Ten einde raad..
Lanbru
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-10-2018

Gepost: 10 oktober 2018 12:00 AM

Dag iedereen,

Ik ben, zoals de titel vermerld, ten einde raad. Ik word gek van men C15.
Men C15 is van 2002, met de DW8 motor. Niet het oude model dus!

Situatie: Enkele problemen.. witte rook, startte moeilijk, borrels in expansievat.. Hierna heb ik logischerwijs een nieuwe koppakking gestoken. Riem was 10000km geleden vervangen, dus heb ik laten zitten. (geen idee of waterpomp mee vervangen is geweest. Heb hem nog maar 8000km in m’n bezit..)
Resultaat: Start terug goed, draait goed, geen witte rook. MAAR, nog steeds borrelend expansievat.. direct, met koude motor..

Dus:
Thermostaat? Bij starten motor blijven bovenste en onderste darmen koud, na een tijd wordt bovenste darm warm. Dus ik denk dat thermostaat het nog doet?

Radiator verstopt? Aangezien onderste darm koud blijft.
Lucht in koelsysteem? Heb probleem met een lekkende kachel in de auto, dus dat kan er ook iets mee te maken hebben.
Hoe ontlucht ik deze motor? Ik vind maar 1 ontluchtingsnippel aan de kachel, tegen de cabine.

Iets anders? Waterpomp kapot? Hoe kan ik dit testen? Hij staat wel nat, maar kan goed zijn dat ik naast het expansievat heb gegoten daarnet..

Ook, hoe kan ik de temperatuur in de motor weten? Nergens een metertje in de c15.. Is hier een oplossing voor? Ik heb een metertje+sensor gekocht, maar dan moet ik een gat maken bij de thermostaat en draad tappen neem ik aan?

Hopelijk kan iemand me hier helpen, ik zit met de handen in het haar, heb deze auto dringend terug nodig..

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23422
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2018 12:04 PM
  [ # 1 ]

Het kan goed lucht zijn als je kachel stuk is. Eerst goed ontluchten zou ik zeggen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Gepost: 10 oktober 2018 12:36 PM
  [ # 2 ]
Lanbru schreef:

Hoe ontlucht ik deze motor? Ik vind maar 1 ontluchtingsnippel aan de kachel, tegen de cabine.

Je vergeet de allerbelangrijkste, die op de radiateur.

Profiel  
 
Lanbru
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-10-2018

Gepost: 10 oktober 2018 10:43 PM
  [ # 3 ]

Voor de zoooooooveelste keer proberen ontluchten. Niets. Water stroomt er beetje per beetje uit, als ik de dop op de radiator (bovenaan?) open zet, stroomt het er uit.

Heel het dashboard opengesmeten, kachel ziet er ook nog goed uit.
Kan het de waterpomp zijn? Heb echt geen zin meer om er nog geld en tijd in te steken..

Aubbbbb geef me wat meer info, wat meer hulp.. Sad !!!!

Profiel  
 
Lanbru
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-10-2018

Gepost: 10 oktober 2018 10:45 PM
  [ # 4 ]

Ook draaien de ventilators niet, dus heb het gevoel dat ik tijdens het ontluchten de koppakking alweer heb doorgebrand.. Vind nergens een sensor op die motor voor de ventilatoren? Moet die normaal niet op de radiator zitten, waar nu een grote zeskantmoer zit? Zoals op deze foto:
foto radiator
Hoe kunnen de ventilators dan werken?


Misschien nog iets die kan helpen: Als ik blijf gas geven, stroomt het expansievat over. Dus koppakking blijft voor mij verdachte nummer 1, maar onmogelijk want die is net vervangen.. Scheur in blok? In dat geval auto in schroothoop en iets anders, met minder kopzorgen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9225
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 oktober 2018 02:39 AM
  [ # 5 ]

Kan je niet met alles helpen maar om te ontluchten de wagen goed hoog zetten vooraan, oprijbruggen bvb. de verwarming binnen op heet zetten en dan pas ontluchten.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
RogerM
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 11 oktober 2018 08:52 AM
  [ # 6 ]

de sensor voor de ventilatoren zit niet op de radiator. daar kun je nooit een goede temperatuur-reading doen namelijk voor wat betreft de temp van je blok. de sensor zit veelal op/in het thermostaathuis, dus direct aan de uitgaande zijde van je blok.
als je radiator/expansievat overloopt bij gas geven (lees: waterpomp draait), dan is je thermostaat reeds geopend. bij koude motor circuleert het water IN je blok. pas bij 80+ graden gaat de thermostaat richting radiator volledig open.
ontluchten is heel belangrijk en bij sommige auto’s een draak omdat op het hoogste punt soms geen nippel zit. op het thermostaathuis zit vaak ook een ontluchtingsnippel, evenals richting de kachel (maar die laatste heb je al gevonden).

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Ree
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4917
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 oktober 2018 09:13 AM
  [ # 7 ]
Lanbru schreef:

Voor de zoooooooveelste keer proberen ontluchten. Niets. Water stroomt er beetje per beetje uit, als ik de dop op de radiator (bovenaan?) open zet, stroomt het er uit.

Nadat je zeker weet dat je goed ontlucht hebt, is de grote vraag is of de lucht uit je motorblok komt, of ergens anders uit je systeem. Met het juiste gereedschap kan je dit meten; een gemiddelde garage heeft dit op de plank liggen. Na goede ontluchting zou ik langs gaan bij een garage voor een diagnose en niet lukraak verder blijven zoeken.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
wim V8
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1033
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 11 oktober 2018 09:26 PM
  [ # 8 ]

Ik maak altijd het expansievat los en hang hem hoog (zo hoog als mogelijk, beperking zijn vaak de slangen) met een touwtje ergens aan de motorkap vast.
Dan is dit nu het hoogste punt, erg makkelijk.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2704
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- Berlingo 1.9d 600 (met zijdeur)
Gepost: 13 oktober 2018 04:36 AM
  [ # 9 ]

Bij het ontluchten al eens een paar keer in de slangen geknepen? Als een van de slangen keihard wordt als de motor warm wordt dan zit er lucht in.
De kachel moet vol open staan zodra je bezig gaat. En als de kachel lekt kan daar telkens nieuwe lucht binnen komen, dan blijf je bezig.
De enige andere optie is dat er druk uit de cilinders in het koelsysteem terecht komt. Dat kun je (laten) meten. Je kan het ook ruiken; uitlaatgaslucht uit ‘t koelsysteem ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
Gepost: 13 oktober 2018 09:02 AM
  [ # 10 ]

Sorry Midfriesland, maar een slang met lucht erin wordt niet keihard, integendeel: lucht laat zich samendrukken, vloeistof niet. Het spijt me dat ik je niet kan helpen, Lanbru.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2704
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- Berlingo 1.9d 600 (met zijdeur)
Gepost: 13 oktober 2018 01:19 PM
  [ # 11 ]

Water zet ook lang niet zo veel uit als lucht. Gas in het systeem = keiharde slangen door de extra drukopbouw.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7024
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Image
Gepost: 13 oktober 2018 01:26 PM
  [ # 12 ]

Ik kan dat beamen: had een DW10ATED die druk opbouwde in het koelsysteem door een lekke koppakking. Altijd harde slangen. Keertje ontluchten na het bijvullen (af en toe een melding ‘niveau koelvloeistof te laag’) en dan waren die slangen weer soepel. Stukje rijden en weer kneiterhard. Heb ruim een ton kilometers zo gereden Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
Gepost: 13 oktober 2018 08:09 PM
  [ # 13 ]

@ Midfriesland & 2d:

Ok, jullie winnen. (Dat lucht zich laat samenpersen en vloeistof niet klopt wel, maar ik had natuurlijk rekening moeten houden met druktoename door verhitting.) Ik hoop voor Lanbru dat hij intussen iets meer weet.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook