Kloppend cq ratel m.n. in 1e versnelling optrekken (accelereren)
robmw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 15-09-2018

Gepost: 15 september 2018 12:27 PM

Hallo, heb me netjes aangemeld. Ben voormalig C1 rijder met nu een Aygo 2010, 164k km. Prima uitziende en technisch (op zich) goede auto en gekocht bij goed bekend staande lokale garage.

Kenmerkend 3 cylinder geluid is me dus niet onbekend. Het geluid wat ik hoor bij het optrekken in m.n. de 1e versnelling is volgens mij niet helemaal oke. Heb er veel over gelezen en in feite komt er uit naar voren dat ik me geen zorgen hoef te maken. Het is in ieder geval niet de waterpomp, want dat is duidelijk een andere ratel (conform een UK youtube video).
Wat ik bijvoorbeedl tegenkwam is gekandelde zuiger(s);
Nokkenas lager versleten;
Distributieketting;
Etc.

Het is dus wel te horen bij gas geven bij stilstand (koude motor)*, maar m.n. bij belasting in de lagere versnellingen tijdens het optrekken en omdat je vanuit de 1 optrekt daar het beste hoorbaar. Het is zowel hoorbaar bij koude EN warme motor, iets luider bij koude motor vanzelfsprekend!
* denk dat dit geluid bij koude motor verder vrij gewoon is voor dit type motor!

Bij warme motor verdwijnt het kloppen op moment dat je gas loslaat en kloppen is ook niet hoorbaar wanneer je eenmaal op kruissnelheid rijdt.
Bij koude motor lijkt het kloppen dan ook iets hoorbaar als toerental terugzakt naar stationair.
Heb de auto net maar vermoedelijk geen olieverbruik.
Toch vraag ik me af wie dit geluid ook herkent en wat er daarna gedaan of gebeurd is?
Wat zou de diagnose kunnen zijn. Wordt het erger, kun je er gewoon zonder iets aan te doen doorrijden, etc?

Heb geluid net op willen nemen, is nog niet gelukt.
Misschien heeft iemand van jullie een geluidsopname van zijn eigen C1 (Aygo, 107) van zijn motorgeluid?


Ik ga er mee terug naar de garage en zal daarna laten weten wat men er van denkt.

Groet alvast,
Rob

Profiel  
 
Patrickkorthuis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-2020

Gepost: 30 januari 2020 08:58 PM
  [ # 1 ]

Weet je al wat voor geratel het was toen die tijd?

Profiel  
 
robmw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 15-09-2018

Gepost: 31 januari 2020 08:22 PM
  [ # 2 ]

Nee, intussen 1 1/2 jaar verder en 10 duizenden kilometers verder is het op zich niet erger geworden.
Er is wel wat olieverbruik maar niet dramatisch. En na ruim 180D km ach wat geeft het!

Bij warm weer maakt motor op kruissnelheid minder lawaai (ratel) dan bij heel koud weer. Maar ja zo vaak is er geen koud weer meer

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook