DS3 piept/kraakt linksvoor: Fuseekogel?
gerson
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 23-09-2005

Gepost: 08 augustus 2018 11:13 AM

Onze DS3 1.6VTI So Chic uit 2010 heeft een moeilijk te lokaliseren probleem.

Meer dan een jaar geleden rammelde de ophanging voor. Toen zijn de stabilisatorstangen voor vervangen. Probleem opgelost. Na tijdje toch weer gerammel. Daarna bleek dat de stabilisatorstangen niet meer goed bevestigd waren, ze hadden zich enigszins losgewurmd. Toen goed vastgezet en de auto was stil en reed als een zonnetje.

Maar nu helaas weer piepen/kraken, wederom in de ophanging voor. Het lijkt van linksvoor te komen. Ik had gehoopt dat de stabilisatorstangen weer los waren gaan zitten (dan heb je tenminste een diagnose), maar die zitten goed vast. De garage heeft overal staan wrikken, bewegen, op de brug geweest, maar alleen tijdens rijden is het te horen. Bij slecht wegdek duidelijker hoorbaar. Ook bij lage snelheid. En na een nacht stilstaan is het de eerst minuten nog duidelijker hoorbaar. Nu is de conclusie van de garage (na een proefrit) dat het hoogstwaarschijnlijk de fuseekogel linksvoor is. De draagarm linksvoor wordt dan vervangen binnenkort, dat is goedkoper dan fuseekogel alleen vanwege arbeidsloon. Bijkomend voordeel is meteen verse rubbertjes van de draagarm.

Nu heb ik daar niet zo moeite mee, maar wel als daarna het probleem er nog steeds zou zijn. Is er iemand die gelijksoortige problemen heeft gehad en wil meedenken over wat het ook zou kunnen zijn? Of bevestigen dat het waarschijnlijk inderdaad de fuseekogel is? Dank!

PS: Volgens RDW en Citroën zijn er geen terugroepacties geweest op onze DS3. Wel vind ik het opmerkelijk dat er maar liefst 3 terugroepacties op DS3’s zijn geweest die te maken zouden kunnen hebben met het euvel dat we nu hebben: Terugroepactie NHR - Mogelijk zijn de bouten van de wieldraagarmen op het subframe voor niet met het benodigde aanhaalmoment vastgedraaid. Deze kunnen losraken.
Terugroepactie NEB - Bij de samenstelling/montage van het voorsubframe is het subframe beschadigd. Hierdoor is de sterkte van het subframe aangetast.
Terugroepactie NBH - De bevestigingsbouten waarmee de voorste draagarmen aan het subframe gemonteerd zijn, zijn van onvoldoende sterkte gefabriceerd. Hierdoor kunnen de bevestigingsbouten afbreken.

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 08 augustus 2018 12:52 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
gerson
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 23-09-2005

Gepost: 09 augustus 2018 12:46 PM
  [ # 2 ]

Ja, zo te lezen is er dus geen terugroepactie geweest op een DS3 uit augustus 2010. Ik heb Citroën gisteren zelfs nog even gebeld, en is nooit een terugroepactie geweest op onze auto.

De vraag blijft open: Is het aannemelijk dat het probleem ligt aan de fuseekogel?

Groet
Gerson

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 09 augustus 2018 02:20 PM
  [ # 3 ]

gerson
- wanneer heb je het voor is dit als je recht voorruit rijd of als je iets rechts, Lings stuurt
  (rechts, Lings stuurt) controleer homokineet aandrijfas
- is dit op oneffen weg zo ja kijk eens naar de veerschotel+veer

Profiel  
 
gerson
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 23-09-2005

Gepost: 09 augustus 2018 02:28 PM
  [ # 4 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.

- Het is het luidst na een tijdje stilstaan. Soort ochtendstijfheid, heb ik zelf ook. Smile
- Het is luider op slecht wegdek. Bij putten niet overdreven meer geluid.
- Geen invloed links/recht sturen.
- Het is ook bij hele lage snelheid al, daarom denkt de garage niet aan de vering.
- Geluid is beetje piepen, kraken en duidelijk links voor. Niet heel luid, maar goed hoorbaar.
- Opvallend: Stilstaand de auto heen en weer bewegen, induwen, etc, geeft geen enkel geluid.

Profiel  
 
gerson
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 23-09-2005

Gepost: 13 september 2018 12:45 PM
  [ # 5 ]

Ter info voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen: Het bleek een enigszins verroeste veerschotel te zijn. Daarin zit een gegalvaniseerde huls die los was gekomen. Veerschotel en toplager zijn vervangen en geluid is weg.

Ik heb het idee dat de DS3 onderhuids niet erg duurzaam beschermd is tegen roest.

Van alle Citroenen die ik heb gereden heeft deze zonder hydraulische vering de meeste veerproblemen. Wink Een veer achter was ook al eens gebroken.

Afijn, hij rijdt weer als een zonnetje. En het blijft een prachtige autootje.

Profiel  
 
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 14 september 2018 05:12 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor je reactie met de oplossing, dit blijft vaak nog weleens uit bij topic starters! Smile

Ik hoor ‘gerammel’ wanneer ik op een hobbelige weg naar links stuur, dit geluid komt dan ook van linksvoor. Vooralsnog verder geen problemen qua geluidjes! Twee maanden geleden is de DS3 ook voor een beurt naar de garage geweest + APK en heb hier verder niks van vernomen.

Mocht het erger worden dan weet ik men in ieder geval te vertellen wat het zou kunnen zijn.

Profiel  
 
Sochic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-2019

Gepost: 10 juni 2019 09:47 PM
  [ # 7 ]

Beste Gerson,

Ik heb precies hetzelfde probleem zoals jij het omschrijft. ‘S Ochtends een droog rubberachtig gepiep (kan ook metaal zijn) wat na 5 min zogoed als weg is, waarna er alleen nog een gebonk op lage snelheid overblijft bij kleine hobbels en diepere putten alsof er ergens ruimte op zit. En ook aan de linkerzijde. Fuseekogel, draagarm en reactiestangetje gecheckt, die lijken goed.

Ik ga eens controleren of dit dezelfde oorzaak heeft.  Thanks iig alvast voor het delen van de oplossing.

Groeten

Profiel  
 
Sochic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-2019

Gepost: 28 juni 2019 07:36 AM
  [ # 8 ]

Even ter afsluiting van deze topic.

Het probleem is opgelost. De oorzaak en symptomen waren gelijk als aan hier boven beschreven. De bus welke gevulcaniseerd zit in het bovenste aanslagrubber van de veerpoot raakt los en door verdere slijtage vh rubber er om heen komt deze steeds verder los te liggen, wat het rubberachtige gepiep ‘s ochtends veroorzaakt en de steeds groter wordende speling het gebonk.

Onderdeel kost tussen de 35,- en 50,- Reparatiekosten durf ik niet te zeggen, daar ik het zelf verholpen heb. Per kant in de garage zo’n 3 uur werk en dan nog uitlijnen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook