Backfire met LPG opgelost
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 20 oktober 2018 02:25 AM

Sinds een jaar rijd ik een Xsara Picasso 2.0 automaat op LPG. De auto had een hoop achterstallig onderhoud.
Ik ben begonnen met het opknappen van de auto, om deze terug te brengen naar de originele staat.
Vorig jaar september heb ik de auto een grote beurt gegeven. Hierbij had ik de Bosch FR8ME bougies gebruikt, hetgeen volgens Haynes de originele bougies zijn. Na het plaatsen van deze bougies had ik last van lichte backfire van de motor.
Dit uitte zich door, in koude toestand, kleine plofjes te geven bij stationair draaien en bij de overgang van onbelast stationair draaien naar belast draaien van de motor, (gas geven), een kleine hapering, prutteling, voordat het vermogen om op te trekken aanwezig was. Kortom, lastig en onwenselijk.
Nu heb ik 20.000 Km gereden, dus tijd voor opnieuw een grote beurt. Dit keer de Bosch FR7NES gemonteerd. En warempel, alle klachten verdwenen. Geen plofjes meer en geen aarzelingen/pruttelen bij gas geven.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 20 oktober 2018 10:06 AM
  [ # 1 ]

Waren Bosch FR8ME bougies zeker niet voor lpg?, omdat ze plofte?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 20 oktober 2018 10:48 AM
  [ # 2 ]

René, dat klopt de Bosch FR8ME zijn niet speciaal voor LPG. Maar, ik moest ergens mee beginnen, Haynes gaf aan dat de Bosch FR8ME de originele bougies waren voor mijn auto, dus die gebruikt. Wanneer ik de auto handmatige omschakelde naar benzine, had ik geen backfire meer.
Nu, met de FR7NES, wel speciaal voor LPG, zijn de backfire probleempjes definitief opgelost.

Maar, nu ga ik je iets raars vertellen. Mijn buurman heeft exact dezelfde Picasso als ik. Ook een 2.0 ltr. , ook automaat, alleen de zijne is van 2004, dacht ik. Het onderhoud aan zijn auto doe ik, dus ook hij heeft de Bosch FR8ME er in zitten. Ook hij heeft met deze bougie backfire problemen. Exact hetzelfde als ik had, met koude motor, kleine plofjes bij stationair draaien en ook de overgangs prutteling/wijfeling. Maar zijn auto heeft GEEN LPG !!
Dus het hebben van backfire is niet alleen LPG gerelateerd. We gaan nu een proefje bij hem doen, bougies zitten er pas 1000 km in. De FR7NES, heeft maar 0,7mm tussen de elektroden, de FR8ME 0,9mm, we halen zijn bougies er uit en zetten deze op 0,75mm, kijken of dan zijn backfire probleem voorbij is.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook