Premium/ GTL diesel effectief of nutteloos ?
Sinttruijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-2018

- DS 5 hybrid4 business executive
Gepost: 20 oktober 2018 10:17 PM

Heb sinds kort mijn benzine slurpende V8 duitser ingeruild voor een prachtige DS5 Hybryd4 en geniet iedere dag wanneer ik benzinepomp na benzinepomp oversla zonder te tanken Smile

Ben me nu aan het verdiepen in de in’s en outs van de DS5 diesel/hybride.
Één ervan is het soort diesel.

Iemand ervaring of het uitmaakt normale diesel of Premium diesel te gebruiken?
De omstandigheden waar ik aan zit te denken bij een DS5 Hybride zijn:
1. Hybride diesel moet vaak een start/stop cyclus doorgaan
2. Hybride diesel duurt lang voordat hij echt op bedrijfstemperatuur komt waardoor vaak “koude” start/stop’s
3. merk dat iedere 600-800km het roetfilter regeneratie wordt gestart.

specificatie verschillen tussen normale diesel en premium gevonden:
1. Normale diesel 51 cetaanwaarde en premium 55 cetaanwaarde waardoor regelmatigere verbranding wat beter schijnt te zijn bij koude start.
2. Premium diesel heeft vollediger verbranding waardoor minder verbranding restjes overblijven. Hierdoor minder regeneraties.
3. Premium diesels hebben additieven waardoor minder wrijving dus lager gebruik en minder slijtage.

heeft iemand al ervaring opgedaan met premium diesel endus gebruikcijfers, koude start loop en/of aantal roetfilter regeneraties of de (on)zin van het gebruik ervan ?

bvd,

Rob

Profiel  
 
SteefR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 04-03-2018

- DS 5 Hybrid4 Business Executive 230 PK
Gepost: 21 oktober 2018 01:55 PM
  [ # 1 ]

Ik heb mijn DS5H4 pas een half jaar en heb in die periode pas één keer premium diesel getankt (per ongeluk). Het is dus bepaald geen diepgaand onderzoek, zeker niet in de zomermaanden, maar ik heb geen verschil gemerkt. Nul. Bij mijn vorige diesel (Laguna GT) overigens ook niet.

Er zijn wel onderzoeken gedaan, google er maar eens op. Conclusie daar is dat je gemiddeld ca. 2% bespaart op brandstof en dat de besparing op eventuele slijtage niet is te calculeren. Aangezien premium brandstof 5-10% duurder is dan gewone, betaal je dus een groot deel van de meerkosten aan gevoelsmatige voordelen als ‘rustigere loop’. Het ligt dus aan jezelf of je daar meer voor wilt betalen. Ik niet. Als je de brandstof vergoed krijgt van de zaak, dan is het misschien anders…

In de koudere maanden zal de H4 (denk ik) op de dieselmotor starten en de eerste kilometers blijven lopen, omdat je de verwarming en blower (hard) aan hebt. Ik denk dat het met de later op temperatuur komen en meer koude start/stops dus wel mee zal vallen. Maar we gaan het de komende maanden zien!

DS5 Hybrid4 230 pk (na chiptune) blanc nacré tri couche métallisée Smile

Profiel  
 
Sinttruijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-2018

- DS 5 hybrid4 business executive
Gepost: 10 december 2018 10:54 PM
  [ # 2 ]

Even een update van het gebruik van premium diesel (BP) op langere termijn.

3 zaken in de gaten gehouden: 1) verbruik, 2) regeneraties, 3) koude start souplesse.
vergelijkingshoeveelheid: 4.000 km op beide brandstoffen.


1) verbruik
normale diesel: 1:16
Premium diesel :1:18.
Verbruiksverbetering is beperkt, maar gezien de dalende temperatuur buiten is een theoretische verbetering omdat diesels s’winters minder goede gebruikscijfers hebben. of dit het prijsverschil rechtvaardigt. denk dat het elkaar opheft of klein verschil in voordeel premium als…. je je rechtervoet kan beheersen wat hetzelfde effect kan hebben.

2) regeneraties
normale diesel: 2-3 regeneraties op een tank
premium diesel: 1 regeneratie op 2 tanks.
Gezien de dalende temperatuur buiten heeft de premium met lagere uitlaat temperaturen moeten functioneren en dat helpt niet om de hoge noodzakelijke temperatuur van het roetfilter te bereiken om schoon te blijven. Duidelijk verschil hier in voordeel van premium. deze waarneming doortrekkende wordt er minder vervuilende roet geproduceerd welke opgevangen wordt door het roetfilter. dit zelfde roet vervuilt inwendig ook de motorolie , EGR klep afgassen in het inlaat kanaal en daarmee inlaatspreidstuk, kleppen en verbrandingskamers minder. Dus theoretisch minder belastend voor de motor.

3) koude start souplesse
bij warme motor “voel” en “hoor” ik verschil tussen premium en normale diesel. bij koudloop merk ik wel dat de motor wat rustiger is door middel van minder zwaar “diesel pingel” geluid en en minder trillingen van een koud lopende diesel. Dus denk dat het hogere cetaan getal van premium ( 55) hierbij helpt ten opzichte van normale diesel cetaan getal (51). Vergelijking met benzine verschil tussen euro octaan (95) en super premium octaan (98) is hier te trekken.
Of dit de motor levensduur verlengd waar je als gebruiker voordeel van helpt kan ik niet bevestigen want motor is ontworpen op cetaan 51, dus zou dit moeten kunnen hebben. Deze waarneming parkeer ik onder “gevoelscomfort”

Tot zover, mocht iemand iets willen bediscussiëren, plaats een reactie. Ik ga nu eens weer terug 4000km naar normale diesel, gewoon…. omdat het kan Smile

Rob

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook