Ontsteking Traction Avant
Tdevries164
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2018

Gepost: 29 juli 2018 09:41 PM

Hallo ik heb een vraag over de onsteking van mijn Traction 11bl sport uit 1952.
Zelf kom ik er maar niet achter; dus is mijn vraag wat kan het probleem zijn?

Toen ik de auto probeerde aftestellen ging er wat mis een harde knal uit de uitlaat. Ik dacht toen der tijd dat het ontstekingshuis het was. Die kwam namelijk uit een ander Citroën model en was er door de garage in gezet. Ik heb het ontstekingshuis vervangen voor een originele en de accu vernieuwt tot mijn verbazing vonken de bougies nog steeds niet. Terwijl de bobine wel stroom geeft aan het ontstekingshuis. Ook heb ik geprobeerd de bougies te laten vonken met de slinger (ik dacht mischien neemt de startmotor te veel stroom bij de onsteking weg voor een vonk) maar dit was niet het geval. De bougies vonkten nog steeds niet.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 juli 2018 10:47 PM
  [ # 1 ]

Basisafstelling in orde?
http://www.kulsdom.be/ontsteking_afstellen.htm
Contactpunten geoxideerd?
Condensator kaduuk?

Profiel  
 
Tdevries164
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2018

Gepost: 29 juli 2018 10:54 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de snelle reactie. De Basisafstellingen zijn in orde en de contactpunten zijn ook nog mooi schoon.  maar de condensator zou het mischien kunnen zijn maar hoe controleer ik dit ?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 29 juli 2018 11:20 PM
  [ # 3 ]

condensator kun je gewoon even loshalen om te zien of het verschil maakt.

Heb je het verdeelhuis goed teruggezet? met de rotor de goede kant op EN tevens de krukas in de goede positie? Misschien de bougiekabels verwisseld?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 juli 2018 11:43 PM
  [ # 4 ]

Als de condensator stuk is heb je geen of nauwelijks een vonk. Je zou er even een andere condensator aan kunnen hangen.

Ik weet niet of de Trax met twee dubbele bobines werkt, dus twee bougies die tegelijk vonken.

Enniewee, de bobine krijgt spanning via het contactslot en hij krijgt massa via de onderbrekerpunten. Als de puntjes zich openen ontlaadt de primaire wikkeling via de condensator en het gevolg is een puls in de secundaire wikkeling van de bobine.

Als de condensator stuk is of geen goed contact maakt, ontlaadt de wikkeling zich te langzaam en heb je geen vonk.

Het lijkt ingewikkeld, maar is in feite een vrij simpel en betrouwbaar systeem.

Nieuwe en schoon lijkende contactpunten kunnen geen of slecht contact maken, puntenvijltje er even tussendoor.
Er is vast iemand die je een condensator wil lenen en als hij twee bobines heeft lijkt het me sterk dat die beiden zijn gesneuveld.

Heeft hij een enkele bobine, dan zou je die mogen verdenken. Meten is weten, primair zal hij en paar Ohms meten en secundair iets van tussen de 6 en 12 kiloOhm.

Profiel  
 
Tdevries164
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2018

Gepost: 30 juli 2018 07:29 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de hulp. Ik ga straks kijken of het de condensator is. heb er ook nog een liggen volgens mij.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 augustus 2018 09:10 PM
  [ # 6 ]

Ik dacht er over na, maar je kunt ook een probleem hebben met de rotor welke doorslaat. Kijk of je een vonk hebt met de kabel die rechtstreeks uit de bobine komt en naar de verdeelkap gaat.

Profiel  
 
ed-gs
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 30-05-2008

Gepost: 02 augustus 2018 09:51 PM
  [ # 7 ]

Misschien is je koolstof stift uit je verdeelkap gevallen?
Is mij ook wel eens gebeurd..

Profiel  
 
Tdevries164
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2018

Gepost: 04 augustus 2018 02:24 PM
  [ # 8 ]

Probleem is opgelost was inderdaad het koolstof stifje uit de verdelerkap die was afgebroken. Nu vonkt hij weer en start hij weer. Hij loopt echter niet fijn hij start wel maar slaat snel af en komt niet op toeren dit komt waarschijnlijk omdat hij een tijd stil heeft gestaan. Ga na de vakantie weer verder met de Trax

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook