1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Sensodrive storing in file
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 26 juli 2018 09:51 PM

Sinds een maand ben ik in het gelukkige bezit van een Citroen C2 1.4 VTR met Sensodrive, bouwjaar 2003. Gekocht van een particulier, grotendeels dealer onderhouden met onderhoudsboekjes, nieuwe APK, nieuwe distributieriem, nieuwe accu en net een ton op de teller en ziet er buitengewoon goed uit voor zijn leeftijd. Tijdens de testrit reed ie heel prettig. Kortom, liefde op het eerste gezicht.

De liefde van de auto naar mij toe bekoelde echter al na anderhalve week toen hij op een warme dag in de file ineens een Sensodrive storing gaf: het auto en sneeuwvlok lampje gingen knipperen en de auto wilde niet meer vooruit komen behalve schokkend in zijn één. Na een tijdje de auto uit te hebben gezet reed de auto weer, maar na een paar minuten weer hetzelfde. Ik heb hem weg laten slepen naar een dealer.

De dealer heeft de auto uitgelezen:
- Permanente storing. Storing aan het regelorgaan koppeling: onjuiste positie
- Permanente storing. Storing signaal selectiehendel onjuist
- Tijdelijke storing: Storing signaal selectiehendel samenhang

Oordeel dealer: de koppeling is versleten en moet in zijn geheel worden vervangen. Kosten circa 2000 euro. Overigens heeft de dealer het probleem niet zelf kunnen reproduceren; hij schakelde daar tijdens een proefrit goed. Aangezien de liefde van mij nog steeds groot is heb ik besloten om de reparatie uit te laten voeren. Na een week wachten had ik mijn autootje terug met een nieuw koppeling en een nieuw regelorgaan. So far so good.

Na een paar weken kwam ik weer in een file, en wat denk je? Precies dezelfde storing. Omdat ik geen zin had om weer een sleepauto bellen heb ik de auto een uurtje in de schaduw gezet en gewacht totdat de file voorbij was. Ik kon daarna weer probleemloos rijden. “Aha”, dacht ik. “Het lijkt warmte gerelateerd”.

De volgende dag heb ik de dealer weer gebeld en de situatie uitgelegd. Nu kwam de monteur wel met een heel merkwaardig verhaal. “Ja”, zei die, “dat hij in de file oververhit raakt is eigenlijk heel normaal want als je hem in zijn 1 zet dan drukt de servomotor continu de koppeling in en als het dan ook nog warm is dan wordt ie te heet en gaat ie in storing. Je moet hem in neutraal zetten”. Ik vroeg nog of het misschien iets met een warmtesensor te maken kon hebben, maar dat was volgens de monteur onmogelijk.

Ik ken meerdere mensen met een half-automaat (alhoewel ik niet weet of dat een Sensodrive is) en die hebben dit soort problemen nooit. Is iemand bekend met dit soort problemen en is wat de monteur zegt redelijk of pertinente onzin?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2018 11:09 PM
  [ # 1 ]

De Sensodrive is geen half-automaat, maar een gerobotiseerde handbak.

En de monteur heeft het bij het rechte eind, zet bij een wat langere stilstand de bak in N. De besturing van de bak doet dat uiteindelijk ook zelf, maar dat duurt bij de huidige temperaturen te lang. Al die tijd blijft de elektrische koppelingsservomotor bekrachtigd en warmt daardoor teveel op.

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2018 11:41 PM
  [ # 2 ]

Nog ter aanvulling het volgende.
De koppelingsservo hangt qua warmtehuishouding niet echt optimaal.
Deze zit namelijk aan de voorkant van het koppelingshuis en daardoor direct achter de radiateur.
Als bij stilstand dan ook nog de koelventilator inschakelt krijgt hij de volle bak warme lucht over zich heen.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1611
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 27 juli 2018 08:00 AM
  [ # 3 ]

Exact dit probleem heeft ons destijds besloten de C2 weg te doen. Citroen amsterdam had er geen oplossing voor. Na 700,- afgetikt te hebben bleef het probleem bestaan.

Profiel  
 
Gepost: 27 juli 2018 08:19 AM
  [ # 4 ]

Maar net een ton met een koppelingsplaat doen is niet echt veel, ik zit nu op bijna 165 k met nog het originele spul.
Heb je de versleten plaat gezien?
Zo ja, was die dat ook echt?

Weet je iets over het gebruik door de vorige eigenaar? Veel stads- of filewerk?

Voor meer informatie over de Sensodrive-bak en met name over de nukken ervan, gebruik dan even de zoekterm “sensodrive” in zowel het C2- als het C3-deel van dit forum.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2261
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 juli 2018 09:47 AM
  [ # 5 ]

Het klopt dat die actuator/koppelingsservo te heet kan worden. Wat ik wel vreemd vindt dat hij eerst de koppeling vervangt en als je probleem dan terug komt direct weet wat de oplossing is: De eerste foutmeldingen geven al aan dat de actuator/servo niet goed reageerd ( die servo geeft zelf feedback aan de computer over z’n positie, als dat niet klopt krijg je een foutmelding). Je zegt een nieuw regelorgaan: Hebben ze de koppelingsservo vervangen of of de schakelservo? Ik zou bijna denken dat uit gemakzucht de koppeling vervangen is zonder goede diagnose.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 27 juli 2018 11:52 AM
  [ # 6 ]

Hi,

Bedankt voor de reacties. Is 100k niet veel voor een koppelingsplaat? Dat wil ik best geloven. Ik heb de versleten plaat niet gezien, maar ging ervanuit dat de dealer niet uit zijn nek kletst. De vorige eigenaar zei dat hij vooral in de stad reed. Nu ik hem in het bezit hebt zit ie voornamelijk op de snelweg. Bedankt voor de tip voor het gebruiken van de zoekfunctie.

Duidelijk dat de servomotor inderdaad te heet kan worden. Ik denk dat de dealer de gehele versnellingsbak heeft vervangen, maar ik zou dan de factuur er nog eens op na moeten slaan. Waarom ze dat gedaan hebben? Gemak? Geld verdienen? Ik weet het niet. Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel bij, aangezien de oorzaak dus kennelijk weldegelijk op voorhand bekend was. Dit geintje heeft 2000 euro gekost terwijl de auto dat eigenlijk niet waard is. Die keus heb ik natuurlijk wel zelf gemaakt, dus in dat opzicht klaag ik niet. Ik hoorde overigens pas na de reparatie dat ze probleemloos hebben kunnen proefrijden. Niet echt netjes.

Profiel  
 
FastFred
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1843
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 juli 2018 03:03 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij wissel je voor 2000 euro geen robotbak. Voor dat geld heb je amper een reguliere handbak (voor mijn auto dan, via de dealer).

In veel stadsverkeer is 100k voor een koppeling best aardig, hangt natuurlijk van meer omstandigheden af. Mijn ZX is meer dan 300.000km oud geworden met de originele koppeling.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Gepost: 27 juli 2018 03:06 PM
  [ # 8 ]

Daarnaast kost bij de dealer een nieuwe koppelingsservo ook al € 630,-

Profiel  
 
FastFred
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1843
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 juli 2018 03:14 PM
  [ # 9 ]

Inderdaad, ik kan me voorstellen dat een koppelingswissel bij een robotbak aardig in de papieren kan lopen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Gepost: 27 juli 2018 03:18 PM
  [ # 10 ]

Benodigde materiaal:
. koppelingsplaat
. drukgroep
. druklager
. geleidebus
en in dit geval een koppelingsservo.

Qua arbeid is het iets meer dan een conventionele handbak, omdat je met de Lexia eerst beide servomotoren in de demontagestand moet zetten en, nadat alles weer is samengebouwd, de koppelingsservo opnieuw moet inleren.
Maar dat is bij elkaar niet meer dan een uur meerwerk.

Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar de factuur.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 27 juli 2018 07:12 PM
  [ # 11 ]

Bij deze.

Afbeelding Bijlagen
20180727_190058.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Paulwes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-10-2017

Gepost: 27 juli 2018 11:53 PM
  [ # 12 ]

Wij rijden sinds 1-9-17 in een C2 1.4 met Sensodrive. Deze staat nu op 162000 km.
Gelukkig nog geen grote onkosten gehad.
Aan het rijden met een robotbak moesten we wel erg wennen.
Vooral omdat hij heel soms wat nukkig of traag reageerd.
Als je de techniek zijn werk laat doen, dan gaat het goed.

Of ik de C2 met deze bak nog eens zou kopen weet ik nog niet.
Zou dan misschien voor een “gewone” automaat of CVT gaan.

Jammer van zoveel geld

Profiel  
 
Gepost: 28 juli 2018 09:43 AM
  [ # 13 ]

Wat de factuur betreft, wat ik al opsomde plus 2 keerringen en 2 l bakolie.
De servomotor is een aanzienlijk deel van de kosten en ook het uurtarief hakt er stevig in.
Wel bijzonder dat er staat dat er problemen met de bak waren, dit had natuurlijk koppeling moeten zijn.
En wat is de reden dat de remlichtschakelaar is vervangen?

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1611
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 28 juli 2018 10:00 AM
  [ # 14 ]

Daar beginnen ze toch altijd mee? Is het eerste verdiend. Deze geeft bij het intrappen signaal dat de bak in de versnelling gezet kan worden toch?

Profiel  
 
Gepost: 28 juli 2018 10:14 AM
  [ # 15 ]

Intrappen rempedaal is voorwaarde voor het kunnen starten en het inschakelen van de achteruit, niet voor de versnellingen vooruit.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook