Cruise control (C2/ C3)
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 29 juni 2018 01:13 PM

Alweer een topic over Cruise Control.

Ik heb inmiddels al gelezen dat de CC in de oudere, eerste generatie) C2 en C3’s vrijwel gelijk aan elkaar zijn en ook vaak storing geven. Ik heb geprobeerd mij zo goed en kwaad mogelijk in te lezen, en er kunnen heel wat oorzaken zijn die de werking verstoren. Het volgende heb ik al gecontroleerd:

-Niet originele radio juist aangesloten.
-Schakelaar rempedaal controleren (vervangen/ herstellen).
-Schakelaar koppeling controleren (vervangen/ herstellen).
-Schakelaar stuur zelf controleren (schoonmaken/ herstellen/ vervangen).
-Zekeringen controleren.

Al het bovenstaande (lijkt) in orde.

Helaas werkt de CC nog steeds niet. Ik denk aan een foutmelding welke niet zichtbaar is voor mij. Alle andere electronica werkt prima, geen storingen op het dash. Motor loopt prachtig, start snel.

Ik zou (als electotechnicus) graag eens willen kijken of er een storing zichtbaar is, en of alle schakelaars (zichtbaar) echt werken. Is er iemand in de buurt van Utrecht die mijn C2 wil uitlezen (tegen vergoeding)?

Nog een aanvulling:

Als de CC schakelaar geeft nooit een “gong” geluid. Het blijft stil als de knop van off naar on wordt gezet. Echter, staat de knop op off (leesbaar) dan hoor ik soms een gong als het stuur naar links wordt gedraaid. heel vreemd. Zet ik de cc schakelaar op on (leesbaar) dan komt dit geluidje niet meer terug.

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 juni 2018 06:58 PM
  [ # 1 ]

De grootste nachtmerrie van de stuurschakelaars, is cockpitspray in spuitbus, dit spul gaat overal tussen zitten, dus nooit gebruiken, of op de doek spuiten,
En cruise werkt alleen in 4e en 5e versnelling,
Ja sorry meschien wist je dit al maar je weet nooit,

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 29 juni 2018 07:25 PM
  [ # 2 ]

De stuurschakelaars zijn nog redelijk fris. Helemaal uit elkaar gehaald, scoongemaakt en doorgemeten. Weerstandswaardes (veranderingen) lijken allemaal te kloppen, schakelaars zelf sluiten echt tot 0 Ohm.

Ja, van de 4 en 5e versnelling had ik gelezen. Zelfs dan geen geluid bij aanzetten/ uitzetten cc.

Alles wat te meten is, tot aan de stekkers gaat goed. Daarachter als het signaal vertaalt moet worden (com2000, ik ben mij hier nog aan het verdiepen) heb ik geen mogelijkheden meer.

Schakelaars haal ik (heel wat gedaan) uit elkaar, contactpuntjes maak ik vetvrij en met een glasvezelstift zuiver. Nogmaals met isopropyl reinigen, veertjes aanspannen en bewegende delen smeren (zuurvije vaseline). Daarna in elkaar zetten, en meten. Goede ervaringen mee en minstens zo goed als nieuw. Echter, pas als de boord computer zegt dat het ook echt goed is, ben ik tevreden. Er zitten natuurlijk nog meer stukjes bedrading en overgangen in. En de boordcomputer zelf kan ook een reden vinden om er geen zin in te hebben.

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Gepost: 29 juni 2018 07:39 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 29 juni 2018 07:48 PM
  [ # 4 ]

Zeker! Dank in ieder geval, maar de zoekfunctie is idd erg fijn.

Ik ben inderdaad echt benieuwd of er niet ergens anders een storing is welke verhinderd dat de cc niet kan (mag…) werken. Vandaar dat als iemand een mogelijkheid heeft tot uitlezen, kan ik weer een en ander uittsluiten.

In ieder geval werkt alles verder. Geen storingen zichtbaar.

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 03 juli 2018 03:24 PM
  [ # 5 ]

Nog een extra vraagje. Als je op het stuur de schakelaar naar “on” verzet, is er dan altijd een signaal (“gong”) hoorbaar? Aangezien er geen aanduiding op het display is, en ik nog nooit een werkende CC heb mogen ervaren.

-Telkens als het schuifje aan wordt gezet hoor je dit signaal? Dus ook als je paar keer heen en weer beweegt hoor je telkens opnieuw dit geluid?
-Is dit signaal altijd waarneembaar, of alleen in versnelling 4/5 (boven de 50) als de CC ook echt zou kunnen werken?

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Gepost: 03 juli 2018 03:29 PM
  [ # 6 ]
Okke schreef:

Als je op het stuur de schakelaar naar “on” verzet, is er dan altijd een signaal (“gong”) hoorbaar?

Yep, als je bij een draaiende motor de CC inschakelt, dus de schakelaar op ON zet, hoor je het geluidssignaal.
Onafhankelijk of je rijdt of stilstaat.

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 03 juli 2018 04:28 PM
  [ # 7 ]

Ah…top! Ik denk dan toch dat de com2000 de schakelaars van de CC verkeerd vertaalt. Aangezien ik die “gong” juist hoor als de schakelaar op “off” staat en het stuur naar links draai. Zodra de schakelaar op “on” staat, geen gong geluid meer waarneembaar. Dank Rene!

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 12 juli 2018 04:24 PM
  [ # 8 ]

Vandaag bij D&O services geweest om met lexia eea te laten uitlezen. Zo hoopte ik sneller bij een oplossing te komen. Helaas lukt het uitlezen niet. Enorm balen.

Een collega van mij hoorde mijn verhaal aan. Die heeft een universele bluetooth OBD2 dongle. Die eens aangesloten, en dat werkte wel! Vreemd. Er zijn ook geen storingen zichtbaar, alles lijkt prima. Maar toch zou ik graag eens wat verder kijken mbv Lexia. Gebruikt Lexia andere pinnen (en heeft dit te maken met niveau CAN/ VAN kunnen uitlezen)?

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Gepost: 13 juli 2018 12:09 PM
  [ # 9 ]

Vreemd dat je er met een Lexia niet in komt en met een OBD2-dongletje wel.

Ik heb juist het omgekeerde, ik heb zo’n dongletje, kom er ook mee in, maar die ziet weer niet de storingen, die een professionelere OBD2-reader wel ziet.

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 13 juli 2018 12:57 PM
  [ # 10 ]

Ik heb verder ook geen idee hoe het CAN/VAN bus protocol werkt, en hoe alles wordt beschermd. Er moeten natuurlijk zaken toegankelijk zijn, en via een soort universeel protocol opvraagbaar.

Daar zal een verschil zitten in uitlezen en wel/ niet communiceren. Bij D&O gaaf de monteur aan dat er iets niet helemaal goed kan zijn met de BSI, waardoor hij niet verder kwam. Welke oorzaak dat is, is natuurlijk gissen en zoeken. Denk maar aan eventueel vervangen onderdelen die niet bij de auto horen, slechte connecties. Ook las ik (achteraf) dat sommige dongels nogal stevig op de connector moeten worden gedrukt.

Is er iemand in de buurt van Utrecht, in het bezit van Lexia die nog eens een poging wil wagen om de c2 uit te lezen? Dat zou ik enorm kunnen waarderen.

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 14 oktober 2018 11:56 AM
  [ # 11 ]

Het werkt weer!

Toch nog eens verder gaan zoeken en de com2000 gedemonteerd. Alles doorgemeten en toen kwam ik er achter dat er een signaal onderbroken was van de flatcabble welke in het huis om de stuuras heen zit.

Met wat hulp van het internet kon ik een spare aansluiting gebruiken en heb dit omgesoldeerd. Alles doorgemeten, en weer aangesloten.

Blij!

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Gepost: 14 oktober 2018 08:44 PM
  [ # 12 ]
Okke schreef:

Alle schakelaars staan via een weerstandsnetwerk over uiteindelijk maar 2 draden. De weerstand over deze 2 aansluitingen wordt door de Com2000 uitgelezen.

Met deze informatie ben ik even gaan meten.
Met de schakelaar op OFF is de weerstand 0 Ohm, dus deze stand sluit het weerstandsnetwerk kort.

Op ON en geen van de 3 drukknoppen ingedrukt meet je de som van de 3 in serie staande weerstanden.
Elke ingedrukte drukknop overbrugt 1 van de 3 weerstanden en aangezien deze elk een andere waarde hebben is in elke mogelijke situatie de som anders.
Indien gewenst geef ik nog wel even de waarde op in alle standen.

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 14 oktober 2018 09:04 PM
  [ # 13 ]

Klopt. Even uit mijn hoofd begin je bij 680 Ohm als de cc wordt ingeschakeld over de 2 draden. Off sluit alles kort naar 0 ohm. Elke toets activeert een waarde, zodat deze bus varieert tussen die 680 ohm richting 0.

Als de draden worden aangesloten op de com2000, zit er nog eens een bus-afsluiter op: 270 Ohm. Die komt hier parallel overheen!

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
Gepost: 14 oktober 2018 09:11 PM
  [ # 14 ]

Resultante weerstand: 1/Rresultante = 1/270 + 1/(R1 + R2 + R3), waarbij R1 t/m R3 met de drukknoppen elk 0 gemaakt kunnen worden.

Profiel  
 
Okke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2018

Gepost: 14 oktober 2018 10:07 PM
  [ # 15 ]

Ja. Waarmee ook helder is dat bij veroudering van schakelaars en connectors de waardes anders worden en dus verkeerd worden geintepreteerd door de com2000.

Belangrijk om de connectors goed schoon te maken en de contactdruk van de schakelaars eventueel te herstellen (naast reinigen van de contacten).
Daarna doormeten.

AX 1.4 TGS (verkocht)
C2 1.4 Plaisir (heden)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook