denkt” de regelaar dat er nog veel bijgeladen moet worden, wat niet het geval is.
Omdat je de spanningsregelaar al verwisseld hebt zou ik eerst een meten wat je referentiespanning is: Dat is de “R” aansluiting. Kijk uit, daar staat meestal “niet gelijkgerichte” spanning op, lees wisselspanning.
Daarnaast kun je ook de spanning op de EXC aansluiting meten: Ik denk dat je daar vrijwel de volledige voedingsspanning zult vinden, hetgeen aangeeft dat fout 1 of 2 optreedt, want als je accu redelijk vol is dan hoeft er niet veel geladen te worden. En goede truc om te kijken of de regelaar werkt: Meet de EXC spanning bij lopende motor en zet dan een paar grote verbruikers aan ( koplampen werkt vaak al) , de EXC spanning moet dan stijgen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 13 juli 2018 10:06 PM
  [ # 12 ]

Dag,


Na de bedrading aardingen etc allemaal nagekeken en ten dele vernieuwd te hebben nog steeds een trotse 17v.

Beide spanningsregelaars en de dynamo mee naar Dynastart in Barneveld.
Alledrie getest.
Dynamo goed; exact volgens specs 80A
Oude spanningsregelaar gewoon goed: 14,4 V
Nieuwe spanningsregelaar KAPUT; 17 V.
(de heren daar: dank voor de assistentie)
Oude spanningregelaar bij terug inbouwen stuk laten valen G%DV#$%#$@
Vervangen door nieuwe elektronische variant. Laadspanning OK!!

Niet willen geloven dat nieuwe dingen ook gewoon stuk kunnen zijn kan soms een hoop onnodig (denk) werk met zich meebrengen.

Voor de meedenkenden: Thanks!

Opgelost en dus gewoon weer rijden mit dit verder goddelijke product!


Groet,

Erik

 

 

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juli 2018 11:27 AM
  [ # 13 ]

Wat is er stuk aan je oude spanningsregelaar? Het doosje?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook