1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Schade op vakantie in Z-Fr. aan wieloph, niet dynamo defect maar controle lampje
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 19 oktober 2018 04:40 PM

Ik ben in september weer 3 weken naar Frankrijk geweest met de DS: via Antwerpen, Namen, Reims, Parijs, Ile-d’oleron, Agen, Toulouse en Mirepoix naar de Herault). Deze keer bijna 3 weken geen panne gehad, tot de laatste dag daar; ‘s nachts van vrienden in de bergen over landweggetje naar vakantiehuis rijdend, over de rand van het weggetje gegleden. Ik had weinig grip met al die losse stenen. Toen ik probeerde terug de weg op te sturen, bleek het rechter voorwiel te weinig grip te hebben (ondanks dat ik op de 2e verhoogde rijstand reed) uiteindelijk schoot het wiel in een gat naast de weg en stond ik met een klap stil.

Met geen mogelijkheid er zelf uit kunnen komen, hoogste rijstand was niet voldoende om grip te krijgen..
Mbv een Range rover trokken we de DS met veel geschraap de weg op…. Aan de onderste draagarm van het LV wiel, dus ik was bang voor zowel een verbogen draagarm rechts als aan de linkerkant! Weer rijdend over het weggetje voelde ik niet veel byzonders, maar eenmaal op het asfalt trok de boel sterk naar links en met sturen in de bochten wiebelde de DS nogal. Het was maar 1km rijden naar het vakantiehuis en in het donker niet veel kunnen bekijken..
De volgende ochtend maar eens goed kijken onder de DS: beschermplaat gedeeeltelijk verfrommeld maar aan de RV draagarmen zo op het eerste gezicht ook niet scheef. Beide wielen op het oog parallel in de rechtuitstand.
Totdat ik het stuur volledig naar links draaide:

Foute boel! onderste draagarm RV verbogen:

en van voren:

Dus via de hulpdienst van de ANWB naar locale garage (Beziers):

Had op advies van een vriend alles uit de DS gehaald, t/m de hoofdsteunen, middenarmsteun en de wieldoppen.

DE volgende dag bleken ze de DS niet binnen 48 uur te kunnen repareren, ondanks dat er een DS garage was vlakbij in Montblanc

En dus uiteindelijk met een leenauto naar huis: ‘Mini Cooper Countryman’ daar bleken zowel de vakantie spullen als de spullen uit de DS in te passen

Nu de DS hier bij de garage staat blijkt een nwe rechter voortrein, nwe beschermplaat en Pallas sierplaten rechtsonder vernieuwd te moeten worden. Alles bij elkaar zo’n 1000 Euro. Daar ben ik gelukkig voor verzekerd met een eigen risico van 135 Euro. Dus alleen dat laatste kost mij dit geintje maar.

Was wel balen, ging het zo goed met de DS de hele reis maakte ik op het laatst zelf een stuurfout!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 oktober 2018 07:30 PM
  [ # 1 ]

Onderste draagarm kun je gewoon weer terugpersen naar de juiste stand. Vaak gedaan. Mazzel dat de verzekeraar het dekt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 oktober 2018 08:11 PM
  [ # 2 ]

Waterman, Kan dat op de auto?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 oktober 2018 08:14 PM
  [ # 3 ]

Jazeker, dat kan heel goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 19 oktober 2018 11:58 PM
  [ # 4 ]
waterman schreef:

Onderste draagarm kun je gewoon weer terugpersen naar de juiste stand. Vaak gedaan. Mazzel dat de verzekeraar het dekt.

zeer nuttige info!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 22 oktober 2018 09:15 AM
  [ # 5 ]

dan ga ik met vd Laan contact opnemen of zij dat ook kunnen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 22 oktober 2018 06:32 PM
  [ # 6 ]
camemBert schreef:

dan ga ik met vd Laan contact opnemen of zij dat ook kunnen.

Toen Waterman er nog werkte, dus wel… Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 oktober 2018 07:05 PM
  [ # 7 ]

En anders bel je even met Civer in Den Haag Wink da’s de oude meneer van der Laan zijn zoon Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 oktober 2018 10:12 PM
  [ # 8 ]

Wat een verhaal. Gewoon nieuwsgierig: hoe gaat dat in zijn werk Waterman?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 26 oktober 2018 03:16 PM
  [ # 9 ]

Ik ben wel benieuwd, Waterman!

Ik bedenk mij wel dat een verbuiging van de draagarm ook een verbuiging tussen de lagers kan veroorzaken, die niet per se met terugpersen mee terug buigt. Het is trouwens wel allemaal in aluminium gemonteerd, wat is daarmee gebeurd?

Ondertussen van de verzekering groen licht (betalen veel meer dan ik zelf had opgegeven…) en opdracht gegeven om nwe voortrein rechts te monteren en uitlijnen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 07 november 2018 12:12 PM
  [ # 10 ]

De DS is prima gerepareerd, maar nu blijkt de dynamo niet meer te laden! Wat kan er tussen afslepen in Z-Frankrijk en reparatie in garage gebeurd zijn dat de dynamo defect raakt?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 november 2018 04:33 PM
  [ # 11 ]

draadjes losgetrokken?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 november 2018 10:16 PM
  [ # 12 ]

En toen diodes kapot?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 09 november 2018 01:49 PM
  [ # 13 ]

er zitten maar 2 draden aan; een dikke naar de accu en de d+ (gele schuifsteker) naar de controle lamp. Welke draad moet losschieten om de dynamo te beschadigen?
Niet de gele steker lijkt me en de dikke draad zit met een kabelschoentje vastgeschroefd. Ik zag wel dat het rubberen kapje er afgeschoven was, teruggeschoven langs de draad. Dan zou er met sleutelen kortsluiting gemaakt kunnen zijn naar massa waardoor de diodes gesloopt zijn misschien? Dat heb ik in ieder geval niet gedaan want dat geeft zeker een hoop vonken…...
Moet ik de garage hiervoor verantwoordelijk stellen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 november 2018 02:36 PM
  [ # 14 ]

Nee. Zo kan je de diodes niet kapot maken.

Is dus een dynamo met interne regelaar? Doet de controle lamp het wel?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 09 november 2018 05:02 PM
  [ # 15 ]

de controle lamp deed het steeds een beetje, varieerde nogal. Dit schijnt bij de Iskra te horen las ik hier ergens op het forum.
Nu brandt ie niet meer

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook