Voorstellen: Puck & de VTS! Met lekkages…. :(
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 11 oktober 2018 07:56 PM

Beste allemaal,

Ik heb vol enthousiasme voor een ritje naar het station op wekelijkse basis een Saxo VTS 1.4 gekocht. De auto is goed onderhouden.

Helaas heeft het autootje ook een paar mankementen. Ik heb de auto gekocht zonder proefrit, omdat deze geschorst was. Ergens een beetje dom, maar de prijs was er naar… en als ik de winter er mee door kom, is het doel al behaald. Desondanks wil ik stiekem de auto voor langer! Wink

- Minpunt #1:
HIJ MARKEERT ZIJN PLEKJE! En eerlijk gezegd was dit wel een verassing vanwege de geen proefrit. Gisteren heb ik onder de auto gelegen en de olie drupt precies op de uitlaat. Een aandrijfas is vettig, de ander alleen de keerring. Verder is de klepdekselpakking vervangen geweest recent, maar lijkt de koppakking vrij van olie.

Nu is het zo dat ik in het verleden wel eens een koppakking heb vervangen, daar op zich niet wakker van lig, maar nu lijkt het iets anders te zijn? Wat zijn plekken die verder nog kunnen lekken? Krukaskeerring? En waar lekt deze “traditioneel”?

Ik wilde het blok maar eens gaan schoonmaken met Dasty. Is dat aan te raden en hoe? Lees verschillende dingen er over en ben benieuwd naar jullie mening.

Groet,

Puck

PS: Ik krijg geen foto’s toegevoegd, vanwege de maximumgrootte. Die houden jullie nog wel tegoed…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 861
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 12 oktober 2018 09:53 AM
  [ # 1 ]

Wat die lekkages aangaat zou ik de boel schoonmaken en dan een kartonnen plaat onder de auto. Na een nachtje kun je waarschijnlijk zien waar het precies lekt. Betreffende het borrelen vanuit het handschoenen kastje, wellicht lucht in het systeem? Bij twijfel kun je altijd een koppakking lektest (laten) uitvoeren.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 13 oktober 2018 10:15 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie Maarten! Een lektest? Hoe doe je die of wat gebeurt er als een garage dat doet?

Profiel  
 
JKER
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1164
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 13 oktober 2018 11:39 AM
  [ # 3 ]

Een ‘ruiker’ of er CO2 vrijkomt bij de vuldop van de koelvloeistof.

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 14 oktober 2018 06:28 PM
  [ # 4 ]

Ah, oke!

Iemand tips voor het schoonmaken van het blok?

Profiel  
 
Gepost: 14 oktober 2018 06:48 PM
  [ # 5 ]

Dasty!

Profiel  
 
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 14 oktober 2018 07:45 PM
  [ # 6 ]

Of remmenreiniger van de Action.

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 14 oktober 2018 07:49 PM
  [ # 7 ]

En per stukje spuiten en poetsen? Of is er een “quick and dirty”-methode?

Profiel  
 
Gepost: 14 oktober 2018 08:35 PM
  [ # 8 ]

Als je het met Dasty doet, dynamo even afdekken, vol spuiten en met een oude kwast o.i.d. borstelen, daarna met water afspoelen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9282
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 oktober 2018 11:08 PM
  [ # 9 ]

Dasty profesional neem ik.
Bij de Dhz wasstraat spuit ik hem in, niet op de hoger gelegen delen waar al je electronica zit, minuutje laten inwerken en afspuiten vanop een afstandje.
Thuis doe ik het meer gericht reinigen met remreiniger.
Een wasstraat is ingericht met olieafscheiders en slibvangers, bij je thuis heb je dat niet.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 16 oktober 2018 07:36 PM
  [ # 10 ]

Dank voor de tip! Ik ga de spullen e.d. bij elkaar zoeken en binnenkort eens langs de wasstraat. Smile

Is het aan te raden om de motor te laten draaien?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9282
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 oktober 2018 10:19 PM
  [ # 11 ]

Doe ik wel maar ik zorg ook dat ik niet met een hete motor daar aankom, koude start, rustig naar de wasstraat.
Of het verschil geeft om hem te laten draaien, je hoort wel direct als je iets kritisch nat maakt, als hij onregelmatig gaat draaien…

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Mvdberg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 29-09-2018

Gepost: 17 oktober 2018 06:39 PM
  [ # 12 ]

Hoe ziet de koelvloeistof eruit.?
Denk dat je grote kans hebt dat het de koppaking is, veel voorkomend probleem bij de saxo.

Dasty geniaal spul, gebruik ook altijd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook