Supercharger cq Rootsblower
JL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-10-2018

Gepost: 23 oktober 2018 05:03 PM

Hallo wilde weten of er ook lieden zijn welke rond rijden met DS of ID met een Supercharger. (Ook wel Rootsblower genoemd) Bouw op dit moment zelf een exemplaar in mn ID. Dit om wat meer koppel en vermogen te krijgen. Hoor graag.

Groet JL.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 oktober 2018 10:09 PM
  [ # 1 ]

Boeiend project, ben benieuwd!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 oktober 2018 10:59 AM
  [ # 2 ]

Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200727

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 oktober 2018 06:33 PM
  [ # 3 ]

Leon van DS-TT heeft zijn DS voorzien van een Turbo.
Helaas doet Leon niet veel met de moderne media.
Als je mij een Pb stuurt met je email en telefoon, dan kan ik je met Leon in contact brengen

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-10-2018

Gepost: 24 oktober 2018 06:43 PM
  [ # 4 ]

Heb de Rootsblower gemonteerd en het loopt mooi. Een V-snaar gebruikt van de dubbele voor de waterpomp. Overdrukventiel van Mn Saab gebruikt omdat er iets te veel druk wordt opgebouwd. Gebruik nu nog de gewone carburateur achter de blower. Waardoor de auto niet meer op gas kan lopen. Maar ook dat wil ik d.m.v. een paar gestuurde kleppen aanpassen.
En zoals bij vroegere blower de carburateur afdichten met speciale kit en de vlotterkamer ook in overdruk zetten.

Zet volgende wel n plaatje bij de tekst.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 25 oktober 2018 08:37 AM
  [ # 5 ]

Ik heb er niet veel verstand van maar vind het wel interessant, bij een turbo krijg je vaak boven een bepaald toerental een boost, mooi voor sportief rijgedrag en daar vind ik persoonlijk een DS nou juist niet geschikt voor. Zou een kleinere turbo zoals later in de XM CT is gebruikt niet veel beter passen bij het karakter van een DS? Meer vermogen in een DS komt volgens mij juist ten goede van een nog rustiger/lui rijgedrag laag in de toeren maar wel op de linker baan

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 oktober 2018 09:20 AM
  [ # 6 ]

Ik heb in de DS turbo van Leon gereden. Dat ding trekt met een mooi vlak koppel even hard op als de SM…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 oktober 2018 03:59 PM
  [ # 7 ]

In feite heeft het DS blok veel weg van de B18/20/21 blokken van Volvo. Die was vanaf eind jaren ‘70 ook met turbo (Garrett T3) leverbaar en leverde dan 155 pk en 240 Nm. Vooral het koppel kreeg er een enorme boost door. Mijn vader had een 240 turbo… mijn broer heeft nog een 245 turbo uit ‘83 (die met die licht verhoogde neus, roofrails, LM, turbo striping, 4 bak met electronische overdrive) in de remise staan… als ik aan dat ding denk jeuken mijn handen….Rolling Eyes

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 oktober 2018 04:47 PM
  [ # 8 ]

Die is cool idd!!  Met elektronische ontsteking echt een beul van een auto. Niet snel want zwaar en vierkant…


maar goed. We gaan Off topic…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook