


Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Hier ook maar even ideeën peilen.
Mijn Berlingo multispace uit 2010 met de 1.6 120PK benzine verbruikt nu veel olie (denk een halve liter per 1000km, heb het nog niet echt bijgehouden). De hele onderkant van alles bij de motor is nat en mijn oprit is al aardig bevlekt
Het blok heeft zo’n 220.000 gereden.
Toen ik met mijn HY voor de APK moest al even aan mijn garage gevraagd, die vermoed versleten zuigerveren en dat betekent een flink prijzige reparatie.
Mensen hier zo een idee?
Ga binnenkort uiteraard naar de garage, maar ben benieuwd wat de mogelijke problemen kunnen zijn
verbruik of lekken?
gezien de vlekken en natte nderzijde zal het wel lekken zijn, maar dan zie ik de link met versleten zuigerveren niet zo; tenzij de veren zo erg versleten zijn dat de olie uit de carterontluchting geduwd wordt. maar dat lijkt me sterk.
Ik zou de motor eens schoonmaken met een doek en dan naar lekkage kijken.
En zuigerveren zijn snel te testen met een compressietest.
Echter staan de 1,6 motoren ook bekend om hun ruime olieverbruik.



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gezien de natte onderkant neig ik naar lekken idd.
En inderdaad goed punt om eens schoon te maken.
Het verbuik was al wel hoog, denk iets van een liter op 5000 a 10000KM, meestal haalde hij het wel tot de eerstvolgende beurt (da’s 10-15k KM bij ons )
1 op 5 a 10.000 is bij deze motoren niet direct zorgelijk, en bij vele andere gerennomeerde merken motoren ook niet .
Succes



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Dat weet ik, dat was het verbruik wat ik gewend was, nu is het een halve liter per 1000KM en is de hele onderkant dus nat.


























Totaal aantal Berichten: 7711
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C2 1.4 HDi Ligne Prestige
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In jouw Berlingo ligt dus een EP6.
Ken je dit verhaal over de nukken van dit blok?
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Als het olieverbruik in het verleden zo laag was als je omschrijft, heb je naar mijn idee eigenlijk gewoon mazzel.
En wordt het hoge verbruik op dit moment veroorzaakt door lekkage.
Dus eerst goed schoonmaken met Dasty o.i.d. en kijken waar het lekt.



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
He, gadver, ligt er een halve BMW in het vooronder
Maar jemig, wat een boel mogelijke problemen zeg. Heb ik inderdaad geluk met “slechts” een mogelijke lekkage.
En blijkbaar kan dikkere olie helpen, zit nu 5W30 synthetisch van de Action in (je blijft geen dure olie kopen…).



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Oh foei, nooit meer op geantwoord. Uiteindelijk zijn er zo uit mijn hoofd drie pakkingen vervangen en was er rond het oliefilter een lekje. Sindsdien verbruikt hij weer “normaal” 1 op 5000 ongeveer.
Kwam mijn eigen bericht weer tegen omdat ik op zoek ben naar het bereik van de peilstok, maar kan het nog niet vinden (als in: als hij begint te piepen en de peilstok vrij laag aangeeft, dan gooi ik er een liter in. Lijkt goed te zijn, eens onthouden om na te vragen bij de garage (morgen APK en onderhoud)


























Totaal aantal Berichten: 7711
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C2 1.4 HDi Ligne Prestige
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
LEiPiE schreef:omdat ik op zoek ben naar het bereik van de peilstok
Mijn ervaring is dat er ca. 1,2 l verschil zit tussen MIN en MAX.