Klikkend geluid in dashboard en een zoem naast de radio
mission
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-08-2018

- C3 1.4 HDI Ambiance
Gepost: 10 augustus 2018 12:02 PM

Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een C3 1.4 hdi uit het jaar 2005.

Ik heb een probleem met de climate control. De airco werkt niet (ik hoop dat dit slechts een kwestie van vullen is, maar volgensmij hoor ik de compressor ook niet aanslaan.

Voor ik hier naar laat kijken wil ik graag eerst zelf twee andere euvels de wereld uit helpen. Ergens onder het handschoenenvak is er af en toe een luid klikkend geluid te horen. Dit schijnt een bekend probleem te zijn en is ofwel de servo of de klep die de climatecontrol gebruikt om te schakelen tussen recirculatie en verse lucht.

Ik kan er alleen bijna niets over vinden. Waar zitten die klep en servo precies, en hoe kom ik daar het beste bij?

Tweede dingetje is een zoemend geluid wat wegkomt naast de radio. Dit moet de sensor van de climate control zijn, het fannetje zal wel uit zijn lagers liggen. Is er een eenvoudige manier om deze sensor te vervangen? Het is niet heel storend, maar ik zal waarschijnlijk de onderdelen uit een sloopauto halen, dus als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed meteen de sensor ook meenemen.

Alvast bedankt!

“Carmen” C3 1.4 HDI 2005

Profiel  
 
mission
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-08-2018

- C3 1.4 HDI Ambiance
Gepost: 12 augustus 2018 12:59 PM
  [ # 1 ]

Inmiddels zelf het dashboard maar eens losgehaald en ik heb de defecte motor gevonden.


Ik ben er ook achter dat de compressor niet aanslaat, kan dit zijn omdat die motor defect is? (Dat boordcomputer em niet aanspreekt ofzo)

“Carmen” C3 1.4 HDI 2005

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 21 november 2018 09:40 PM
  [ # 2 ]

Het zoemen van de kleine fan van de claimt control is normaal, vervangen is ook niet echt nodig.
De c3 (2005) van mijn vriendin heeft het ook.
Heb hem toen schoon gemaakt maar zonder resultaat.
De airco is een ander probleem, het kan zijn dat de pomp defect is, een lekkage in de condensor of systeem, het kan zelfs een zekering zijn.
Maar zonder gas zal de pomp het ook niet doen.
Wat je wel kan doen is bij een bedrijf langs gaan en vragen of ze het systeem kunnen controleren op lekkage.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
mission
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-08-2018

- C3 1.4 HDI Ambiance
Gepost: 21 november 2018 09:52 PM
  [ # 3 ]

VOor mijn gevoel doet de climatcontrol in mijn C3 het uberhaupt niet, maar mischien dat dit samen hangt met de defecte airco?

Op de autostand gaat “airco” branden in de display, alle luchtopeningen worden geselecteerd en de aanjager snelheid veranderd naar minimaal, maar dit veranderd niet.

IK heb net een goed uur gereden met de auto stand op 22 graden en er veranderde niks aan de stand van de climat control. Ik had toch wel verwacht dat na enige tijd het systeem zou stoppen met de airco te willen gebruiken.

(Ik heb helaas nog geen moment gevonden om de airco te laten repareren, ik denk ook niet dat dat dit jaar nog gaat gebeuren Smile )

“Carmen” C3 1.4 HDI 2005

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 22 november 2018 12:20 PM
  [ # 4 ]

Als de airco defect is werkt de climate control ook niet, iig niet naar behoren.
Als de climate controle wordt gebruikt zal ook de airco constant werken.
Het enige wat je merkt is dat de kachel fan harder of zachter gaat om zo de temperatuur gelijk te houden.
Als de airco wel werkt zal deze ook klik geluiden maken, dan werkt de pomp iig.
Ik denk zo aan je klanten te horen dat er geen gas meer in de airco zit of te weinig.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook