1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Startonderbreker defect
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 28 juli 2018 03:47 PM

Ik heb een Xsara Piccasso 1.8, handgeschakeld, uit 2005.
Vandaag tijdens een rit, valt de auto plots stil en verschijnt de mededeling : “Startonderbreker defect”
Iemand een tip, hoe ik deze storing kan verhelpen ?

Ik heb een Lexia. Tijdens uitlezen geeft hij een storing van de BSI aan. Hij geeft hierop de melding : “permanente storing in de communicatie met motormanagementcomputer.
Ook geeft hij aan dat hij geen injectiesysteem vindt. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de storing in de startonderbreker.

Kan iemand mij helpen ?

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 juli 2018 08:56 PM
  [ # 1 ]

Dat is wel erg vervelend…
Alle zekeringen al nagelopen?

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 29 juli 2018 09:00 AM
  [ # 2 ]

Ja, alle ter zaken doende zekeringen gecontroleerd. Ook alle vijf de connectoren in de zekeringkast onder de motorkap er van af gehad, gereinigd en weer op de plaats gezet. Van de centrale computer ook de drie connectoren los gehad en gereinigd. We hebben er ook al een splinternieuwe accu in gehad, om uit te sluiten dat het hieraan zou liggen. We hebben beide sleutels gisteren opnieuw ingeleerd, echter zonder resultaat.

Wat ik raar vind, de auto staat in geactiveerde Eco-modus. Misschien deze proberen uit te schakelen ?

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 juli 2018 09:37 AM
  [ # 3 ]

Het inleren van de sleutels? heb je dat met de Lexia gedaan, als dit niet goed gebeurd dan geeft hij deze storing aan, de bsi kan niet communiceren met de sleutel waardoor hij in startblokkering/onderbreking gaat.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 juli 2018 11:00 AM
  [ # 4 ]

De ec-modus gaat er pas af als de auto gestart wordt, meschien is het een idee om de startmotor om het systeem heen te starten, dus de startrelais op de startmotor handmatig te bedienen, immers staat de startmotor altijd op spaning door de accu,  dus als je het relais door verbind gaat de startmotor rond, dan wel incl contact,  vroeger deden we dit met een kleine schroevendraaier,

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 29 juli 2018 01:33 PM
  [ # 5 ]

René, het inleren van de sleutels, was een paar dagen geleden gedaan. Was zonder problemen verlopen. We hebben het nu weer gedaan en het systeem gaf aan dat inleren van beide sleutels succesvol was verlopen. Met het inleren kun je eigenlijk ook niks fout doen…toch ?

beremans, hahahaaaa, ja ook ik ken die truukjes ik wel, maar de auto start gewoon volop, slaat alleen niet aan.


Even iets wat er aan vooraf ging :

Auto is 3 weken geleden gekocht en gaf twee keer de melding dat er problemen waren met de startonderbreker, maar was na een korte tijd wel weer gewoon startbaar. Mijn zoon is er mee op vakantie geweest, zonder problemen. Van de week hebben we een andere sleutel, hij had er maar één, gehaald en beide sleutels met sleutelcode en Lexia ingeleerd. Beide sleutels werken/werkten perfect. Gisteren was hij onderweg naar mij en viel de auto tijdens het rijden stil, met de mededeling dat de startonderbreker defect was. Auto naar mij gesleept, Lexia er aan gehangen en deze geeft aan dat de BSI in storing staat : “permanente storing in de communicatie met motormanagementcomputer”. Ik krijg deze storing niet gereset.
Wat mij opviel was dat de Eco=modus was ingeschakeld….....deze status behoudt hij, ook wanneer de accu 30 min. er van af is gehaald.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 juli 2018 01:41 PM
  [ # 6 ]

Misschien dan toch de sleutel die gehaald is op de sloop de boosdoener is.
Met deze sleutel kan je niet op afstand de deuren openen toch?, misschien dat dit elkaar “bijt”
Ik zou die sleutel uit de BSI halen en dan weer is proberen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 29 juli 2018 02:06 PM
  [ # 7 ]

Hebben we al gedaan René, ook met alleen de originele sleutel, veranderd er niks.
Ik zelf heb het idee dat de continue Eco-modus, misschien alles tegenhoudt, omdat deze ook na het los gooien van de accupolen niet verdwijnt.

We hebben nu drie zaken :

1.  Storing BSI met eerder genoemde mededeling.

2.  Bij globale diagnose ziet Lexia het injectie systeem niet.

3.  Hij staat continu in Eco-modus.


Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 juli 2018 02:12 PM
  [ # 8 ]

Die kan je op twee manieren laten controleren, door de BSI (die beschrijving heb je) en door de accu. daar staat tie waarschijnlijk op.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 juli 2018 04:58 PM
  [ # 9 ]

Als je motormanagement geen spanning krijgt kun je er ook niet mee communiceren, en start hij niet. Kun je nog “ouderwets” controleren of je motormanagement computer ook echt spanning heeft. ( met een lampje/nultimeter of de draad die die spanning moet verzorgen ? Wel spanning? mogelijk probleem in MM computer, geen spannings, terug zoeken naar de fout.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 juli 2018 05:08 PM
  [ # 10 ]

Ik zit het nog is allemaal na te lezen, de connectoren die je schoongemaakt hebt is van de BSM in de motorruimte, de BSI zit onder je stuur bij de zekering kast in het interieur, heb je daar al eens geken hoe die eruit ziet (de BSI)

Kan je gelijk kijken naar de voeding wat Citroenbsmz zegt

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 29 juli 2018 07:43 PM
  [ # 11 ]

René, ja hij zal op batterij staan, lijkt mij.
En ja, de connectoren van de BSM zijn brandschoon. Ik heb nog niet naar de BSI gekeken.
Van welk onderdeel BSI of BSM is het motormanagement onderdeel ? Of is het motormanagement fysiek weer een apart component ?
Ik dacht dat het deel onder de motorkap waar drie connectoren opzitten, met zo’n zwart plastig afdekzakje er over, dat dit het motormanagement was/is ? Klopt dat ?

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 juli 2018 07:46 PM
  [ # 12 ]

BSI is interieur en zit in het interieur, BSM is van de motor die zit in het motorgedeelte (zo onthoud ik het)
De BSI daar heb jij je fout zitten dus die zou ik is nazien

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 29 juli 2018 07:51 PM
  [ # 13 ]

Citroensmgz, ja lijkt me logisch, wanneer het MM geen spanning krijgt dat het dan allemaal niet meer werkt. Ik probeer te beredeneren waarom hij geen spanning zou kunnen krijgen. Dat kan, volgens mij, komen omdat er geen vrijgave komt van de startonderbreker. Ik heb inmiddels in Haynes opgezocht en gevonden dat de startonderbreker slechts een analoog deel is dat om het contactslot zit. Dus zou ik deze zonder meer kunnen vervangen. Wanneer deze vervangen is, dan de sleutel opnieuw inleren. Dan zou de startonderbreker weer moeten werken. Er vanuit gaande dat de onderbreker, zoals de auto aangeeft, gewoon defect is en de rest van de storingen hieruit voortvloeit.

Wat vinden jullie van deze beredenering ? Klinkt het logisch of zie ik zaken over het hoofd ?

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 29 juli 2018 07:56 PM
  [ # 14 ]

René, begrijp ik ik, maar waar zit het motormanagement nou ? Onder de motorkap als onderdeel van de BSM of onder het dashboard in de BSI ?
Heb inmiddels ook begrepen dat je ook een BSI hebt die alleen met interieurdelen te maken heeft of begrijp ik dit niet goed ?

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 29 juli 2018 07:58 PM
  [ # 15 ]

Dat is goed, de I van BSI staat voor interieur en de M van BSM is van motormanegment.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook