temperatuurmeter Jumpy XUD9 te lage waarde en slaat regelmatig door
maurits60
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-07-2018

Gepost: 02 juli 2018 12:25 AM

Hallo,

Ik heb zojuist geleerd op dit forum welk motortype er in m’n Jumpy zit. Ik heb een probleem met de temperatuurmeter.

Voorheen schommelde de bedrijfstemperatuur net onder de 90 graden. Maar sinds enige tijd geeft de meter consequent een bedrijfstemperatuur van ruim onder 70 graden. Ergens op dit forum begreep ik dat dit te maken kan hebben met een hyperactive thermostaat.

Maar wanneer ik in de file sta af en toe dan loopt de meter op naar nog geen 90 graden, waarna de meter langzaam weer terugzakt. De thermostaat en ventilator werken vermoedelijk dus naar behoren (nog niet de motorkap open gemaakt in de file).

Ook slaat de meter regelmatig heen en weer in het rood en gaat het stopalarm knipperen. Soms blijft de meter continu in het rood staan en soms functioneert de meter zoals bedoeld (maar dan te lage waarde).

Vloeistofniveau is echter steeds voldoende. Wat is er te zeggen over het functioneren van de sensors in het watercircuit op basis van deze symptomen?

Nog een andere vraag. Ik heb een foto toegevoegd van de slang die bovenaan de radiator in- of uittreedt (aan de bestuurderskant). Ik neem aan dat dit de warme retourleiding is. Is de component op de foto de waterpomp en de electrische plug een temoperatuursensor die de pomp aanstuurt? Waar de slang de radiator ingaat zit ook een sensor. Dit is de thermostaat voor de ventilator vermoedelijk. Is dat correct?

Ik wilde twee foto’s plaatsen. Maar de instructie zegt dat ik ‘om meer dan één bijlage toe te voegen moet klikken op de voorbeeldknop na het kiezen van een bestand’. Maar ik zie geen voorbeeldknop, dus die tweede afbeelding lukt niet. Edit: ik krijg helemaal geen bijlagen in de upload ondanks dat ze 800x800 pixels zijn en kleiner dan 500 kb.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juli 2018 08:22 AM
  [ # 1 ]

Je hebt 2 problemen:
- Je temperatuurmeter slaat in het rood: Meestal is dat een draad van de temperatuur sensor die ergens tegen de massa komt. Als de motor te heet wordt loopt ie altijd langzaam in het rood. ( Ja, kan ook snel, maar dan was je blok al kapot geweest).
- Als je motor echt niet warm genoeg wordt blijft je thermostaat open staan, en dat wil vrijwel altijd zeggen dat die kapot is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
maurits60
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-07-2018

Gepost: 02 juli 2018 12:58 PM
  [ # 2 ]

Oke, bedankt voor de info.

Ik weet weinig van de interne werking en schakeling van het koelsysteem. Ik heb dus nog een paar vragen.

Ik heb begrepen dat na koude start het koelwater pas gaat circuleren bij een zekere motortemperatuur. Er wordt ook wel gezegd dat een motor meestal niet op bedrijfstemperatuur kan komen, wanneer de (defecte) thermostaat continu openstaat. Een goed functionerende thermostaat doet het koelwater dus circuleren of niet circuleren afhankelijk van de benodigde koeling. Is dit juist en geldt dat ook voor dit type motorblok?

Is de thermostaat in de XUD9 een electrisch aangestuurde klep met een waterpomp die altijd draait, of schakelt de thermostaat de waterpomp aan/uit om de juiste motortemperatuur te handhaven?

Activeren van de ventilator voor extra koeling gaat via de sensor die aan de zijkant (bestuurderskant) van de radiator zit neem ik aan. Klopt dit? En waar zit de ‘basisthermostaat’ dan?

Profiel  
 
maurits60
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-07-2018

Gepost: 02 juli 2018 01:00 PM
  [ # 3 ]

Ik krijg geen plaatjes in de upload, ook niet van 800x800 en 250kb. Zou toch moeten kunnen. Wat doe ik niet goed?

Profiel  
 
maurits60
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-07-2018

Gepost: 22 juli 2018 01:40 AM
  [ # 4 ]

Ik heb de thermostaat vervangen met een nieuw exemplaar. Op het moment dat ik de oude thermostaat uit de zitting trok stroomde circa 1,5 liter koelwater uit het de opening. De oude koude thermostaat stond blijkbaar dicht en was dus ook niet defect.

Na het plaatsen van de nieuwe thermostaat heb ik enkele malen korte stukken gereden en elke keer het gezakte koelwaterniveau terug op peil gebracht. De lucht is er hopelijk nu uitgedrukt.

Maar het probleem nog niet opgelost. De meter wijst nog steeds een krappe 70 graden aan, terwijl het buitentemperatuur 28 graden celcius is.

Misschien is de temperatuursensor defect? Zit die sensor direct boven de thermostaat? En welke waarden moet een goed werkende tempertuursensor afgeven? Of kan het probleem ook nog door iets anders veroorzaakt worden?

mvg maurits

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook