Snelheidssensor Berlingo 2.0 HDi 2002
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 03 juli 2018 03:38 PM

Heren deskundigen, graag uw mening:
Mijn Berlingo ( nu alweer 16 jaar oud, bijna op 400.000 km, maar steeds regulier in onderhoud bij de Citroëndealer) heeft nu weer dezelfde kuren als ca. 5 jaar geleden.
Destijds na gereden te hebben in zware regenbuien, ging de snelheidsmeter soms wispelturig hoog en laag zwiepen en hield de motor in of versnelde juist. Toen dit hinderlijker werd heeft de garage na (te) veel zoeken gevonden dat dit kwam door een computercomponent op de versnellingsbak. Na vervanging was het euvel voorbij.
Van Beremans leerde ik op 16 jan. jl. dat deze component de snelheidssensor was en wat de verdere functie was voor het motormanagement; duidelijk & dank !
Maar: vorige week begon hetzelfde probleem weer,( dus snelheidsmeter-schommelingen en wispelturige motor) en, maar vooral als de buitentemperatuur hoog was. Het gebeurt nu (nog) alleen bij lagere snelheid.
Bij het rijden op snelheid merk ik niets aan de motor, wel zwiept de meter soms).
Vraag: hoe komt dit nu: is de (vernieuwde snelheidssensor wèèr kapot, maakt de stekker weer(?) slecht contact ?  Is dit een bekend euvel ?
Graag jullie mening , waarvoor alvast bedankt !
Wisizu
P.S.  Verder blijft het natuurlijk een heerlijke en zeer bruikbare auto !

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 04 juli 2018 10:32 AM
  [ # 1 ]

nieuwe snelheid sensor monteren volgens mij. Komt nog voor.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 21 september 2018 10:32 PM
  [ # 2 ]

Vervolg van 3 juli, met dank aan KiteFlupke voor het meedenken !

Het euvel met de snelheidssensor was (nog) niet echt hinderlijk en navraag bij de Citroën-dealer in Hilversum deed mij financieel nogal schrikken en wijkt nogal af van andere info: de sensor kost € 85,= en het monteren één uur à € 100,=. Is dit een normaal uur-bedrag ? Nog maar even aanzien dus !

Het wordt vreemder dat het euvel langzaam aan minder werd en nu over is! Wat is er gebeurd:
- 1. Heeft de sensor “zich” hersteld ? of
- 2. Heeft/is het contact-oppervlak tussen sensor en bak zich hersteld / gereinigd ? of
- 3. Zijn de aansluitingen/ stekkertjes weer goed ?
Wie heeft dit spontane herstel ook meegemaakt of weet hoe dit komt ?
Graag de mening van de (ervarings-)deskundigen !

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 september 2018 10:13 AM
  [ # 3 ]

Als je na een grote hoosbui ( of als je door een dikke laag water gereden bent) problemen met een sensor krijgt dan heb je waarschijnlijk vuil water in de sensor aansluiting zitten. Omdat de signalen die die sensoren afgeven erg klein zijn heeft een kleine verstoring door corrossie ( gevolg van dat vuil water) of lekstromen als gevolgen.
Waarom treedt dit meer op bij hete motor: Blijkbaar zijn de componenten dan gevoeliger.
De stekker van de sensor heeft waterdichte aansluiting maar na verloop van tijd wil die door veroudering wel eens gaan lekken. De sensor vervangen helpt, schone contacten aan een kant en nieuwe montage.
Wat je ook zou kunnen proberen is de stekker losmaken de aansluitingen schoon en droog maken ( met een haarfohn werkt prima!) en daarna met zuurvrije vaseline , en als je dat niet hebt een klodder vet, weer monteren en kijken of dat helpt. baadt het niet dan schaadt het niet.
De sensoren zelfs zijn zelden defect, maar dat kan wel!.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 september 2018 11:49 AM
  [ # 4 ]

Dank je wel, Citroensmgz !

[ De stekker van de sensor heeft waterdichte aansluiting maar na verloop van tijd wil die door veroudering wel eens gaan lekken. De sensor vervangen helpt, schone contacten aan een kant en nieuwe montage.
Wat je ook zou kunnen proberen is de stekker losmaken de aansluitingen schoon en droog maken ( met een haarfohn werkt prima!) en daarna met zuurvrije vaseline , en als je dat niet hebt een klodder vet, weer monteren en kijken of dat helpt. baadt het niet dan schaadt het niet. ]
( De quote-werking is me niet geheel duidelijk, dus maar zo . . .)

Je advies zal ik (laten) doen bij de jaarlijkse beurt dit najaar, of eerder als de koppeling ( nu 333.000 km oud) aan de beurt is. Directe actie is gelukkig nu niet nodig.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 25 september 2018 08:49 AM
  [ # 5 ]

Als de koppeling aan de beurt is kan je zo aan die sensor.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook