1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
motor revisie 2.0
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 05 augustus 2018 11:58 PM

hoi,
mijn DS 20 ratelt bij hoge belasting maw, hoog toerental en hoge snelheid of bergop hoog in de toeren. beide gevallen hoog in de toeren vanaf ca 3500 omw/min. ik denk aan zwevende kleppen. het klinkt alsof het onder de de kleppendeksel vandaan komt en lijken tikkende kleppen.kleppen zijn wel gesteld…  ik hoor graag jullie mening…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 augustus 2018 04:23 PM
  [ # 1 ]

Geluid kleppen is niet afhankelijk van de belasting.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 augustus 2018 05:08 PM
  [ # 2 ]

Klinkt eerder als een uitgelopen lager of een gare zuiger.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 augustus 2018 06:02 PM
  [ # 3 ]

High speed knock misschien? Staat de ontsteking op tijd?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 augustus 2018 06:03 PM
  [ # 4 ]

Misschien pingelen?
Ontsteking te vroeg of mengsel te arm?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 augustus 2018 06:04 PM
  [ # 5 ]
jantje1948 schreef:

High speed knock misschien? Staat de ontsteking op tijd?

Dat bedoel ik Laughing
Je was me net voor…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 augustus 2018 06:33 PM
  [ # 6 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 06 augustus 2018 06:41 PM
  [ # 7 ]

het is echt ratelen en niet kloppen, wat je dus bij pingelen hoort. aantal jaren geleden zuigers,bussen en lagers vervangen. heeft t sindsdien eigenlijk altijd al gedaan.

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 06 augustus 2018 06:44 PM
  [ # 8 ]
Egbert schreef:

Geluid kleppen is niet afhankelijk van de belasting.

bij hoge toerental kunnen kleppen zweven…toch? misschien zwakke klepveren?

ontsteking staat goed.
gecheckt met oscilloscoop

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 augustus 2018 07:13 PM
  [ # 9 ]

Voor zwevende kleppen moet je behoorlijk over het maximale toerental gaan. Tenzij de veren minder stug geworden zijn. En het geeft voor zover ik een keer gehoord heb geen kloppend geluid.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gerard 2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-08-2009

- C1 1,0
Gepost: 06 augustus 2018 07:15 PM
  [ # 10 ]

Juiste benzine getankt?? 98 geen meuk van over de grens?

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 06 augustus 2018 07:23 PM
  [ # 11 ]

het is geen kloppend geluid als bij pingelen maar echt ratelen als bij slecht afgestelde kleppen.

ps; met welk stukje gereedschap kan ik de oliedruk meten? heb het idee dat t niet universeel is. ik zie in wphb dat een verloop van een banjobout is..?

ik ga namelijk ff goed onderzoeken wat er mankeert aan t blok. ik heb vier jaar geleden de zuigers en bussen vervangen en de kop geviseerd (oa nieuwe kleigeleiders) maar ....
ik heb olielekkage tussen bak en vliegwiel zo wat ik kan zien ( axiale speling krukas, denk ik)
geratel bij hoge toerental (zwevende kleppen…?)
olie in de carb. (ventilatie is goed, te hoge olie druk?)
cilinder drie heeft 1,5 bar minder compressie( slot zuigerveer of slechte kwaliteit zuigers en bussen?)
stukjes distributiegeleider terug gevonden bij t olie verversen, ook slechte kwaliteit of…?

genoeg redenen om t blok er weer uit te vissen maar t is wel een hydrauliek dus iets meer werk….

tips en meningen zijn welkom kan ik in de winter ermee aan de slag. ben zojuist terug gekomen uit Oostenrijk en wil volgend jaar weer Smile

2500 km gereden en 5 liter olie verbruikt….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 augustus 2018 08:17 PM
  [ # 12 ]

4 jaar geleden zuigers en bussen vervangen en nu al 5 liter op 2500 km?  Ik zou alles in de motor maar eens nakijken. Al eens gedacht aan kantelenden zuigers? Past wel bij olieverbruik.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 augustus 2018 08:27 PM
  [ # 13 ]

5 liter op 2500 km? Juist ja… Die motor is wel weer aan een revisie toe… Succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 06 augustus 2018 09:27 PM
  [ # 14 ]
Citroensmgz schreef:

4 jaar geleden zuigers en bussen vervangen en nu al 5 liter op 2500 km?  Ik zou alles in de motor maar eens nakijken. Al eens gedacht aan kantelenden zuigers? Past wel bij olieverbruik.

daarom ook mijn vraag hoe ik oliedruk kan meten met gangbaar gereedschap. kantelende zuigers lijkt mij sterk aangezien de zuigers en bussen niet heel oud zijn.

eerst diagnose stellen dan sleutelen… maar alle meningen zijn welkom!

dus zijn er ervaringen met slechte zuigers/bussen, distributie geleiders en hoe komt de olie in de carb.?

 

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 augustus 2018 10:47 PM
  [ # 15 ]

Die olie komt waarschijnlijk via de carterventilatie je carburateur in.
Je olieverbruik is immers extreem hoog!
Dat distributiestukje is natuurlijk ook niet jofel.
Ik vraag mij af of de revisie wel helemaal goed is gegaan.

Hangende klep zou eventueel kunnen, maar dat had je bij het werken aan de kleppen wel moeten merken.
Een erg slappe of gebroken veer valt wel op bij het monteren.
Je zou nog met een endoscoopacameraatje kunnen kijken of je sporen op de zuiger ziet van één van de kleppen…
Wel vreemd dat je het alleen hebt bij belasting en hoger toerental.
Die belasting heeft geen invloed op de kleppen…

Welke olie gebruik je trouwens? (viscositeit)

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook